۳۱۹۴
دوشنبه ۳۰ تير ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۷
تعداد بازدید : ۴۴۲
وزیر بهداشت با اشاره به تولید داخلی رمدسیویر و فاویپیراویر در کشور هشدار داد: دیروز رمدسیویر را برای دانشگاه‌‌ها توزیع و فاویپیراویر داخلی را تولید کردیم. توزیع این داروها فقط در بیمارستان و از سوی پزشک متخصص و با نظارت کافی باشد.
به گزارش فراتیتر، سعید نمکی در گفت وگوی ویدئوکنفرانسی با رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور ضمن تشکر از تمام اعضای کادر درمان در بیمارستان‌ها گفت: به‌خوبی واقفم که ایام سختی می‌گذرد؛ تردید ندارم آن چه شما رقم می‌زنید در تاریخ این سرزمین به‌عنوان یک حرکت بی‌بدیل ماندگار خواهد بود.

وی با اشاره به شعار "به‌مدد الهی کرونا را شکست می‌دهیم" افزود: با همین شعار روز اول، مجدداً برای مهار بیماری در اقصی نقاط کشور پیمان می‌بندیم، البته انتظار داریم که مردم نیز با همراهی کنند؛ عروسی‌هایی نگیرند که زنجیره‌ای از عزا را در پی داشته باشد و دورهمی‌هایی نگیرند که باعث تفرق طولانی‌مدت مردم سرزمین مان و رنج مدافعان سلامت شود.

نمکی ادامه داد: در روز‌های اول که در قم و گیلان گرفتار این بیماری شدیم، مرگ‌ها و بستری‌ها دوشادوش هم می‌رفت، اما امروز شما توانستید فاصله مرگ با بستری را با اندوختن تجربه و جان فشانی بیشتر و ده‌ها تمهید دیگر، کم کنید که این امر بسیار افتخارآمیز است. ما با بسیج ملی مقابله با کرونا فاصله بستری و سرپایی را افزایش دادیم و در دور دوم بیماری توانستیم در بیمارستان‌ها فاصله مرگ را با بستری افزایش دهیم. فاصله دو سه ماه اخیر این‌قدر به ما تجربه آموخت تا پروتکل‌های مراقبتی جدید داشته باشیم و تمهیداتی بیندیشیم که روز به روز مرگ‌ها از موارد بستری کم شود. اگر این میزان بستری اخیر با همان آهنگ مرگ روز‌های اول پیش می‌رفت، مرگ‌های سه‌رقمی به‌شدت افزایش می‌یافت و به‌سوی مرز‌های خطرناک تری می‌رفت.

وزیر بهداشت گفت: از تمام استان‌ها دانشگاه‌های علوم پزشکی خواهشم آن است که روحیه بالای خودتان را حفظ کنید، از ناملایمات نرنجید و بدانید شاید روز‌های سخت تری را در پیش داشته باشیم. با هم پیمان می‌بندیم در آینده نزدیک دوباره مرگ‌ها را دورقمی کنیم و به‌سمت تک‌رقمی کردن آن حرکت کنیم؛ این آغاز یک همدلی و وفاق و همبستگی جدید درون تیم وزارت بهداشت و بیرون از این تیم هم با وفاق و همدلی ملی است.

رِمْدِسیویر و فاویپیراویر فقط در بیمارستان‌ها توزیع شود

نمکی با بیان این که "بحث دارو بحث جدی ماست"، گفت: خواهشم از رؤسای دانشگاه‌ها این است که به تله بازاریابی شرکت‌ها و پروتکل‌های غیرعلمی نیفتند. این‌که یک تحقیق در یک جای دنیا می‌گوید که فلان دارو مؤثر است، آن را به‌عنوان یک پروتکل در دانشگاه‌ها تعریف نکنید و ما را به تله بازاریابی شرکت‌ها گرفتار نکنید، در عین حال ما تلاش کردیم که دارو‌هایی که تا امروز مشخص شده که در درمان کووید‌ــ‌۱۹ حداقل اثر را دارد، مهیا کنیم، بر همین اساس دیروز رمدسیویر را برای دانشگاه‌ها توزیع کردیم و در اواخر این هفته رمدسیویر تولید داخل که تولید آن از ماه‌های قبل در چند کمپانی داخلی شروع شده، به بازار خواهد آمد. فاویپیراویر داخلی را تولید کردیم. خواهشم این است که توزیع‌شان فقط در بیمارستان و از سوی پزشک متخصص و با نظارت کافی باشد نباید یک داروی ضدویروس را که می‌تواند مقاومت جدید در سایر ویروس‌ها ایجاد کند هر کسی نسخه کند و هر داروخانه‌ای هم آن را به دست بیمار بدهد. خواهشم این است که اگرچه دارو را به‌صورت مناسب و علمی تأمین کرده و در اختیار می‌گذاریم، اما بیهوده آن را مصرف نکنید.

نمکی خاطرنشان کرد: توصیه دیگر من رسیدگی به بیماران کرونایی است و اولین گامی که می‌خواهم رؤسای دانشگاه‌ها بردارند، منصوب کردن یک قائم‌مقام برای مدیریت امور کرونای استان که فقط کرونا را مدیریت کنند و سایر معاونت‌ها هم در مدیریت پیشگیری، مراقبت، آموزش و درمان کرونا با این فرد هماهنگ باشند و بیشتر به موارد غیرکرونا بپردازند.

کاهش پوشش واکسیناسیون در جهان و ایران

وی با اشاره به این که متأسفانه پوشش واکسیناسیون عمومی دنیا، ۲۵ درصد کاهش یافته تصریح کرد: ما هم قطعاً از این جریان متأثر خواهیم شد. بیماران غیرواگیر دارند در مملکت‌ها به‌گونه‌ای فراموش می‌شوند، به همین دلیل خواهشم این است که رؤسای دانشگاه‌ها از امروز یک نفر را به‌عنوان قائم‌مقام‌شان در مدیریت کرونا منصوب کنند و بقیه موارد را معاونت‌ها به کارشان بپردازند. مواردی مانند واکسیناسیون، مراقبت از زنان باردار، برنامه‌های پزشک خانواده، سیستم ارجاع، تدوین گایدلاین‌ها و هر خانه یک پایگاه سلامت و... که باید این برنامه‌ها را امسال اجرا کنیم، بنابراین کرونا نباید ما را از امور غیرکرونا غافل کند. خواهشم این است که مراکز ۱۶ ساعته کرونا را از مراکز خدمت‌رسانی‌های دیگر جدا کنید. قطعاً باید برای بیمارانی که برای مراقبت‌های بارداری و کودکان و واکسیناسیون مراجعه می‌کنند مراکز جداگانه‌ای را اعلام کنیم تا مردم بتوانند مراجعه کنند.

لزوم افزایش مراکز ۱۶ ساعته

وزیر بهداشت همچنین خطاب به رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی گفت: به‌عنوان یک سیاست باید مراکز سرپایی ۱۶ ساعته را افزایش دهیم و توسط سامانه‌هایی که داریم اطلاع رسانی انجام دهیم و نظارت بر کسبه و اماکن مختلف را افزایش دهیم. این اطلاع رسانی به مردم از مسائل مهم است و در برخی از استان‌ها شاهد این هستیم که اصول ایزوله کردن افراد کرونامثبت را به‌خوبی رعایت نمی‌کنند و من خواهشم این است این آموزش به مردم داده شود.

نمکی تصریح کرد: در عین حال تقاضای دیگرم این است که برای گروه‌های هدف مانند سالمندان و افراد مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای برنامه‌ها را مفصل‌تر و مبسوط‌تر اجرا کنید. در این مدت حدود ۱۲.۳ درصد از موارد گرفتاری‌هایی که منجر به مرگ می‌شد، کسانی بودند که بیماری‌های زمینه‌ای و سن بالا نداشتند. اکثراً مواردی از مرگ‌ها به سن بالای ۶۰ سال و بیماری‌های زمینه‌ای و در جوانتر‌ها چاقی مرتبط بود. خواهشم از همه رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی این است که برنامه‌های مفصلی را برای کاهش مرگ‌ومیر در این گروه آسیب‌پذیر تدوین کنند؛ به‌خصوص اگر پاییز سختی را در هم‌پوشانی آنفلوآنزا و کووید‌ــ‌۱۹ داشته باشیم.

وی ادامه داد: بنابراین باید برای سالمندان برنامه داشته باشیم، اولاً باید شناسایی بیماری‌های زمینه‌ای را در استان‌ها دقیق‌تر کنیم و برای رساندن دارو‌های سالمندان به‌صورت خاص به منزل و استفاده از تله‌مدیسین و طبابت از راه دور که در ستاد ملی کرونا هم آن را مصوب کردیم تا تعرفه‌ای را برای این اقدام داشته باشیم، اقدام کنیم. بیماران فشار خونی، مزمن و... نباید هر روز راهی کلینیک‌ها شوند تا دچار آلودگی جدید شوند، بلکه باید بتوانیم به‌صورت خاص این موارد را هم از طریق دولت الکترونیک برای خدمات غیرپزشکی تقویت کنیم و هم از نظر دستیابی به خدمات پزشکی و درمانی و دارویی برایشان اقدام کنیم.

تأکید بر جداسازی بیمارستان‌های کرونایی از غیرکرونایی

وزیر بهداشت تأکید کرد: خواهشم این است که بیمارستان‌های کرونایی را از غیرکرونایی جدا کنم. ماه هاست که مردم به‌دلیل برخی از بیماری‌های غیرکرونایی نیازمند خدمتند و در صف طولانی منتظر ماندند و شاید جرئت نکنند که به بیمارستانی بیایند که در آنجا بیمار کرونایی بستری شده است؛ جداسازی بخش‌های کرونایی و غیرکرونایی به کاهش احتمال آلودگی بسیار کمک می‌کند و البته ممکن است که در برخی استان‌ها که یک بیمارستان دولتی بیشتر نداریم امکان جدا کردن بیمارستان‌ها نباشد، در آنجا هم در حداکثر ممکن باید بتوان این جداسازی را انجام داد. خواهشم این است که در استان‌ها حتماً بیمارستان‌های کرونایی از غیر کرونایی جدا شوند.

برای کاهش درآمد‌های اختصاصی بیمارستان‌ها تمهیداتی داریم

وی افزود: حال این سؤال ایجاد می‌شود که اگر بیمارستان‌های کرونایی از غیر کرونایی جدا شوند، درآمد‌های اختصاصی برخی بیمارستان‌ها به‌شدت کاهش پیدا می‌کند، اما ما برای این موضوع هم تمهیدات داریم تا با توجه به کاهش وحشتناک درآمد اختصاصی بیمارستان‌ها بتوانیم کمک کنیم تا این مشکل رفع شود. در رابطه با بازنگری قابلیت‌ها در استان ها، از همه رؤسای دانشگاه‌ها خواهش می‌کنم که یک‌بار دیگر امکاناتشان را واکاوی کنند. ما در این مدت در کردستان، خوزستان و هرمزگان دیدیم که بیمارستان نوسازی که تحویل گرفتند ظرفیت عملی اکسیژن سازش با ظرفیت اسمی اش متفاوت است، به همین دلیل دستگاه اکسیژن‌ساز را به‌عنوان اولویت اول قرار دادیم. من با وزیر دفاع هم صحبت کردم و قرار شد که از امکانات مجموعه وزارت دفاع و برخی از دستگاه‌های دیگر هم کمک بگیریم. باید هرچه زودتر اکسیژن‌رسانی به بیماران را تقویت کنیم. یک بیمار مبتلا به کووید‌ــ‌۱۹ بیرون از آی‌سی‌یو، حدود هشت تا ۱۱ لیتر اکسیژن در دقیقه و در آی‌سی‌یو، بیش از ۲۷ لیتر در دقیقه به اکسیژن نیاز دارد.

اعضای کادر درمان ما را تنها نگذاشتند

وی در خصوص نیروی انسانی گفت: ما بی‌نظیرترین پرستاران، بهورزان و کادر بهداشتی و درمانی جهان را داریم و خواهشم این است که این افراد را تکریم کنیم. یک پرستار، یک بهورز و نیروی خدماتی ما در روز‌های سخت اول که کمبود امکانات داشتیم، ما را ترک نکرد و به‌دلیل معوقات کارانه بیمار را ترک نکرد و هیچ یک از آنان برای اعتراض به خیابان‌ها نیامدند. پرستاران نجیب‌ترین افرادی که در رده‌های مختلف با ما کار می‌کنند، با معوقات ۱۰ تا ۱۵ ماه هرگز ما و بیماران را تنها نگذاشتند بنابراین اولاً باید این افراد را تکریم کنیم و هم باید مطالبات‌شان را به حداقل برسانیم.

وی ادامه داد: همچنین برای حفاظت پرسنل هرچه نیاز بوده فراهم کردیم، نباید عزیزی از کادر درمان و بهداشت در پوشش و حفاظت دچار کاستی شوند، البته گاهی متأسفانه خودشان رعایت نمی‌کنند که تقاضا دارم همکاران بیشتر رعایت کنند. باید از ظرفیت بیمارستان‌های معین برای آموزش نیروهایمان استفاده کنیم. با مساعدت معاونت آموزشی و درمان تصمیماتی را برای حذف امتحان بورد در یک مقطع و توزیع نیرو‌ها در مرداد ماه گرفتیم تا بتوانیم نیروی پزشکی کشور را در اسرع وقت با دانش‌آموختگان دوره‌های رزیدنتی کشور حل کنیم و پرستاران ترم آخر را زودتر دعوت کنیم تا از مرداد ماه سر کار بروند.

لزوم توجه رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی به پروژه‌های نیمه کاره

وزیر بهداشت اضافه کرد: حتماً پروژه‌های نیمه‌تمام را جدی بگیرید. حداکثر تختی که در سال‌های قبل اضافه شده، ۴۵۰۰ تخت بوده است، اما امسال می‌خواهیم حدود ۱۰ هزار تخت بیمارستانی را اضافه کنیم که کمک می‌کند هم کمبود تخت را در کشور جبران کنیم که قسمت عمده آن هم آی‌سی‌یو خواهد بود و هم به دنیا اعلام کنیم که هم کووید ۱۹ را مدیریت کردیم و هم از توسعه زیرساخت هایمان به‌دلیل مشکلات تحریم غافل نبودیم.
منبع: تسنیم
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: