۳۴۴۳
پنجشنبه ۰۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۴
تعداد بازدید : ۴۹۳
سال۲۰۲۰ چهارمین سال از سال ۱۹۰۱ است که مراسم جوایز نوبل در دوران صلح برگزار نمی‌شود. براساس گفته‌های مدیرعامل بنیاد نوبل، این مراسم به دلیل شیوع ویروس کرونا لغو می‌شود. به اعتقاد او لغو این مراسم می‌تواند فرصتی برای یادآوری دستاورد همه جوایز نوبل در سال‌های گذشته باشد.

به گزارش فراتیتر، مراسم جوایز نوبل که هر سال در تاریخ۱۰ دسامبر در تالار مرکزی شهر استکهلم سوئد برگزار می‌شد، امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا لغو شده است. لارس هیکنستن، مدیرعامل بنیاد نوبل، در گفتگویی با روزنامه داگنس نایهتر درباره لغو مراسم نوبل گفت: «دو مشکل بزرگ در مسیر برگزاری مراسم نوبل وجود دارد؛ ابتدا این که شما در شرایط فعلی نمی‌توانید صدها نفر را در یک مراسم میزبانی می‌کنید و نکته دوم آن که مشخص نیست آیا افراد می‌کنند به سوئد سفر کنند یا شرایط برای آن هم فراهم نیست.»

برندگان جوایز نوبل معمولا در ماه اکتبر اعلام می‌شوند. با توجه به لغو مراسم اهدای جوایز، مشخص نیست بنیاد نوبل چه تصمیمی برای معرفی برندگان دارد. لارس هیکنستن درباره روش احتمالی برگزار مراسم گفت: «هنوز مشخص نیست که مراسم نوبل سال ۲۰۲۰ چگونه برگزار می‌شود. برخلاف هر سال، خبری از حضور افراد در مراسم همیشگی نیست. ممکن است تعدادی از برندگان به استکهلم سفر کنند و تعدادی هم از کشور خودشان و به صورت آنلاین با ما در ارتباط باشند.» با وجود همه محدودیت‌ها، بنیاد نوبل برنامه‌ای برای لغو کامل مراسم و عدم اهدای جوایز ندارد.

لارس هیکنستن با تکذیب این ادعا که لغو مراسم به دلیل تعداد بالای بیماران کرونایی در سوئد بوده مدعی شد لغو مراسم اهدای جوایز نوبل فرصتی فوق‌العاده برای مردم سراسر جهان است تا اهمیت جوایز نوبل را بیشتر از قبل درک کنند. او درباره اهمیت بیشتر جوایز نوبل گفت: «فرصت خوبی فراهم شده تا درباره اهمیت بیشتر علم، ادبیات و فعالیت‌های صلح‌آمیز فکر کنیم. بنابراین جوایز نوبل بیشتر از قبل مورد توجه قرار می‌گیرند و این فرصت‌های جدیدی را فراهم می‌کند. همه‌گیری ویروس مرگ‌بار کرونا یک فرصت ارزشمند برای بشریت است و همچنین اهمیت بیشتر بنیاد نوبل را ثابت می‌کند. مردم باید اهمیت علم را بیشتر از قبل بررسی کنند.»

سال۲۰۲۰ چهارمین سال در تاریخ جوایز نوبل است که مراسم آن در دوران صلح لغو می‌شود. این مراسم در گذشته نیز در سال‌های۱۹۰۷ و ۱۹۲۴ لغو شده بود اما سومین سال تعطیلی آن بدون شک جنجالی‌ترین سال نوبل هم بود. در سال ۱۹۵۶، بنیاد نوبل برای جلوگیری از دعوت نماینده اتحاد جماهیر شوروی به دلیل حمله این کشور به مجارستان رویداد نوبل را لغو کرد. در دوران جنگ‌های جهانی اول و دوم، مراسم اسکار هرگز برگزار نشد و برگزاری آن از سال ۱۹۲۰ به صورت منظم پیگیری شد. این روزها کشور سوئد به عنوان میزبان همیشگی مراسم جوایز نوبل با ویروس کرونا درگیر شده و آمار باورنکردنی۷۸۱۰۰ بیمار و ۵۶۵۰ کشته را ثبت کرده است.

 

منبع: sputniknews

 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: