۳۵۵۴
يکشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۹
تعداد بازدید : ۳۳۶
ترجمه
دمای هوا در چند شهر منطقه گرم خاورمیانه حتی از ۵۰ درجه سانتی‌گراد هم عبور کرد.

به گزارش فراتیتر، هفته گذشته، هفته‌ای طوفانی برای آب و هوای خاورمیانه بود. شهر بغداد، پایتخت عراق، با عبور از دمای ۵۱ درجه سانتی‌گراد به رکورد باورنکردنی ۵۱.۷ درجه سانتی‌گراد رسید. شهر دیگری در عراق یعنی بصره روزهای دوشنبه و سه‌شنبه دمای ۵۳ درجه سانتی‌گراد را ثبت کرد.

دمای هوا در پایتخت سوریه یعنی دمشق هم به ۴۶ درجه‌ سانتی‌گراد افزایش پیدا کرد اما یک رکورد باورنکردنی در لبنان ثبت شد. جایی که شهر الامرا به رکورد ۴۵.۴ درجه سانتی‌گراد دست پیدا کرد. این عدد می‌تواند رکوردی تاریخی برای آب و هوای لبنان باشد.

شهرهای خاورمیانه وارد دوران جدیدی از روزهای گرم شده‌اند. شهر بغداد در عراق بیشتر از هر کشور دیگری تحت تاثیر قرار گرفته و بالاترین (و دومین) درجه گرمای هوای شهر را با ۵۱.۷ درجه سانتی‌گراد ثبت کرد. اگرچه این شهر در روز چهارشنبه هفته گذشته حدود نیم درجه سانتی‌گراد خنک‌تر شد. شهرهای جنوبی عراق هم وضعیت متفاوتی ندارند و همه با دمای تقریبی ۵۰ درجه سانتی‌گراد به‌شدت گرم به نظر می‌رسند.

رکوردشکنی گرما در خاورمیانه

در همین حال یک ایستگاه هواشناسی در حوالی دره بقاع در لبنان دمای شهر الامرا را ۴۵.۴ درجه سانتی‌گراد اعلام کرد. اگر این عدد حقیقت داشته باشد، رکورد جدیدی در دمای هوای لبنان ثبت شده که می‌تواند شرایط اقتصادی این کشور را وخیم‌تر کند. از آن‌جایی که لبنان در حال حاضر با بحران اقتصادی روبرو شده و در تامین انرژی مورد نیازش مشکل دارد، افزایش دمای هوا برای این کشور خطرناک‌تر از قبل است. در دمشق هم دمای هوا به ۴۶ درجه سانتی‌گراد افزایش پیدا کرد که همه رکوردهای قبلی پایتخت سوریه را شکست. دمای هوا در کویت هم ۵۴ درجه سانتی‌گراد گزارش شده است.

در بندر جنوبی عراق یعنی بصره هم دمای هوای در گذشته به صورت میانگین ۵۰ درجه سانتی‌گراد گزارش شده بود که در روزهای پایانی هفته به ۵۴ درجه افزایش پیدا کرد. دمای هوا در شرایطی در عراق رکوردشکنی کرده که به دلیل فساد سیاسی و جنگ‌های داخلی انرژی برقی مورد نیاز این کشور کاملا فراهم نمی‌شود. بنابراین بسیاری از مردم عراق انرژی مورد نیاز وسایل برقی خود مانند یخچال را با کمک ژنراتورهای گران‌قیمت تامین می‌کنند.

دمای هوا در شهر عماره در عراق هم به ۵۳ درجه سانتی‌گراد رسید. تنها یک درجه سانتی‌گراد کافی است تا این شهر رکورد ملی دمای هوا در عراق را شکسته و با عبور از دمای ۵۳.۹ درجه به گرم‌ترین دمای ثبت‌شده در عراق تبدیل شود. در کشورهای حاشیه خلیج فارس هم شرایط تفاوت چندانی ندارد. دمای هوای امارات به ۴۴ درجه سانتی‌گراد رسید. شهر سلمیه در کویت با ترکیب رطوبت و گرمای هوا به عدد باورنکردنی ۵۶ درجه سانتی‌گراد افزایش پیدا کرد و رکورد جدیدی در روز سه شنبه به جای گذاشت. پیش‌بینی می‌شود که موج شدید افزایش دمای هوا در خاورمیانه هفته آینده به غرب حرکت می‌کند و به کشور مصر می‌رسد.

ناسا مدتی پیش در گزارشی مدعی شد ماه ژوئن سال ۲۰۲۰ بدون شک گرم‌ترین ماه ژوئن تاریخ است. بنابراین با توجه به آمارهایی که در چند سال اخیر در جنوب ایران و عراق ثبت شده به نظر می‌رسد این کشورها در گرم‌ترین روزهای تاریخ خود قرار دارد. فاصله زیادی با رکورد جهانی گرم‌ترین دمای هوای ثبت‌شده وجود ندارد. سال ۲۰۱۶ در کویت دمای ۵۶ درجه سانتی‌گراد هم ثبت شد. در ابتدا به نظر می‌رسید دمای ثبت‌شده برای دره مرگ در کالیفرنیا در سال ۱۹۱۳ گرم‌ترین هوای تاریخ بوده اما اخیرا این ادعا رد شده است.

 

منبع: dailymail

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: