۳۳۳۰
شنبه ۰۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۳
تعداد بازدید : ۳۱۵
سیاسی داخلی

اخبار ویژه

نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: اقدام آمریکا علیه هواپیمای مسافربری ایرانی نقض واضح تعهدهای بین المللی و نوعی تروریسم حقوق بشری است که باید توسط سازمان ملل متحد محکوم شود.

به گزارش فراتیتر، عباس مقتدای خوراسگانی گفت: بر اساس مقررات و چارچوب‌های سازمان بین المللی هواپیمایی ایکائو (سازمان بین‌المللی هوانوردی غیرنظامی)، هواپیمای ماهان در مسیر مشخص شده طبق مقررات پرواز می‌کرده است. اما متاسفانه برخلاف عرف تعهدات بین المللی، ‌ هواپیمای ایرانی مورد تعرض جنگنده‌های آمریکایی قرار گرفته است.

نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید بر اینکه اقدام آمریکایی‌ها امنیت پرواز و انضباط حمل و نقل هوایی را خدشه دار کرده است، اظهار داشت: نه تنها ایران بلکه سازمان‌ ملل و سازمان ایکائو بعنوان نهاد تخصصی سازمان ملل باید به موضوع ورود کرده و اقدام ضد حقوق بشری ایالات متحده را محکوم کند.

مقتدای خوراسگانی، همچنین دبیرکل سازمان ملل متحد را ملزم به پیگیری این موضوع برای حفظ صلح و امنیت بین المللی دانست و گفت: همانطور که شورای امنیت سازمان ملل متحد باید در حفظ صلح و امنیت بین المللی کوشا باشد، دبیرکل هم باید در این باره آمریکا را محکوم کرده و هشدارهای لازم را برای عدم تکرار موارد مشابه بدهد.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران باید این موضوع را پیگیری کند، اظهارداشت: البته براساس عرف بین المللی حق دفاع مشروع و مقابله به مثل به رسمیت شناخته شده است. هر چند خویشتنداری ایران در این قضایا برای مقابله به مثل، به دلیل رعایت حقوق بشر است.

مقتدای خوراسگانی از بررسی ابعاد مختلف این موضوع در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی خبر داد و افزود: اگر لازم باشد مسوولان کشوری هم برای ارائه گزارش درباره این موضوع به مجلس دعوت می‌شوند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس یازدهم با بیان اینکه امیدواریم آمریکا به اعمال نابخردانه و خلاف قانون خود خاتمه دهد، یادآور شد: چنین اقداماتی ناشی از خوی زیاده طلبی دولتمردان آمریکایی است و این عادت غلط آمریکایی‌ها نظم و امنیت بین المللی را برهم زده و باعث نوعی مخاطره برای امنیت هوایی شده است.

وی درباره اهداف و انگیزه‌های آمریکایی‌ها از چنین رفتارهای خطرناکی گفت: حرکت آمریکا با هر انگیزه‌ای که باشد، خلاف عرف بین المللی و ناقض صلح و امنیت است.

مقتدای نخست از ظرفیت ایکائو و بهره‌گیری از این سازمان برای محکوم کردن آمریکا، پیگیری ابعاد حقوقی از طریق وزارت امور خارجه و همسویی جمهوری اسلامی ایران با قوه قضائیه برای این موضوع، احضار حافظ منافع آمریکا از سوی وزارت خارجه، بهره گیری از ظرفیت شورای امنیت و سایر زیر مجموعه‌های آن و مکاتبه با دبیر کل سازمان ملل متحد از جمله راهکارهای پیشنهادی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در این باره توصیه کرد.

وی درباره نقش رژیم صهیونیستی در این حادثه نیز گفت:‌ آمریکایی‌ها در سوریه حضور دارند و رژیم صهیونیستی به دلیل واهمه از اقدامات اثرگذار ایران، به سرعت اعلام کرده که در این موضوع نقشی نداشته است. البته آمریکا و رژیم صهیونیستی هر دو ناقض حقوق بشر هستند اما فعلا ابعاد حقوقی که پیگیری خواهد شد، شامل ایالات متحده آمریکا است که نقض حقوق بشر و اقدامات تروریستی از طرف آنها رخ داده است.

شامگاه پنج شنبه، دو جنگنده آمریکایی برای یک فروند هواپیمای مسافربری شرکت ماهان (پرواز تهران - بیروت) در آسمان سوریه ایجاد مزاحمت و این پرواز را مجبور به فرود اضطراری کرد. این هواپیمای مسافربری به شماره ۱۱۵۲ که از تهران به مقصد بیروت در حرکت بود، با مزاحمت جنگنده ­های آمریکایی مواجه و ناچار به کاهش ناگهانی سرعت و فرود اصطراری در فرودگاه بیروت شد که در اثر این حادثه شماری از مسافران این پرواز پس از فرود، به مراکز درمانی منتقل شدند.

منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: