۳۵۲۳
شنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۸
تعداد بازدید : ۵۲۲
سخنگوی کمیسیون اقتصاد مجلس مطرح کرد:
طغیانی دولت‌آبادی نماینده مجلس یازدهم گفت: در صورتی که عرضه و تقاضا را همراه با هم در بازار مسکن در نظر بگیریم تا زمانی که عرضه فعال نشود، متأسفانه شاهد تأثیرگذاری طرح‌ها نخواهیم بود. عرضه در بحث مسکن به این دلیل که کالای غیرقابل تجارت است، اهمیت بالایی دارد.
به گزارش فراتیتر، بازار مسکن در چند ماه اخیر شرایط اقتصادی جامعه و مسائل اجتماعی را تحت تأثیر قرار داده است. بسیاری از کارشناسان ادامه این روند را سمی برای اقتصاد و جامعه می‌دانند که باید به جای ارائه طرح‌های موقتی، مشکلات زیرساختی را در حوزه مسکن برطرف نمود. در این رابطه خبرنگار فراتیتر گفتگویی با مهدی طغیانی دولت‌آبادی سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی داشت که در ادامه آن را می‌خوانید.

فراتیتر: چرا طرح‌های ارائه شده تا به امروز تأثیر قابل‌توجهی بر بازار مسکن کشور نداشته است؟
طغیانی دولت‌آبادی: در صورتی که عرضه و تقاضا را همراه با هم در بازار مسکن در نظر بگیریم تا زمانی که عرضه فعال نشود، متأسفانه شاهد تأثیرگذاری طرح‌ها نخواهیم بود. عرضه در بحث مسکن به این دلیل که کالای غیرقابل تجارت است، اهمیت بالایی دارد. مسکن کالایی است که در زمان کمبود امکان واردات آن همانند سایر کالا‌ها وجود ندارد. ما باید در خصوص عرضه کالای غیرقابل تجارت برنامه‌های بلندمدت داشته باشیم. از طرفی دیگر ما تجربه‌هایی مثل مسکن مهر را نیز تجربه کرده ایم. به ضعف و قوت این پروژه‌ها آگاه هستیم و می‌توانیم بر اساس آن‌ها برنامه‌ریزی‌های آتی حوزه مسکن را پایه‌ریزی کنیم.

فراتیتر: مجلس چه اقداماتی را در خصوص وضعیت بازار مسکن در دستور کار خود قرار داده است؟
طغیانی دولت‌آبادی: در مجلس شورای اسلامی هم تلاش‌هایی برای بحث مسکن شده است. از جمله اخذ مالیات از خانه‌های خالی که یکی از دستورات مجلس شورای اسلامی است. البته خانه‌های خالی تنها در کوتاه‌مدت امکان تأثیرگذاری بر عرضه را دارند. مسئله اصلی این است که ما باید عرضه مسکن را از طریق برنامه‌ریزی در حوزه ساخت، حذف قیمت زمین و کاهش هزینه‌های جانبی دنبال کنیم تا مشکل اصلی یعنی عرضه در حوزه مسکن برطرف شود.

فراتیتر: طرح‌هایی مثل خانه‌های ۲۵ متری و یا خانه‌های اشتراکی چه آسیب‌هایی برای اقتصاد و جامعه ما خواهد داشت؟
طغیانی دولت‌آبادی: این گونه طرح‌ها می‌تواند در آینده آسیب‌های اجتماعی ناگواری را برای مردم به همراه داشته باشد. عرضه انبوه مسکن شایسته شان مردم ایران باید در دستور کار قرار گیرد. باید توجه داشته باشیم تحریک تقاضا با طرح‌هایی مثل ودیعه مسکن مستأجران در صورتی که بدون عرضه کافی مسکن باشد، بیشتر از این‌که مشکل را حل کند، به افزایش قیمت منجر خواهد شد و کار برای مستاجرین دشوار خواهد شد.

فراتیتر: چه راهکار‌هایی وجود دارد که مسکن در ایران از کالای سرمایه‌ای به کالای مصرفی تبدیل شود؟
طغیانی دولت‌آبادی: در تمام دنیا قوانینی مثل مالیات بر خانه‌های خالی و مالیات بر عایدی سرمایه وجود دارد که تا به امروز در ایران به صورت جدی به آن توجه نشده است. این قانون هم‌اکنون در ۱۷۰ کشور جهان در حال اجرا است و متأسفانه ایران جز ۳۳ کشوری است که فاقد قانون مالیات بر عایدی مسکن هستند. ما هیچ زیرساخت قانونی برای جلوگیری از سوداگری و تبدیل مسکن به کالای سرمایه‌ای نداریم. فراهم‌سازی این زیرساخت‌های قانونی موضوع مهمی است که از طریق پایه‌گذاری قواعد درست در اقتصاد کشور امکان‌پذیر خواهد بود که امیدوارم این اتفاق هر چه زودتر صورت پذیرد.

فراتیتر: آیا حذف دریافت‌کنندگان وام اجاره از طرح اقدام ملی مسکن در شرایط فعلی اقدامی صحیح است؟
طغیانی دولت‌آبادی: معمولاً دولت‌ها به این سمت حرکت می‌کنند که با منابع محدود خود را به نحوی تخصیص بدهند که همه افراد باسلیقه‌های متفاوت را راضی نگه دارند. واقعیت این است که آنچه مشکلات ما را در این زمینه حل می‌کند، عرضه و تولید مستمر در حوزه مسکن است. در نتیجه ارائه طرح‌های عرضه محور اشکال جدی داشته و مانع خانه‌دار شدن مستأجران در آینده خواهد شد. تا زمانی که عرضه با تولید همراه نباشد، دولت‌ها این روند را در پیش خواهند گرفت.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: