۳۵۸۶
دوشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۲
تعداد بازدید : ۳۹۸
پنهان‌کاری درباره وضعیت اقتصاد دنیا به اندازه پنهان‌کاری درباره شیوع ویروس کرونا خطرناک به نظر می‌رسد. به لطف سیاست‌های جمهوری‌خواهان، میلیون‌ها نفر از شیوع ویروس کرونا آسیب شدیدی دیدند.

به گزارش فراتیتر، دونالد ترامپ روز دوشنبه گفت بهبود وضعیت اقتصادی آمریکا انجام شده اما پس از آن وزارت بازرگانی ایالات متحده گزارش داد كه اقتصاد آمریكا در ماه‌های آوریل و ژوئن با سریعترین سرعت در تقریبا سه چهارم صد سال اخیر کوچک شده است. این بحران اقتصادی می‌تواند رشدهای اقتصادی پنج سال آینده را تحت تاثیر قرار دهد. با این حال این حقایق نگران‌کننده هم دیالوگ‌های دونالد ترامپ را عوض نکرده‌اند.

رییس جمهور آمریکا در پنج ماه اخیر دروغ‌های بسیاری درباره ویروس کرونا گفته اما او دلیلی برای اصلاح رفتار خود ندارد. اکنون او شبکه‌های اجتماعی، خبرگزاری‌ها و شبکه‌های تلویزیونی را غرق دروغ‌های بی‌پایانش کرده تا شرایط را برای پیروزی در انتخابات آمریکا فراهم کند. دونالد ترامپ پنجشنبه هفته گذشته به آمریکایی‌ها اطمینان داد که بازگشت شرایط اقتصادی به وضعیت معمولی زمان زیادی نیاز ندارد اما بررسی تقریبا هر شاخص اقتصادی آمریکا نشان می‌دهد که پس از یک صعود نه‌چندان قابل اطمینان در ماه ژوئن، اقتصاد آمریکا دوباره در مسیر سقوط فرار گرفته است. گردش مالی فروشگاه‌های خرده‌فروش کاهش پیدا کرده و مشاغل کوچک تعطیل می‌شوند. پروازهای هواپیمایی هم بازدهی لازم را ندارند.

ترامپ چه برنامه‌ای برای بازگشت دوباره رونق به اقتصاد آمریکا دارد؟ فقط همه چیز را «باز» کنید

او از مردم آمریکا می‌خواهد كه به اطلاعاتی که او داده، اعتقاد داشته باشند. ترامپ باور دارد که قرنطینه خانگی و عوارض آن از ماه مارس شرایط را به شدت وخیم کرده و بازگرداندن آن به شرایط عادی را با شعارهای خسته‌کننده به عقب می‌راند. مردم آمریکا نمی توانند به محل کار خود بازگردند چون کارهای زیادی برای انجام‌دادن وجود ندارد. ویروس کرونا رکورد اقتصاد بسیار عظیمی در آمریکا ایجاد کرده که بازگرداندن آن به شرایط عادی به زمان و انرژی بسیار زیادی نیاز دارد اما شرایط پیش از آن که قابل کنترل باشد، دوباره خطرناک شده است. شیوع ویروس کرونا در ایالات متحده آمریکا دوباره آمار افزایشی پیدا کرده چون پیش از آن که فرماندهان هر ایالت درباره بازگشایی‌ها تجدید نظر کنند، دونالد ترامپ به بازگشایی‌ها پافشاری کرد. علت و معلول گسترش دوباره ویروس کرونا در آمریکا مشخص است؛ فلوریدا، کارولینای جنوبی و تگزاس که زودتر از سایر ایالت‌ها با بازگشایی کسب و کارها همراه بودند حالا بیشتر از دیگران به ویروس آلوده هستند.

به دلیل افزایش دوباره آمار مبتلایان به کرونا در ایالات متحده، بسیاری از ایالت‌ها برنامه‌های بازگشایی را نه تنها به تعویق انداخته‌اند بلکه متوقف کرده‌اند و به دنبال اعمال دوباره بسیاری از محدودیت‌های کلیدی هستند. با این حال این محدودیت‌های کرونایی نیستند که مانند سنگی در راه چرخ اقتصاد آمریکا قرار می‌گیرند. آن‌ها نتیجه سیاست‌هایی هستند که محدودیت‌های کرونایی را کاهش دادند. حتی کارگروه ویژه همه‌گیری ویروس کرونا در کاخ سفید هم پذیرفته که ۲۱ ایالت در وضعیت قرمز قرار دارند و محدودیت‌های کرونایی باید بازگردند. بنابراین این محدودیت‌ها را توجیه می‌کنند. نکته قابل توجه در شرایط فعلی اقتصاد آمریکا آن است که دولت میلیاردها دلار به بازار تزریق کرده تا چرخ آن را بچرخاند.

ما به دنبال جمهوری‌خواهانی در مجلس سنا می‌گردیم که با یکدیگر مخالفتی نداشته باشند اما بعید به نظر می‌رسد این اختلافات حتی در مجلس نمایندگان هم وجود نداشته باشد. ترامپ می‌گوید به اختصاص بودجه بیشتر برای کمک‌ به مردم آسیب‌دیده از بحران اقتصادی ناشی از کرونا «اهمیت نمی‌دهد». به عبارت دیگر، با شروع هفته پیش‌رو بیشتر از ۳۰ میلیون آمریکایی نمی‌توانند ۶۰۰ دلار مزایای اضافی را دریافت کنند. بنابراین آن‌ها در پرداخت اجاره خانه و اقسام وام‌های خود به مشکل برخورد می‌کنند و کودکان بسیاری گرسنه می‌شوند. بنابراین اقتصاد آمریکا بیشتر از قبل تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

استدلال کاخ سفید برای قطع‌کردن یارانه ۶۰۰ دلاری آن است که کارگرانی که باید در جستجوی شغل باشند را از تلاش برای کار پیداکردن منصرف می‌کنند چون گروهی از آن‌ها با کمک یارانه مزایای اضافی دولت آمریکا درآمد بیشتری از آن‌چه که با کارکردن به دست می‌آوردند، کسب می‌کنند.

لری کادلو، مشاور اقتصادی ترامپ، اعتقاد دارد این سیاست انگیزه کارکردن را از افراد می‌گیرد. با این حال مطالعات یک اقتصاددان در دانشگاه ییل ثابت می‌کند هیچ مدرکی وجود ندارد که ثابت کند افرادی که یارانه ۶۰۰ دلاری را دریافت می‌کنند، از بیکاری خود راضی هستند. در حقیقت، کارگرانی که به دلیل بحران اقتصادی کرونا کار خود را از دست داده‌اند بیشتر از افراد بیکار برای پیداکردن کار تلاش می‌کنند تا بدهی‌های خود را جبران کنند چون زندگی آن‌ها به مراتب هزینه بیشتری از افراد بیکار دارد.

مردم آمریکا نمی‌توانند به کارهای خود بازگردند چون کارهای بسیار محدودی برای انجام‌دادن وجود دارد. با مقایسه تعداد مشاغل موجود و افراد جویای کار در آمریکا مشخص می‌شود ۱۴ میلیون نفر بیشتر از مشاغل موجود وجود دارند. یک تحلیلگر درباره وضعیتی که ترامپ ایجاد کرده می‌گوید: «هیچ‌چیز به اندازه احتمال برخورد یک شهاب‌سنگ با کره زمین، مردم این سیاره را متحد نمی‌کند.» برخلاف ادعای ترامپ و دولت او، یارانه ۶۰۰ دلاری حتی باعث شده حدود سه میلیون نفر به کارکردن مشغول شوند! چون بخشی از این پول به حساب افرادی که سرمایه‌دار هستند، تزریق شده که می‌توانند آتش خاموش‌شده اقتصاد آمریکا را دوباره روشن کنند.
بنابراین کاهش یا قطع‌کردن این یارانه می‌تواند پول کمتری به جامعه مصرف‌کنندگان آمریکا برساند که در نهایت میلیون‌ها شغل دیگر را نیز تعطیل می‌کند. به همین دلیل است که دروغ‌گفتن درباره بحران اقتصادی آمریکا به مراتب بدتر از گسترش ویروس کرونا در این کشور به نظر می‌رسد.

تعداد مرگ و میر ناشی از شیوع ویروس کرونا وضعیت اقتصادی را پیچیده‌تر می‌کند. دروغ‌هایی که ترامپ درباره وضعیت این ویروس در آمریکا می‌گوید هم نه تنها هیچ چیز را درست نمی‌کند بلکه مشکلات جدیدی هم به وجود می‌آورد که مدیریت آن‌ها ممکن نیست.

کمپین تبلیغاتی ترامپ و نمایندگان جمهوری‌خواه مجلس سنا می‌توانند این مشکلات جدید را دوست نداشته باشند اما این همان حقیقت دردناکی است که دولت فعلی کاخ سفید باید آن را بپذیرد.


منبع: guardian

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: