۳۳۷۱
دوشنبه ۰۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۲
تعداد بازدید : ۵۷۶
فلاحت پیشه در گفتگو با فراتیتر مطرح کرد:
فلاحت‌پیشه نماینده مجلس دهم گفت: هرگونه توافقی با چین و یا هر کشور دیگری نباید تحت سایه تحریم شکل گیرد. در شرایط تحریم ایرانی‌ها نباید امتیازاتی بدهند.
قرارداد ایران و چین پاراف (امضای دولت) شده است اما برای این که توافق بین‌المللی در یک کشور به قانون تبدیل شود، باید در مجلس شورای اسلامی به تصویب نمایندگان برسد.
به گزارش فراتیتر، از زمانی که صحبت در خصوص همکاری راهبردی ایران و چین شد، در خصوص مفاد این سند همکاری صحبت‌های بسیاری شد که با توجه به عدم انتشار محتوای نهایی آن هنوز هم ابهاماتی مطرح است. حشمت‌الله فلاحت پیشه رئیس اسبق کمیسیون سیاسی و امنیت ملی مجلس دهم در گفتگو با خبرنگار فراتیتر گفت: بحث همکاری ایران و چین در مجلس دهم مطرح نبود، اما جمهوری اسلامی ایران دو دهه است که به دنبال روابط راهبردی با چین و روسیه است. روابط راهبردی به این معنا است که دو طرف بتوانند در قالب چشم‌انداز‌های ۲۰ یا ۳۰ ساله توافق‌نامه‌ای را امضا کنند که برای دو طرف تعهد بلندمدت ۲۰ یا ۳۰ ساله به همراه داشته باشد، در این زمان رابطه راهبردی بین دو کشور شکل گرفته است.
فلاحت پیشه اظهار داشت: این توافق پاراف (امضای دولت) شده است، اما برای این که توافق بین‌المللی در یک کشور به قانون تبدیل شود، باید در مجلس شورای اسلامی به تصویب نمایندگان برسد. امیدوارم هر چه زودتر در خصوص این توافق اطلاع‌رسانی شود. تعلل دولت در اطلاع‌رسانی این سند همکاری منجر به شکل‌گیری فرضیات مختلف می‌شود.
وی افزود: بعد از گذشت ۴۰ سال از انقلاب اسلامی، اوضاع زندگی برای مردم ایران سخت شده است و دوران سختی را گذراندند، اما از استقلال خود عدول نکرده‌اند. در چنین شرایطی بستن قراردادی در ایران که بخشی از استقلال ما را دچار نوسان کند، ممکن نیست.
این نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی ضمن اشاره به سه شرط برای شکل‌گیری قرارداد راهبردی ایران و چین گفت: شرط اول این است که هیچ‌گونه انتقال و یا اجاره بلندمدت سرزمینی در آن وجود نداشته باشد. همچنین تضمین اشتغال برای مردم و شرکت‌های کوچک و بزرگ ایرانی و انتقال فناوری دومین شرط لازم برای این قرارداد است. شرط سوم هم شکل‌گیری قرارداد در قالب سازوکار‌های روز دنیا است. در صورت رعایت این سه شرط قرارداد قابل دفاع خواهد بود. اگر این سند راهبردی یکی از این سه شرط را دارا نباشد قابل تصویب در مجلس شورای اسلامی نخواهد بود.
 
توافق استعماری تصویب نخواهد شد/قرارداد ایران و چین نباید در سایه تحریم‌ها باشد
فلاحت پیشه خاطرنشان کرد: البته دولتمردان هم نسبت به این دغدغه‌ها آگاهی دارند و چندین دهه است که قرارداد استعماری در هیچ جای دنیا به ویژه در ایران منعقد نشده است. طبیعتاً سیاست‌مداران ایرانی نیز به دنبال چنین قراردادی نیستند. نکته مهم که باید مورد توجه باشد این است که هرگونه توافقی با چین و یا هر کشور دیگری نباید تحت سایه تحریم شکل گیرد. تحریم‌ها برای ایران گذرا است. در شرایط تحریم ایرانی‌ها نباید امتیازاتی بدهند.
رئیس اسبق کمیسیون سیاسی و امنیت ملی مجلس دهم در پایان گفت: آنچه در خصوص سند راهبردی ایران و چین مطرح شد، گمانه‌های تاریخی است و با توجه به این موضوع که ما قرارداد محرمانه‌ای به ویژه در حوزه راهبردی نداریم؛ در صورتی که محتوای نهایی قرارداد توسط دولت منتشر شود، بهتر قابل‌بررسی خواهد بود.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: