۳۲۴۸
چهارشنبه ۰۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۷
تعداد بازدید : ۳۵۸
صفحه نخست عمومی

اخبار چرخشی

گزارش لحظه‌ای فراتیتر از جلسه علنی امروز مجلس
صحن علنی امروز مجلس با دستور انتخاب رئیس دیوان محاسبات کشور در غیاب ۱۶ نماینده مبتلا به کرونا شروع به کار کرد.
به گزارش فراتیتر، صحن علنی مجلس شورای اسلامی امروز در غیاب ۱۷ نماینده مبتلا به کرونا به ریاست سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی نایب‌رئیس مجلس آغاز شد که بر اساس آخرین خبر‌ها تست کرونای سید احمد آقایی نماینده دزفول، محمدمهدی زاهدی نماینده کرمان، وحید جلال زاده نماینده ارومیه، منصور آرامی نماینده بندرعباس، محمد طلا مظلومی نماینده بهبهان، محمد موحد نماینده کهگیلویه، علیرضا ورناصری نماینده مسجدسلیمان، حبیب آقاجری نماینده بندر ماهشهر، حمزه امینی نماینده هشترود، علی زنجانی نماینده نقده، محمد صفایی نماینده گناباد، مجید ناصری نژاد نماینده شادگان، سهراب گیلانی نماینده شوشتر، احسان قاضی‌زاده هاشمی نماینده فریمان، حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده شاهین‌شهر، فاطمه رحمانی نماینده مشهد مثبت اعلام شده است. متأسفانه مجلس یازدهم دو نماینده را هم به علت ابتلا به کرونا از دست داده است. فاطمه رهبر نماینده مردم تهران و عیسی جعفری نماینده کبودرآهنگ بر اثر ابتلا به کرونا جان باختند.

انتخاب رئیس دیوان محاسبات کشور در اجرای ماده ۱۱ قانون دیوان محاسبات کشور یکی از مهم‌ترین دستورات امروز صحن علنی است که «مهرداد بذرپاش» و «لطف‌الله فروزنده» به عنوان کاندیدا‌های نهایی ریاست دیوان محاسبات تعیین و به صحن علنی مجلس شورای اسلامی معرفی شدند.
 
امروز ۱۲ میلیون جوان در آستانه تجرد قطعی
سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در نطق پیش از دستور خود ضمن تبریک  سالروز ازدواج آسمانی حضرت علی (علیه‌السلام) و بانوی عالمین حضرت زهرا (سلام‌الله‌علیها) گفت: امروز ۱۲ میلیون جوان در سن ازدواج داریم که متأسافنه نزدیک یک و نیم میلیون نفر آن‌ها در آستانه تجرد قطعی و یأس ازدواج هستند.
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: به نوبه خود تلاش می‌کنم که با همکارانمان در مجلس یازدهم به خصوص با توجه به سخنرانی ویدئو کنفرانسی حضرت آقا که روی این موضوع تأکید داشت، برای این مسأله جدی ملی فکری کند و در قالب‌های مختلف اقداماتی انجام دهد که امیدوارم با همکاری و همگامی همکاران بتوانیم کاری موثر در جهت برطرف کردن موانع ازدواج، آسان سازی ازدواج و تشکیل خانواده، پایدارسازی خانواده و کاهش طلاق و کمک به فرزندآوری برداریم.
 
مجلس کلیات طرح قیر رایگان را به تصویب رساند
بر اساس اظهارات موافقان این طرح، در طرح مذکور ۲ میلیون تن قیر رایگان در نظر گرفته شده است که از محل خوراک تأمینی به پالایشگاه‌ها تأمین می‌شود.
بر این اساس از آنجایی که مبلغ قیر از تنی ۴۰۰ هزار تومان به ۴ تا ۵ میلیون تومان افزایش یافته است، در جزئیات مبلغی برای قیر رایگان در نظر گرفته نشده چراکه ممکن بود افرادی از این موضوع سوءاستفاده کرده و قیمت قیر را افزایش دهند.
همچنین مخالفین مدعی شدند که این نوع توزیع قیر فسادآور است. کما اینکه در گذشته هم نهاد‌های نظارتی نسبت به آن واکنش نشان داده و مخالفت کرده بودند. این رویکرد باعث ایجاد فساد در مدیران دولتی و از بین رفتن ارز می‌شود و حتی در بورس هم اختلال ایجاد می‌کند. سال گذشته ۵۰۰ هزار تن قاچاق قیر داشتیم که تاسف آور است.
وکلای ملت نهایتا پس از استماع نظرات مخالفان و موافقان طرح مزبور، با اکثریت آراء کلیات این طرح را به تصویب رساندند.
 
 «پرویز اوسطی» ناظر مجلس در شورای عالی آب شد
پرویز اوسطی نماینده مردم قروه و دهگلان در مجلس با ۱۲۴ رأی از ۲۱۶ آرای ماخوذه به عنوان ناظر مجلس در شورای عالی آب شد.
 
ناظران مجلس در شورای عالی نظام پزشکی انتخاب شدند
عبدالحسین روح الامینی با ۱۱۵ رأی و ملک فاضلی با ۱۰۶ رأی از مجموع ۲۰۸ رأی ماخوذه به عنوان دو ناظر مجلس در شورای عالی نظام پزشکی انتخاب شدند.
 
ناظران پارلمان در ستاد کشوری کنترل و مبارزه با دخانیات انتخاب شدند
فاطمه محمدبیگی با ۱۳۷ رأی و علی‌اصغر باقرزاده با ۱۰۴ رأی از مجموع ۲۰۱ رأی به عنوان ناظر مجلس در ستاد کشوری کنترل و مبارزه با دخانیات انتخاب شدند.
 
ناطقان امروز صحنی علنی چه گفتند؟
نمایندگان امروز پای صحبت‌های ۵ ناطق صحن علنی نشستند که در ابتدا سیدمحمد مولوی در نطق میان دستور خود با بیان اینکه نظام جمهوری اسلامی در شرایط خاص بین المللی است و ضرورت ایجاب می‌کند که ارکان نظام تمام وقت خود را صرف خدمت رسانی به مردم کنند، گفت: خوزستان قلب تپنده ایران دیگر توان تپیدن ندارد و ما کوتاه نمی‌آییم. وقتی تقدیر الهی مسیر سرچشمه کوهرنگ را به سمت چهارمحال بختیاری و خوزستان سرازیر کرده چرا وزیر نیرو مصرانه و لوله بر دوش، در سینه کش کوه‌ها به دنبال تونل انتقال است؛ گویا کمر بسته اید تا قامت خوزستان، چهارمحال بختیاری و لرستان را بشکنید، اما هیهات! تا به کی از نجابت، قناعت و صداقت خوزستانی‌ها سوءاستفاده شود؛ آیا این همه نامهربانی شایسته خوزستانی است؟ خوزستان کوچک نیست، اما گرفتار کوچک‌ها شده است.
نماینده مردم خوزستان در مجلس یازدهم خطاب به رئیس جمهور گفت: آیا خبر از معیشت مردم، وضعیت بازار و سفره‌های خالی دارید؟ منطقه آزاد اروند که قرار بود بارقه امید باشد، تبدیل به منجلاب فساد در ابعاد مختلف شده است؛ از سکه‌های اهدایی در شبکه ملی گرفته تا تحقیق و تفحص گم شده در راهرو‌های مجلس و مدیران فرتوت و متهمی که با قرار وثیقه‌های میلیاردی همچنان سکاندار این قطار فساد هستند.
علیرضا شهبازی نماینده مردم نهاوند نیز در نطق میان دستور خود گفت: دولت از بنگاه داری دست بردارد و فعالیت اقتصادی را به مردم بسپارد. همان گونه که مقام معظم رهبری تولید کنندگان را سربازان و فرماندهان جنگ اقتصادی می‌داند آن‌ها را تکریم کنیم. نگاه بدبینانه به تولید کنندگان منجر به ایجاد بی اعتمادی میان کارفرمایان و نظام می‌شود. اصلاح قوانین و مقررات مخل تولید در دستور کار مجلس و دولت باشد. باید توجه کنیم بی ثباتی در نرخ ارز سم مهلکی برای تولید کشور است که ضرورت دارد به فوریت هم ثبات را به بازار ارز بازگردانیم و هم نحوه جبران نرخ بالای ارز را برای کاهش فشار بر اقشار آسیب پذیر مشخص نمایم و به استناد ماده ۶۱ قانون رفع موانع تولید مصوبات ستاد تسهیل و رفع موانع تولید لازم الاجرا است؛ لذا تمام دستگاه‌های اجرایی و شبکه بانکی بر اجرای آن توجه داشته باشند تا هر روز شاهد تعطیلی واحد‌های تولیدی نباشیم.
همچنین سارا فلاحی دیگر ناطق امروز مجلس گفت: وقتی راهبرد نباشد، معیشت مردم را گرفتار تراژدی یارانه ۴۵ هزار تومانی و دلار ۲۵ هزار تومانی می‌کنیم. کدام طرح، طرح واجد عقلانیت در مجلس و کدام لایحه قابل دفاع از دولت برای اقتصادی که هم اسیر تحریم است و هم اسیر ضعف‌های راهبردی آمده است؟ اقتصادی که امروز مبتنی بر بی مسئولیتی و مفت خوری است. باید برای عبور از رانتیریسم فاسد و برای نجات پول ملی تلاش کنیم.
فلاحی ضمن انتقاد از وضعیت اقتصادی و معیشتی گفت: بپذیریم که خود، این اقتصاد را دچار تحریم کرده ایم. بپذیریم که در سایه عدم توجه به داشته‌های درونی، سوء مدیریت در سایه مشخص نکردن سهول پذیری اقتصاد از جهان و در سایه‌های رقابت‌های کور سیاسی این اقتصاد را با مشکل مواجه کرد. امروز تک تک مسئولین باید سرشان را پایین بیندازند جیبهایشان را ببندند و کار کنند؛ نه آنکه بیت المال را به دوش بگیرند و به سمت خانه‌های غصبی خود بروند.
مهرداد ویس کرمی در ادامه جلسه امروز مجلس در جایگاه ناطق صحن علنی با انتقاد از اینکه ساختار بودجه کشور ظالمانه بسته شده است، تصریح کرد: به ظاهر بودجه عمرانی ما در سال‌های اخیر افزایش یافته، اما این بودجه حداکثر ۱۰ درصد ورودی تخصیصی است و ۹۰ درصد بودجه از طریق وزارتخانه تخصیص می‌یابد که سلیقه‌ای، لابی محور و تبعیض آمیز است؛ به عنوان مثال سهم استان لرستان از تسهیلات بانکی در بازه زمانی ۹۶ تا ۹۸ کمتر از یک صدم استان یزد در حالی که جمعیت ما یک و نیم برابر این استان است.
محسن زنگنه نماینده مردم تربت حیدریه آخرین ناطق امروز مجلس شورای اسلامی گفت: هر چند عده‌ای مصر هستند تا بخش اعظمی از مشکلات کشور را به تحریم‌ها وابسته کنند، ولی مشکل جای دیگری است. امروزه یک عقل واحد اقتصادی در کشور وجود ندارد. برای مثال آقایان تصمیم می‌گیرند بازار سرمایه را تقویت کنند، ولی نمی‌دانند که تقویت بازار سرمایه موجب رشد بازار‌های موازی در حوزه مسکن، ارز، طلا و ... می‌شود. عجیب‌تر این است که در این شرایط که از دولت انتظار می‌رود تصمیمات مبتنی بر اقتصاد مقاومتی اتخاذ کند گویا عزمی وجود دارد که تمامی راه‌های رشد و تعالی و رشد اقتصادی کشور سد شود.
آنچه در رقابت ریاست دیوان محاسبات گذشت
همزمان با آغاز رقابت ریاست دیوان محاسبات میان بذرپاش و فروزنده این دو کاندیدا شروع به صحبت کردند که در ابتدا لطف الله فروزنده اظهار داشت: دیوان محاسبات باید متحول شود و نظارت‌های آن باید به نتیجه برسد. حجم بزرگ پرونده‌های بدون نتیجه در این دیوان جدی‌ترین آسیب این مجموعه است، ضمن اینکه براین اساس نظارت دیوان محاسبات باید تاثیرگذار و به صورت برخط باشد. رویکرد پیشگیرانه باید جایگزین مچ‌گیری باشد.
نامزد تصدی ریاست دیوان محاسبات تصریح کرد: اهمیت دیوان محاسبات بر همه روشن است و با کمک مجلس منشاء تحول خواهد شد. باید نظارت را لحظه‌ای کنیم و باید نظارت پس از اجرا را کنار بگذاریم. شفافیت در دیوان محاسبات از مهمترین برنامه‌هایی است که پیگیری خواهیم کرد و گزارش‌های مستند و علمی و با استفاده از راه اندازی سامانه‌های جامع تقدیم مجلس می‌شود چرا که معتقدیم نظارت باید پیشگیرانه باشد نه اینکه به صورت تفریغ بودجه باشد و نتوان کاری انجام داد.

مهرداد بذرپاش در جریان بررسی کاندیداهای ریاست دیوان محاسبات، گفت: مردم از مجلس انتظار حسابرسی و حسابکشی را دارند. همان قدر که از خطا باید جلوگیری شود با کارنکردن ها هم باید برخورد شود. اگر نقش نظارتی دیوان درست ایفا می شد چقدر بودجه هدر نمی شد.

دیوان محاسبات باید کلاف در هم پیچیده دخل و خرج را برای نمایندگان ساده سازی کند و کشف گریزگاههای قانونی، مبارزه با فساد، رویکرد پیشگیرانه و فعالانه و مبارزه با کم کاری را در دستور کار قرار دهد. در این جنگ اقتصادی که درآمد سرانه مردم در حال کاهش است و فشار به طبقات جامعه وارد می شود، ناکارآمدی پذیرفته شده نیست.

بذرپاش با رای نمایندگان رئیس دیوان محاسبات کشور شد
مهرداد بذرپاش با ۱۵۸ رای نمایندگان مجلس به عنوان رئیس دیوان محاسبات کشور انتخاب شد. گفتنی است وکلای ملت به لطف الله فروزنده دیگر کاندیدای ریاست دیوان محاسبات ۸۲ رای دادند. برای انتخاب رئیس دیوان محاسبات نیاز به اکثریت نسبی مجلس یا همان بیش از یک سوم آراء نمایندگان مجلس دارد.
 
کامیار دادستان دیوان محاسبات شد
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز پارلمان، کامیار را با ۱۷۱ رأی به عنوان دادستان رئیس دیوان محاسبات انتخاب کردند.
پیش از رای گیری غلامرضا اسدالهی در توضیح برنامه هایش برای دادستانی دیوان محاسبات گفت: حتی اگر مجلس بهترین قوانین را هم تصویب کند، تا زمانیکه مسئله نظارت در مجلس حل نشود مشکلات کماکان باقی خواهند بود. حال سوال این است که چقدر دیوان محاسبات با این داشته‌ها توانسته از بیت المال صیانت کند. رکن دیوان محاسبات، دادستانی است. نباید دادستان شاهد باشد که حقوق‌های نجومی به وجود آید و بعد دادستان وارد شود. اصلا دادستان نباید اجازه دهد که حقوق‌های نجومی ایجاد شود.
همچنین علی کامیار ضمن تشریح برنامه‌های خود به منظور انتخاب به عنوان دادستان دیوان محاسبات کشور بیان کرد: مردم از شنیدن اخبار اختلاس و سوء استفاده عده‌ای رنج می‌برند و هدف اصلی معاندین و مخالفین نیز این است تا از این طریق دل مردم را خالی کرده و مردم را به کارآمدی نظام دچار تردید کنند. جزء مبارزه با فساد نمی‌توان امید را به مردم بازگرداند وامروز مجلس در یک گام اساسی پرچم مبارزه با فساد را به دست رئیس و دادستان دیوان محاسبات می‌دهد.
 
مجلس هفته آینده جلسه علنی ندارد
علی نیکزاد نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با اعلام پایان جلسه علنی امروز چهارشنبه گفت که مجلس هفته آینده جهت سرکشی نمایندگان به حوزه‌های انتخابیه جلسه علنی نخواهد داشت.
به گفته وی جلسه بعدی مجلس در روز یکشبنه ۱۲ مرداد برگزار خواهد شد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: