۳۳۰۲
پنجشنبه ۰۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۱
تعداد بازدید : ۳۴۷
اجتماعی بهداشت

اخبار ویژه

نایب رئیس انجمن فیزیوتراپی ایران گفت: با توجه به عوارض جسمانی ویروس کرونا بر بیماران، بعد از بهبود علائم عمومی، فیزیوتراپی نقش مهم دیگری در بازگرداندن آنها به فعالیت‌های شغلی و زندگی عادی دارد که در کلینیک‌های تخصصی صورت می‌گیرد.

به گزارش فراتیتر، پرهام پارسانژاد یادآور شد: دوم مرداد روز فیزیوتراپی تداعی کننده سالها تلاش خستگی ناپذیر فیزیوتراپیست ها در عرصه درمان دوشادوش سایر همکاران در جامعه پزشکی است.

وی با بیان اینکه در شرایط ۸ سال جنگ تحمیلی و درمان جانبازان و ایثارگران این دوران در سالهای بعد از آن همواره مسؤولیت خطیری بر عهده همکاران فیزیوتراپیست بوده که مجدانه و منطبق با علم روز این رشته در دنیا به ارائه خدمت پرداخته اند، خاطرنشان کرد: در ۵ ماه گذشته هم فیزیوتراپیست ها در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستان ها با انجام فیزیوتراپی قلبی و تنفسی بیماران مبتلا به کووید۱۹ برگ زرین دیگری از تاریخ فیزیوتراپی کشور را رقم زدند.

نایب رئیس انجمن فیزیوتراپی ایران افزود: فیزیوتراپیست ها با وجود خطر سرایت این بیماری به خود و خانواده هایشان در خط مقدم درمان چهره به چهره و نفس به نفس به درمان بیماران کرونا پرداختند که متأسفانه تا کنون بیش از ۴۰ نفر از فیزیوتراپیست ها به این بیماری مبتلا شدند و ما یکی از همکاران گرانقدر خود را در این راه از دست دادیم.

ضرورت توسعه خدمات بیمه ای برای درمان فیزیوتراپی بیماران کرونایی

وی گلایه کرد: متأسفانه علیرغم تجویز دو تا سه جلسه فیزیوتراپی در روز برای بیماران بستری در بخش های مراقبت های ویژه و ارائه این خدمات، سازمان های بیمه گر تنها یک جلسه درمان را پوشش می دهند و بابت جلسات دوم و سوم با این همه خطر و سختی هیچ پرداختی به همکاران بیمارستانی ما صورت نمی گیرد.

پارسانژاد تاکید کرد: با توجه به عوارض جسمانی این بیمارانی بعد از بهبود علائم عمومی، فیزیوتراپی نقش مهم دیگری در بازگرداندن آنها به فعالیت های شغلی و زندگی عادی دارد که در کلینیک های فیزیوتراپی صورت می گیرد.

به بیان وی، علاوه بر بیماران کرونا، خانه نشینی اجباری این چند ماه و دوری شهروندان از تحرک و ورزش و فعالیت و به دنبال آن ضعف عضلات و نزول آمادگی جسمانی، شیوع آسیب مفاصل، کمردرد، زانودرد، درد پاشنه و کف پا و ... افزایش یافته که حضور بیماران در مراکز فیزیوتراپی و تمرین درمانی راه حل مناسبی برای مشکل شهروندان در ماههای اخیر است.

لزوم بازنگری در تعرفه خدمات درمانی

نایب رئیس انجمن فیزیوتراپی ایران در بخشی دیگر از این گفت و گو، بر لزوم بازنگری در تعرفه ارائه خدمات درمانی تاکید و تصریح کرد: افزایش قیمت ارز و بالارفتن هزینه قطعات و تجهیزات فیزیوتراپی و اضافه شدن هزینه اقلام بهداشتی همچون الکل، ماسک، دستکش و ... از یک سو و ادامه فعالیت کلینیک های فیزیوتراپی با یک سوم ظرفیت به لحاظ رعایت فاصله گذاری اجتماعی و عدم پذیرش بیماران با سن بالا و بیماریهای زمینه ای، این مراکز را در معرض خطر ورشکستگی قرار داده که لزوم بازنگری در تعرفه ارائه خدمات و ارائه ملزومات بهداشتی علی الخصوص ضدعفونی کننده های پایه الکل، ماسک و دستکش با قیمت حمایتی از سوی وزارت بهداشت بیش از همیشه احساس می شود.

تاریخچه روز فیزیوتراپی

در سال ۱۳۵۱ هجری شمسی حق تاسیس کلینیک‌های فیزیوتراپی از فیزیوتراپیست‌ها سلب شد و در سال ۱۳۷۸ در دوم مردادماه این حق دوباره به فیزیوتراپیست‌ها برگردانده شد و به این مناسبت روز دوم مرداد روز فیزیوتراپی در ایران نام گرفت. البته روز جهانی فیزیوتراپی ۱۷ شهریورماه مصادف با ۸ سپتامبر است که در کشورهای مختلف جهان گرامی داشته می‌شود.

منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: