۳۲۰۵
دوشنبه ۳۰ تير ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۰
تعداد بازدید : ۳۴۵
سخنگوی گمرک گفت: طی سه ماهه اول سال جاری ۳۷ هزار و ۶۴۵ کیلوگرم زعفران به بیش از ۵۲ کشور صادر شده است.

به گزارش فراتیتر، «سید روح الله لطیفی» با اشاره به صادرات ۳۷ هزار و ۶۴۵ کیلوگرم زعفران به بیش از ۵۲ کشور در سه ماهه اول امسال علی رغم دشواری های موجود در پی شیوع ویروس کرونا تصریح کرد: ارزش این حجم صادرات زعفران بالغ بر ۳۸ میلیون و ۵۷۹ هزار و ۸۱۶ دلار و اصلی‌ترین مقاصد این صادرات به ترتیب هنگ کنگ با ۱۲ تن و ۷۳۴ کیلوگرم به ارزش ۱۴ میلیون و ۴۰۳ هزار و ۳۵۵ دلار، اسپانیا با ۹ تن و ۱۹۸ کیلوگرم و امارات متحده عربی با ۳ تن و ۴۸۵ کیلو گرم است.

وی با اشاره به کشورهای ایتالیا، کره، آلمان، سوئد، فرانسه و چین به عنوان سایر مقاصد صادراتی زعفران ایران تصریح کرد: از ۱۲۲ هزار هکتار سطح زیر کشت زعفران در دنیا ۱۱۵ هزار هکتار آن در ایران بوده که ۹۴ درصد زعفران جهان را تولید می کنیم.

وی با بیان اینکه سال ۹۸ حدود ۵۰۰ تن زعفران در کشور تولید و به طور معمول نزدیک به ۸۰ درصد آن صادر شد، خاطرنشان کرد: شیوع ویروس کرونا در سراسر جهان بر تجارت خارجی زعفران که یک کالای صادراتی با اهمیت است نیز تاثیر گذار بود و به دلیل اینکه عمده صادرات این محصول از ایران از طریق حمل و نقل هوایی انجام می‌شود کاهش یا توقف پروازهای خارجی تاثیر منفی بر صادرات زعفران داشته است.

لطیفی گفت: کروسین، پیکروکروسین و سافرونال به عنوان سه ماده موثر در زعفران دارای خواص دارویی بالایی هستند و در بسیاری از کشورها از جمله هنگ کنگ، اسپانیا و آلمان از آن دارو تولید می‌کنند به همین دلیل می توان صادرات زعفران را صادرات یک کالای استراتژیک دانست.

وی اظهار امیدواری کرد که با بازگشایی مسیرهای پروازی و مهار کرونا، روند صادرات زعفران در سال جاری به میزان قابل توجهی افزایش پیدا کند.

منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: