۳۵۴۸
يکشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۳
تعداد بازدید : ۳۴۶
اجتماعی بهداشت

اخبار ویژه

ویروس کرونا بدون تعارف در حال گسترش است و حتی تولید واکسن آن هم در ابهام‌های فراوان قرار دارد، اما تنها راه پیشگیری از ابتلا در حال حاضر استفاده از ماسک و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و پرهیز از شرکت در مراسم عزا و عروسی و دورهمی‌های خانوادگی است.

به گزارش فراتیتر، استفاده از ماسک و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی مثل شست‌وشوی مداوم دست‌ها و رعایت فاصله گذاری فیزیکی از جمله کلیدواژه‌های مجامع بین المللی سلامت و وزارت بهداشت کشورمان است. زیرا تنها مسیر شناخته شده قطعی در زمینه پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا در حال حاضر همین است.

از طرفی باید به پرهیز از شرکت در مراسم عزا و عروسی و دورهمی‌ها هم اشاره کرد. مراسمی که در بسیاری از استان‌ها باعث ابتلای اعضای خانواده‌ها به ویروس کرونا شده و همه اعضای خانواده را با هم در یک بیمارستان روی تخت بستری و حتی فوت کشانده است.

استفاده از ماسک لازم، اما ناکافی

واقعیت این است که پس از اجباری شدن ماسک از ۱۵ تیر ماه و با دستور رییس جمهوری، استفاده از ماسک با توجه به فرهنگ سازی‌های انجام شده به شکل قابل توجهی افزایش پیدا کرد.

همراهی و همکاری مردم با توجه به تبیین دلایل استفاده از ماسک از طرف رسانه‌ها باعث این حرکت رو به جلو بود، اما این به تنهایی کافی نیست.

ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت شب گذشته در یک گفت‌وگو تلویزیونی در این زمینه گفت: در حال حاضر تنها تغییر رفتاری که از ۱۵ تیر ماه تا به امروز در کشور مشاهده شده، استفاده بیش از حد از ماسک است؛ اما همچنان بیش از ۳۰ درصد افراد جامعه این موضوع را رعایت نمی‌کنند، در حالی که آمار استفاده از ماسک باید در کشور به ۸۰ الی ۹۵ درصد برسد.

وی بیان کرد: از پانزدهم تیر ماه استفاده از ماسک در کشور اجباری شده و از این طرح حدود ۲۵ روز می‌گذرد و امیدواریم از چند روز آینده در کشور شاهد کاهش آمار مبتلایان به کرونا باشیم.

باید به این نکته اشاره کرد که استفاده از ماسک در صورت رعایت نکات بهداشتی مثل شست‌وشوی مداوم دست‌ها، رعایت فاصله گذاری فیزیکی، شرکت نکردن در مراسم عزا و عروسی و دورهمی‌ها می‌تواند موثر باشد. از طرفی باید این فعل ماسک زدن به صورت صد در صدی انجام شود و این نیازمند فرهنگ سازی گسترده‌ای است.

همه باید ماسک بزنیم

استفاده از ماسک یک تغییر در سبک زندگی محسوب می‌شود. تغییری که یک واجب است و در واقع اختیاری نیست. هرچند در ابتدای راه این موضوع به شکل توصیه ارائه شده بود، اما به مرور تبدیل به یک امر واجب شد و از ۱۵ تیر ماه استفاده از ماسک اجباری شد.

پس از توصیه مقام معظم رهبری به استفاده از ماسک، رییس جمهوری و سایر مسئولان و اعضای هیات دولت حتی در سخنرانی‌ها و مراسم مختلف هم از ماسک استفاده کرده و این فرهنگ را پابه‌پای جامعه پیش بردند. هنرمندان، ورزشکاران، خبرنگاران و بسیاری از جوامع موثر در زمینه فرهنگ سازی هم به پویش «من ماسک می‌زنم» پیوستند و به مرور میزان استفاده از ماسک در جامعه تا حدود ۶۰ درصد رسید. هرچند این میزان باید به صد در صد برسد و همه افراد جامعه باید این توصیه بهداشتی را جدی بگیرند.

افزایش استفاده از ماسک در زندان‌ها

استفاده از ماسک در فضاهایی مثل زندان‌ها نیز بر اساس گزارش‌های بهداشت محیط افزایش یافته است.

سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت در این زمینه اعلام کرد: درصد رعایت بهداشت عمومی و نظافت در زندان‌ها از ۸۵ درصد به ۹۳ درصد، استفاده از ماسک توسط زندانی‌ها از ۵۶ به ۷۰ درصد و توسط کارکنان و سربازها از ۹۲ به ۹۷ درصد رسیده است.

لاری همچنین گفت: رعایت پروتکل‌های بهداشتی در دوران شیوع ویروس کرونا اهمیت فراوانی دارد. از طرفی استفاده از ماسک، شست‌وشوی مداوم دست‌ها و رعایت فاصله گذاری فیزیکی از طرف مردم نیز نباید فراموش شود. در حال حاضر بیماری کووید ۱۹ هیچ واکسن یا داروی اختصاصی ندارد و تنها راه مقابله با این ویروس، رعایت بهداشت و همین اصول سه گانه است.

چرا باید ماسک بزنیم؟

سخنگوی وزارت بهداشت پیش از این نیز به خبرنگار سلامت ایرنا گفته بود: در کل دنیا روند افزایشی در ابتلا و بستری به علت ویروس کرونا را شاهد هستیم. رییس سازمان جهانی بهداشت نیز اعلام کرده که باید رویکردی جامع برای مقابله با کرونا داشته باشیم که این موضوع می‌تواند شامل شناسایی بیمار، قرنطینه کردن بیماران، بررسی تماس‌های نزدیک با بیمار، تست کردن افراد مورد هدف و رعایت کردن بهداشت از طرف مردم باشد. در زمینه رعایت کردن بهداشت از طرف مردم در همه دنیا ثابت شده که استفاده از ماسک اثربخش‌ترین عامل برای پیشگیری از بیماری کووید ۱۹ است.

وی ادامه داد: اصلی‌ترین عامل برای انتقال ویروس کرونا، ریزقطره‌هایی است که موقع عطسه و سرفه و صحبت کردن به فرد مقابل منتقل می‌شود و اگر از ماسک استفاده کنیم، فرد مقابل را از انتقال بیماری محافظت می‌کنیم و وقتی هر دو طرف از ماسک استفاده کنند، درصد این پیشگیری افزایش پیدا می‌کند.

معاون وزیر بهداشت بیان کرد: برای بیماری کووید ۱۹ که فعلا واکسن و داروی مشخصی ندارد، بهترین راه همین است که با فاصله گذاری و استفاده از ماسک و شست‌وشوی مداوم دست‌ها، میزان ابتلا به بیماری را کاهش بدهیم.

ماسک موثرترین راه پیشگیری از کرونا

کیانوش جهانپور رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت نیز در این رابطه به خبرنگار سلامت ایرنا گفته بود: ماسک از هر واکسنی برای پیشگیری از ابتلا به بیماری کووید۱۹ موثرتر است و تا ۹۵ درصد از ابتلا به این بیماری جلوگیری می‌کند. راه‌های پیشگیری از بیماری کووید ۱۹ در همه دنیا چیزی به جز شست‌وشوی مداوم دست با آب و صابون، پرهیز از حضور در اجتماعات غیر ضروری، فاصله گذاری فیزیکی دقیق و مهم‌ترین آنها استفاده همگانی از ماسک به خصوص در هنگام حضور در اماکن عمومی نیست.

وی بیان کرد: گرچه هنوز واکسن کرونا را نداریم، اما امروز یک وسیله پیشگیری کننده شبیه واکسن با ضریب تاثیر ۸۰ تا ۹۰ درصد در مقابل این بیماری در دسترس همگان است؛ واکسن کرونا لزوما تزریقی نیست و همین ماسکی که همه می‌توانیم استفاده کنیم و استفاده از آن را ادامه خواهیم داد و مراقبت می‌کنیم که دیگران هم استفاده کنند، به طور قطع از هر واکسنی که در آینده ساخته شود و در دسترس قرار بگیرد، برای پیشگیری از بیماری کووید ۱۹موثرتر است.

آنهایی که می‌گویند ماسک نزنید را نادیده بگیرید

در حالی که استفاده از ماسک در همه کشورها به توصیه اول مقابله با کرونا تبدیل شده و حتی بسیاری از کشورها برای عدم استفاده از ماسک، جریمه تعیین کرده‌اند، هستند افرادی که توصیه می‌کنند نیازی به استفاده از ماسک نیست.

بسیاری از موارد در زمینه ویروس کرونا جدید قطعی نیست و نمی‌توان با اطمینان از آن حرف زد، اما آنچه در حال حاضر در مورد بیماری کووید ۱۹ قطعی است، همین استفاده از ماسک و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و فاصله گذاری‌های فیزیکی است. ساده‌ترین و ارزان‌ترین اقدام علیه ویروسی که همه جهان را به چالش کشیده است.

منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: