۳۵۹۱
دوشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۴
تعداد بازدید : ۳۰۳
شهردار تهران با اشاره به اینکه طرح ترافیک یک هفته معلق شده تا اثرات آن بررسی شود گفت: در دیگر کشورها طرح های ترافیک را ملغی نکردند بلکه اجرای آن در ایام کرونا با شدت بیشتری دنبال می شود.

به گزارش فراتیتر، پیروز حناچی شهردار تهران در نشست خبری مجازی به مناسبت روز خبرنگار، گفت: پرونده‌های فساد مربوط به سیستم اداری شهرداری بی سرو صدا در حال تعقیب است و حق و حقوق شهرداری از سوی بخش حقوقی تعقیب می‌شود.

وی در ادامه به مساله اوراق مشارکت پرداخت و گفت: بخشی از این اوراق مربوط به بانک آینده ۹۱۰ میلیارد تومان بوده است و از در سال ۹۷ باقی مانده بود و با تسویه این مبلغ به بازپرداخت این اوراق ۵۰ درصدش با دولت است.

وی افزود: سال ۹۸ هم ۱۵۰۰ میلیارد اعتبار، هزار میلیارد آن در جهت تکمیل خط ۶و ۷، تکمیل ایستگاه‌ها و سیگنالینگ و بخش‌هایی از شبکه مترو هزینه خواهد شد و ۵۰۰ میلیارد آن در زمینه اتوبوسرانی هزینه خواهد شد.

حناچی در خصوص لازمه حضورش در جلسات هیأت دولت گفت: حضور شهردار کلان شهر تهران و به عنوان رئیس مجمع کلانشهرها را پوشش می‌دهد که ۵۰ میلیون را پوشش می‌دهد و بسیار هم تأثیرگذار بوده است و با این ارتباط می‌تواند تسهیل شود.

شهردار تهران با بیان اینکه دولت هم با توجه به اینکه تهران پایتخت است و مسائل آن ملی است به این ارتباط احتیاج دارد، گفت: ولی چون قانونا شهردار عضوی از هیأت وزیران نیست، می‌بینیم که در کل دوره‌های ریاست جمهوری در دوره‌های هفتم، هشتم و نهم این اتفاق افتاده است.

وی خاطر نشان کرد: در بحران‌های اخیر مثل سیل ۹۸ در استان‌های مختلف، آتش سوزی زاگرس، وقایع آبان ماه، وقوع هواپیمای اوکراینی، شیوع کرونا شهرداری اصلی ترین بازوی اجرایی دولت بوده است.

حناچی افزود: عید ۹۸ با توجه به بارندگی‌ها اگر مراقبت‌های لازم انجام نمی‌گرفت سیل می‌آمد و با آمادگی بحران کنترل شد.

وی با اشاره به اینکه و وقتی از صندوق توسعه ملی استقراض می‌شود می‌توان نتیجه گرفت شرایط دولت حاد است گفت: با این وجود برای خرید اتوبوس‌های جدید قول‌هایی گرفته‌ایم.

وی در خصوص مطالبه حضور در هیأت دولت گفت: ادبیات طلبکارانه را نمی‌پسندم و با مذاکره و استدلال می‌شود خیلی از اهداف را به نتیجه رساند.

حناچی با اشاره به اینکه جماران یک محله نیست، گفت: جماران یعنی ایران، اتفاقی که در جماران افتاده بود را می‌توان از زبان دیگران درک کرد.

وی به مشاهدات سران کشور که از ساده زیستی بنیان گذار جمهوری اسلامی اشاره داشت و ابراز داشت: با جماران در سه سطح باید برخورد کرد، سطح جهانی که پیام ساده زیستی و مواجه با مردم را باید منتقل کرد، سطح دیگر، سطح ملی است که باید مثل دیگر موارد ثبت ملی شده ولی متأسفانه هنوز حریم ندارد، و سطح شهر تهران که در شورای عالی شهرسازی به استناد بند دال ماده ۶۶ قانون در سال ۸۰ محدوده طرح کوچک شده و می‌بینیم که طرح عمل شده و جماران به شکل سابق حفظ شده است.

وی افزود: مجموع پلاک‌های درگیر ۱۴۶ پلاک مسکونی است که از این میان حدود ۱۰۴ پلاک درگیر موضوع است و درگیر عمومی ندارد و تعدادی هم بر اساس ضوابط ساخته‌اند و مشکلات محدود است.

حناچی خاطرنشان کرد: مطمئنم هر کاری با توجه به مقیاس جهانی و ملاحظات محلی و درخواست‌های جهانی صورت گیرد قابل دفاع است و مطمئنم شورای عالی شهرسازی هم با همین رویه ادامه می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه در برخی از مناطق لزوم بازبینی به طرح تفصیلی با نگاه ملی و بین‌المللی خلاف قانون نیست. گفت: در پیش از انقلاب هم سابقه دارد، شهر بسطام که به دلیل آثار موجود با ورود شورای عالی شهرسازی با تغییراتی مواجه شد.

وی افزود: شهرداری می‌تواند به عنوان طرح ویژه وارد موضوع شود البته رویکرد شهرسازی اینگونه بود که اگر صورت بگیرد از طریق بازبینی بوده است.

حناچی از تلاش شهرداری برای تعیین تکلیف ۳ هزار ملک از املاک شهرداری که در دست غیر است، گفت: ممکن است بسیاری از این املاک، مصوبه شورای شهر را نداشته باشند که بخش عمده آنها اجتماعی است. که کمیته ۳ نفره را بررسی می‌کنند که ببیند نیازمند به بازپس‌گیری هستند یا خیر. که تعداد زیادی بازپس‌گیری می‌شود، و برخی با دستور قضائی پس گرفته شده و البته مقاومت‌هایی هم وجود دارد که با همکاری دادستان پیگیری می‌شود.

وی راجع به فروش املاک شهرداری گفت: فروش عمدتاً به شکل مزایده است و سازمان املاک قیمت را کارشناسی می‌کند و برخی از مزایده‌ها مورد توجه نیست و عمارت اقدسیه نیز به مزایده گذاشته شده و متقاضی هم هست در حال گذر فرایند است.

حناچی در خصوص لغو طرح ترافیک و حواشی پیرامون آن نیز توضیح داد: اواخر سال گذشته در نیمه اسفند طرح ترافیک را در شورای ترافیک لغو کردیم و بعدها در ستاد کرونا گفتند که لغو قبلی با مصوبه شورای ترافیک انجام دادید و می‌توانید این کار را انجام دهید و با توجه به اینکه ریاست این شورای ترافیک در تهران با شهردار تهران است، این تصمیم گرفته شد، اما به احترام صحبت وزیر به عقب افتاد.

وی ادامه داد: تعلیق یک هفته‌ای مجدد به دلیل بالا رفتن آمار کرونا گزارشی ارائه شد که نتیجه لغو طرح ترافیک باعث افزایش سفرهای ضروری بین شهری می‌شود در در حالی که ما در شهرداری تقاضای سفر را سفارش نمی‌دهیم و مدیریت می‌کنیم.

شهردار تهران اظهار داشت: طرح ترافیک به یک هفته معلق شود تا اثرات آن بررسی شود اما مطالعات نشان می‌دهد که کشورهای دیگر نه تنها طرح‌های ترافیک را ملغی نکردند، بلکه شدت آن‌را هم افزایش دادند و مسیرهای دوچرخه و پیاده روی را توصیه کرده‌اند.
حناچی در خصوص مخاطراتی که برای کارکنان شهرداری اتفاق می‌افتد، با توجه به کشته شدن یک پاکبان در محدوده سیدخندان گفت: کسانی که طرف قرارداد مستقیم با شهرداری هستند در حین مأموریت شهرداری پیگیر مسائلشان هست. و در حال پیگیری حادثه هستیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر هم با اعتبارات کرونا در حال بازسازی اتوبوس‌های شهر تهران هستیم، ابراز داشت: ۵۰۰ دستگاه بازسازی اتوبوس تسهیلات گرفته شده و چون اتوبوس را می‌توان به راحتی بازسازی کرد و عملاً بعد از بازسازی نو می‌شوند.

شهردار تهران در خصوص وعده‌هایش درباره رنگی کردن فضای شهر تهران با اشاره به اینکه تهران شهری خاکستری است گفت: این اتفاق در شهرهای بزرگ می‌افتد و ما به دنبال تبدیل رنگهای شهری به رنگهای شاد هستیم. چراکه رنگ‌هایی توصیه شده در دین ما هم رنگ‌های شاد هستند ولی عرف به سمت رنگ‌های سیاه و خاکستری حرکت کرده است.
وی افزود: سازمان زیباسازی مأمور به تعقیب این موضوع شده و به زودی برای اجرای طرح‌هایی در این زمینه ابلاغاتی خواهد داشت.
وی همچنین در خصوص مشکلات پله‌های برقی سطح شهر نیز گفت: به دلیل تحریم و مشکلانت درون سازمانی دچار مشکل شده بودیم که در حال رفع این معضل هستیم

شهردار تهران اظهار داشت: طرح ترافیک به مدت یک هفته معلق شود تا اثرات آن بررسی شود اما مطالعات نشان می‌دهد که کشورهای دیگر نه تنها طرح‌های ترافیک را ملغی نکردند، بلکه شدت آن‌را هم افزایش دادند و مسیرهای دوچرخه و پیاده روی را توصیه کرده‌اند.

حناچی در خصوص مخاطراتی که برای کارکنان شهرداری اتفاق می‌افتد، با توجه به کشته شدن یک پاکبان در محدوده سیدخندان گفت: کسانی که طرف قرارداد مستقیم با شهرداری هستند در حین مأموریت شهرداری پیگیر مسائلشان هست و در حال پیگیری حادثه هستیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر با اعتبارات کرونا در حال بازسازی اتوبوس‌های شهر تهران هستیم، ابراز داشت: ۵۰۰ دستگاه بازسازی اتوبوس تسهیلات گرفته شده و چون اتوبوس را می‌توان به راحتی بازسازی کرد و عملاً بعد از بازسازی نو می‌شوند.

شهردار تهران در خصوص وعده‌هایش درباره رنگی کردن فضای شهر تهران با اشاره به اینکه تهران شهری خاکستری است گفت: این اتفاق در شهرهای بزرگ می‌افتد و ما به دنبال تبدیل رنگهای شهری به رنگهای شاد هستیم. چراکه رنگ‌هایی توصیه شده در دین ما هم رنگ‌های شاد هستند ولی عرف به سمت رنگ‌های سیاه و خاکستری حرکت کرده است.

وی افزود: سازمان زیباسازی مأمور به تعقیب این موضوع شده و به زودی برای اجرای طرح‌هایی در این زمینه ابلاغاتی خواهد داشت.

وی همچنین در خصوص مشکلات پله‌های برقی سطح شهر نیز گفت: به دلیل تحریم و مشکلات درون سازمانی دچار مشکل شده بودیم که در حال رفع این معضل هستیم.

حناچی با اشاره به اینکه امسال برای نخستین سال مجامع شرکت‌ها به موقع به تصویب رسیده است در حالی که هیچ گاه امکان نداشته مجمع مترو در تیرماه تشکیل شود و حتی مجمع بانک شهر، که یکی از موضوعات دعواهای ما با بانک مرکزی بود، گفت: نمی‌توان این مسائل را با ادعا بگذرانیم. چون بر اساس قانون تجارت باید این مجامع تشکیل شود.

وی در خصوص بدهی‌های دولت به شهرداری گفت: بخشی از آن مربوط به سهم دولت در بخش بلیت و سرمایه گذاری در حمل و نقل است که عموماً در آخر سال که سازمان برنامه و بودجه خزانه را جارو می‌کند، مبلغی هم به شهرداری می‌رسد.

شهردار تهران در خصوص استفاده از اعتبارات کرونا در شهرداری نیز ابراز داشت: در موضوع بازسازی‌های اتوبوس که مورد اشاره شد، به شهرداری اعتبار رسید. برای هر دستگاه اتوبوس ۲۴۰ میلیون در نظر گرفته شده که ۱۰۰ دستگاه در مجموع مدنظر بوده است.

حناچی درباره تحقق خط آسمان در تهران نیز توضیح داد: در شرایطی که آشفتگی بصری داریم ممکن است به ایده ال دست نیابیم، چون در کوتاه مدت به پیوستگی نمی‌رسیم.

شهردار تهران در خصوص اینکه چقدر شهرداران منطقه موظف هستند که با شورایاران جلسه داشته باشند پاسخ داد: در پروژه‌های کوچک محلی یکی از تصمیم گیران شورایاری‌ها هستند و با رأیی که دیوان عدالت درباره شورایاری‌ها داده مقداری در تأثیر گذاری شأن تردید ایجاد کرده است.

وی افزود: اگر اعتباری در محلات هزینه می‌شود باید ببینم اولویت برای هزینه در چه بخشی است. تا به جای برخورد سلیقه‌ای و شخصی رضایت‌مندی و شرایط زیست بهتر محله مورد توجه قرار گیرد.

حناچی درباره وضعیت طرح ترافیک خبرنگاران گفت: اگر طرح ترافیک نخواهند به همه خبرنگاران کارت بلیت مجانی می‌دهیم.

منبع: مهر
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: