۳۵۳۲
يکشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۴
تعداد بازدید : ۳۸۷
گزارش لحظه‌ای فراتیتر از صحن علنی امروز
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: به نظر می‌رسد تعویق زمان کنکور تا گذشتن از دوران پیک کرونا و خنک‌تر شدن هوا که امکان استفاده از ماسک به مدت چند ساعت را میسر کند، ضروری باشد.
به گزارش فراتیتر، جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی در حالی به ریاست محمدباقر قالیباف و با حضور ۲۴۱ نماینده آغاز شد که مهم‌ترین دستور این جلسه بررسی دو طرح مالیات بر خانه‌های خالی و قیر رایگان است.

همزمان با آغاز این جلسه قالیباف در نطق پیش از دستور خود گفت: نقش مجلس شورای اسلامی و نمایندگان شریف مردم عزیز ایران برای عبور از این مرحلۀ دشوار، اساسی و حیاتی است. اگر مجلس را متحول کنیم و پیگیر مشکلات معیشتی مردم باشیم، موتور تحول و مدیریت مشکلات در کشور به حرکت در می‌آید و اگر مجلسی ضعیف داشته باشیم، موتور پیشرفت کشور متوقف خواهد شد. از همین رو تحول مجلس و شکل گرفتن مجلس قوی و فعال شرط لازم برای تحول اقتصاد کشور است.
 
قالیباف در نطق خود ضمن اشاره به دغدغه این روز‌های جامعه اظهار داشت: نگران رعایت نشدن پروتکل‌های دقیق بهداشتی در کنکور سراسری هستیم. متأسفانه به وعده‌های داده شده در برگزاری کنکور دکتری عمل نشد و بی‌توجهی‌های تأسف‌آوری در برگزاری آن کنکور وجود داشت که خود نیازمند بررسی دقیق‌تر و پیگیری است. این کوتاهی‌ها، نگرانی مردم در خصوص برگزاری کنکور سراسری را بیشتر کرده است و بسیاری از نمایندگان شنونده نگرانی‌های والدین در خصوص سلامت فرزندان خود بوده‌اند. به نظر می‌رسد تعویق زمان کنکور تا گذشتن از دوران پیک کرونا و خنک‌تر شدن هوا که امکان استفاده از ماسک به مدت چند ساعت را میسر کند، ضروری باشد. سلامت دانش آموزان عزیز ما، خط قرمز مجلس است و کمیسیون‌های بهداشت و آموزش مجلس وظیفه دارند تا اطمینان از رعایت بهترین تصمیم در این خصوص، مطالبات مردم را از مسئولین ذی‌ربط پیگیری کنند.
 
امضای مدرسی خیابانی از ۲۲ مرداد غیرقانونی است
علیرضا سلیمی عضو هیأت رئیسه مجلس با بیان اینکه امضای مدرسی خیابان سرپرست وزارت صمت از ۲۲ مرداد ماه غیرقانونی است گفت: رئیس جمهور باید بر حسب قانون یک وزیر به مجلس معرفی کنند نه دو وزیر. اگر درآینده وزارت بازرگانی از وزارت صمت جدا شد بحث جداست، ولی رئیس‌جمهور اکنون به دنبال حاشیه‌سازی نباشد.
 
تکلیف تصدی وزارت صمت تا پایان هفته مشخص می‌شود
محمد باقر قالیباف که ریاست جلسه علنی مجلس شورای اسلامی را برعهده داشت در پاسخ به تذکر وی بیان کرد: قانون در این زمینه روشن است و قطعا دولت قانون را رعایت کرده و در چارچوب قانون این موضوع دنبال می‌شود. از قبل تفکیک وظایف در خصوص این دو وزارتخانه بوده که باید تکلیف آن روشن شود، اما براساس مکاتبات انجام شده بین دولت و مجلس شورای اسلامی تا پایان این هفته دولت وزیر پیشنهادی خود را به مجلس معرفی کرده و این موضوع به نتیجه می‌رسد.
 
ناطقان صحن علنی چه گفتند

حسین رئیسی عضو کمیسیون کشاورزی مجلس یکی از ناطقان امروز صحن علنی در نطق میان دستور خود گفت: مردم در سخت‌ترین شرایط با فشار گرانی و تورم به سر می‌برند و باید همه توان را به مدد طلبید تا شرایط موجود به نفع مردم تغییر کند. بخش مسکن به عنوان یکی از پیشران‌های اقتصادی در دولت روحانی به رکود رسیده و مسکن اجتماعی در حد حرف باقی ماند و پر واضح است که طرح مسکن ملی در سال آخر عمر دولت شعاری بیش نخواهد بود.
وی با اشاره به شیوع ویروس کرونا که باعث بروز مشکلات برای مردم شده است، عنوان کرد: با این حال تلاش فداکارانه بخش درمان را ستایش می‌کنیم و در کنار آن شفاف سازی مشکلات زیرساختی در بخش بهداشت و درمان استان هرمزگان قابل توجه است.
 
رحیم زارع دیگر ناطق امروز صحن علنی گفت: آسیب‌های اقتصادی کشور ما عبارت است از، وابستگی بودجه دولت به نفت، کسری بودجه مزمن و تأمین مالی متکی بر خام‌فروشی و آینده فروشی، فرار گسترده مالیاتی، نظام بانکی ضد تولید، طرح‌های نیمه تمام عمرانی که تقریبا ۷۰۰ هزار میلیارد تومان است و بعضا فاقد توجیه اقتصادی است، نظام ناکارآمد توزیع یارانه‌ها، نظام بازنشستگی وابسته به بودجه عمومی، قاچاق و استفاده غیر بهینه از انرژی، فقدان راهبرد حمایت مؤثر از تولید، بهره‌وری پایین نیروی کار، سهم کم نیروی کار در ارزش افزوده و بیکاری گسترده جوانان به ویژه جوانان تحصیل کرده که یعنی نداشتن مدل اقتصادی به اقتضای وضعیت کنونی کشور.
نماینده مردم آباده در مجلس اظهار داشت: در ارتباط با بازار سرمایه و بورس اگر بازار سرمایه به سمت بازار ثانویه پیش برود هر چند نقدشوندگی در بورس افزایش می‌یابد، اما خرید مکرر سهام موجود باعث افزایش قیمت تمام شده می‌شود و این افزایش قیمت‌ها قطعا با وضعیت اقتصادی بنگاه‌های تولیدی منطبق نیست. اثربخشی بورس یعنی اینکه این بازار به سمت بازار اولیه پیش برود که می‌تواند برای اقتصاد، تولید ملی و ایجاد اشتغال و افزایش تولید ناخالص داخلی مؤثر باشد.
 
محمود احمدی بیغش نماینده مردم شازند نیز در نطق میان دستور خود در صحن علنی مجلس اظهار داشت: برخی از همکاران مصاحبه‌های متناقض صورت می‌دهند، من پیشنهاد می‌کنم که از انجام این گونه مصاحبه‌ها پرهیز شود؛ چراکه با انجام این مصاحبه‌ها استرس بیشتری به جوانان وارد می‌شود و تمرکز نهاد‌های متولی همچون سازمان سنجش را بهم می‌ریزد.
نماینده مردم شازند در مجلس خطاب به درخواست کنندگان تعویق کنکور به بهانه ویروس کرونا اظهار داشت: آیا تضمین می‌دهند کرونا تا چند ماه دیگر تمام شود؟ کارشناسان و متخصصان علوم پزشکی معتقد هستند در فصل پاییز شدت کرونا افزایش می‌یابد و آیا به بحث سربازی جوانان فکر کرده‌اند که در صورت برگزار نشدن کنکور صد‌ها هزار جوان با مشکل سربازی روبرو می‌شوند.
احمدی بیغش به برخی اظهارات سیاسیون جریان اصلاح طلب در باره چین و وضعیت مسلمانان این کشور اشاره و تصریح کرد: بعضی از سیاسیون بی خاصیت و همیشه طلبکار از جمله فردی که خود سابقه نمایندگی دارد در باره مسلمانان منطقه سین‌کیانگ چین هستیم، که این اظهارات سخیف و ضد امنیت ملی صحت ندارد و ده‌ها میلیون مسلمان چین با دولت و دولت نیز با آنان مشکلی ندارند و قیاس آن با مسلمانان فلسطین یک فتنه غرب‌گرایانه است.
نماینده مردم شازند در مجلس از سربازان گمنام امام زمان (عج) در وزارت اطلاعات برای دستگیری سرکرده خائن و مزدور تندر تشکر کرد و گفت: دستگیری این سرکرده در ماورای اقیانوس اطلس که نشان از برخورداری از پیچیده‌ترین سرویس‌های اطلاعاتی و امنیتی بوده و وزن مدرن اطلاعاتی را به رخ بدخواهان ملت ایران کشید، تشکر می‌کنم.‌ای کاش برای وزارت اطلاعات فراهم می‌شد تا با نفوذ به عمق جریان فاسد اقتصادی و مافیای ارز و کالا یک بار برای همیشه مردم مظلوم ایران از شر مفسدان اقتصادی خلاصی می‌یافتند.

در ادامه صحن علنی سیدلفته احمدنژاد نماینده مردم خرمشهر در مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود گفت: امروز خرمشهر خرم نیست و مردم خرمشهر، شهری آباد را مطالبه می‌کنند که از حداقل حقوق آن‌ها است؛ خرمشهر در دیدگاه مردم دارای ندار است، هرچند نظام جمهوری اسلامی در ۳۰ سال پس از جنگ هزینه‌های هنگفتی برای آبادانی خرمشهر کرد، اما اغما رفتن مدیریت شهر از سوی برخی مدیران نالایق، شهر را از قله پیشرفت به دره پسرفت برد. شایسته نیست در صحن علنی مجلس مشکل آب و فاضلاب یک شهر مطرح شود، اما بدانید فاضلاب خرمشهر بعد از ۳۰ سال با یک باران ساده، تمام دستاورد‌های مبلمان شهری و زندگی پر از محنت مردم را تحت الشعاع خود قرار می‌دهد و هرچه مسئولان خدمات شهری برای زیبایی شهر کار کرده اند را با خود می‌بلعد و می‌برد.

حسن محمدیاری نماینده مردم تالش در مجلس شورای اسلامی نیز در نطق میان دستور جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس خطاب به وزیر بهداشت تاکید کرد: از وزیر بهداشت درخواست دارم نسبت به جذب نیرو‌هایی که در دوران مبارزه با کرونا در بخش‌های مختلف درمانی فعالیت داشتند توجه کند و امکان تداوم حضور مدافعان سلامت اعم از پرستاران و نیرو‌های خدماتی را فراهم کند تا از برخورد‌های سلیقه‌ای جلوگیری شود. از سربازان گمنام امام زمان (عج) در ایجاد امنیت جانی و روانی برای شهروندان در خصوص دستگیری افراد خودفروخته به ویژه دستگیری اخیر سرکرده یک گروه معاند تشکر می‌کنم.

پایان جلسه علنی ۱۲ مردادماه مجلس
امیرحسین قاضی زاده هاشمی نایب رئیس مجلس یازدهم زنگ پایان نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی را رأس ساعت ۱۲ و ۳۱ دقیقه به صدا درآورد. نایب رئیس مجلس زمان برگزاری جلسه بعدی را ساعت ۸ صبح چهارشنبه، (۱۵ مردادماه) اعلام کرد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: