۳۵۳۴
يکشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۲
تعداد بازدید : ۳۳۴
اجتماعی خانواده

تیتر یک خبر ویژه

با توجه به اهمیت تغذیه نوزادان و کودکان با شیر مادر، آگاهی از نکات مربوط به شیردهی به کودکان در دوران شیوع کرونا اهمیت فراوانی دارد.

به گزارش فراتیتر، مستندات بسیاری درباره فواید تغذیه با شیر مادر وجود دارد. تماس بدنی و تغذیه زودهنگام و انحصاری با شیر مادر به کودک‌ کمک می‌کند تا به خوبی رشد کند و هیچ دلیلی برای توقف این کار در زمان شیوع این ویروس وجود ندارد. تاکنون، انتقال ویروس فعال کرونا (ویروسی که می‌تواند منجر به بیماری شود) از طریق شیر مادر و تغذیه با آن گزارش نشده است.

در ادامه به برخی سؤالات رایج مادرانی که به تازگی بچه‌دار شده و یا به زودی مادر خواهند شد، پاسخ داده‌ شده تا اگر سالم بوده و یا علائم بیماری کرونا دارند، در هر حالت سالم‌ترین تجربه ممکن را با کودک‌ خود داشته باشند.  

آیا مادران باردار باید در زمان همه‌گیری کرونا به شیردهی کودک ادامه دهند؟

قطعا. شیر مادر پادتن‌هایی دارد که در هر جایی یک تقویت کننده سالم برای کودکان بوده و از آنها در برابر عفونت محافظت می‌کند. پادتن‌ها و عوامل زیست‌فعال در شیر مادر در صورت مواجهه کودک با ویروس کرونا می‌توانند با این بیماری مقابله کنند.

اگر کودک شما شش ماهه یا کوچک‌تر است، باید فقط از شیر مادر تغذیه کند.  زمانی که سن کودک بیش از شش ماه شد، به همراه شیر مادر غذاهای مکمل سالم و ایمن به وی دهید.

 آیا بیماری کرونا با شیردهی به کودک منتقل می‌شود؟

تاکنون انتقال ویروس فعال کرونا (ویروسی که می‌تواند به بیماری منجر شود) از طریق شیر مادر یا تغذیه با آن گزارش نشده است. البته محققین به آزمایش شیر مادر ادامه می‌دهند.

در این راستا باید با کودک‌تان تماس بدنی برقرار کنید. تماس نزدیک با نوزاد به شروع زودهنگام شیردهی کمک می‌کند که به نوبه خود نرخ مرگ‌ومیر نوزادان را کاهش می‌دهد. زمان‌بندی بسیار مهم است و توصیه می‌شود که شیردهی در ساعات ابتدایی پس از زایمان شروع شود.

 اگر مادر احتمالا یا قطعا به بیماری کرونا مبتلا شد، شیردهی ادامه یابد؟

بله، شیردهی را با رعایت اصول احتیاطی ادامه دهید. این اصول شامل موارد زیر است: استفاده از ماسک، شستشوی دست‌ها با آب یا صابون یا ژل‌های الکلی قبل و بعد از تماس با کودک و نظافت و ضدعفونی مداوم سطوحی که لمس کرده‌اید. سینه شما تنها در صورتی باید شستشو شود که بر روی آن سرفه کرده باشید. در غیر این صورت، نیازی نیست که سینه‌ها را در هر بار شیردهی شستشو دهید.

 اگر مادر برای شیردهی سلامت کافی نداشت، چه کند؟

اگر وضعیت جسمانی‌تان به اندازه‌ای خوب نیست که توانایی شیردهی داشته باشید، سعی کنید روش‌هایی برای تأمین کودک با شیر مادر بیابید. سعی کنید شیر را دوشیده و از طریق یک قاشق یا فنجان تمیز به کودک دهید. می‌توانید تغذیه با شیر مادر اهدایی را در صورتی که در دسترس باشد، امتحان کنید. با مشاور تغذیه یا متخصص بهداشت درباره گزینه‌های پیش روی خود مشورت کنید.

دوشیدن شیر برای تداوم تولید شیر نیز مهم است تا بتوانید زمانی که حال‌تان بهتر شد، شیردهی به کودک را ادامه دهید. هیچ گونه فاصله زمانی قطعی برای انتظار پس از ابتلای قطعی یا احتمالی به کرونا وجود ندارد.   اگر امکان دوشیدن شیر یا استفاده از شیر انسانی اهدایی وجود ندارد، می‌توانید از دایه یا شیر خشک نوزاد که با روش درست تهیه شده، سالم و در دسترس است، استفاده کنید.

 اگر کودک بیمار باشد، مادر به شیردهی ادامه دهد؟

اگر کودک‌تان مریض شد به تغذیه با شیر مادر ادامه دهید. چه کودک‌تان به کرونا مبتلا شود و چه بیماری دیگری، ادامه تغذیه با شیر مادر مهم است. شیر مادر سیستم ایمنی کودک را تقویت می‌کند و پادتن‌های شما از طریق شیر به وی منتقل می‌شود و به او کمک می‌کند تا با بیماری مبارزه کند.

در زمان شیردهی کدام مسائل احتیاطی باید رعایت شود؟

مطمئن شوید که دستورالعمل‌های شستشوی دست‌ها را رعایت می‌کنید. دست‌ها باید با صابون و آب، قبل و بعد از تماس با کودک، شسته شوند. می‌توانید از ژل‌های الکل‌دار نیز استفاده کنید. همچنین نظافت و ضدعفونی هر سطحی که لمس می‌کنید نیز اهمیت دارد.

وسایل دوشیدن شیر، ظرف ذخیره شیر و نیز ظروف تغذیه را هر بار پس از مصرف بشویید.

منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: