۳۶۱۵
سه‌شنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۰
تعداد بازدید : ۳۲۸
اقتصادی ایران

تیتر یک خبر چرخشی

نماینده مردم زابل،زهک، هیرمند و نیمروز و هامون اعلام کرد: در حال حاضر تردد مرز میلک بین ایران و افغانستان مختل و متوقف شده و متاسفانه وزارت امور خارجه و وزارت کشور در این موضوع کوتاهی کردند.
به گزارش فراتیتر، از پنجشنبه هفته گذشته مرز مشترک ایران و افغانستان در میلک استان سیستان و بلوچستان غیر فعال شد و عملا هیچ گونه ترددی در این مرز انجام نمی‌شود. گویا با اجرای قوانین مبارزه با قاچاق چند کامیون افغانستانی حامل قاچاق سوخت در مرز میلک متوقف شد و در آن سمت هم افغان‌ها مسیر مرزی برگشت را بر روی رانندگان ایرانی بستند. در خاک کشورمان هم مسیر برگشت برای کامیون‌های افغان بسته شد.

قرار بر این بود روز گذشته ملاقات مرزی بین نمایندگان دو کشور انجام شود که این اقدام هنوز صورت نگرفته است و توقف کامیون‌ها پشت مرز دو کشور هزینه را برای صاحبان کالا و رانندگان افزایش داده است.

از سوی دیگر اخیرا مرز بین افغانستان و پاکستان هم به دلیل درگیری‌ها بسته شد و در حال حاضر تنها مسیر ترانزیتی و تردد برای افغان‌ها مسیر ایران است، اما بروز این اتفاقات باعث شده است که مرز میلک هم مسدود شود و در حال حاضر صف بسیار طولانی (۲۵۰۰) دستگاه کامیون در مرز دغارون ایجاد شده است و معلوم نیست این شرایط تا چه زمانی ادامه داشته باشد.

محمد سرگزی، نماینده مردم زابل، زهک، هیرمند و نیمروز و هامون در مجلس در گفتگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا درباره علت توقف تردد در مرز میلک (یکی از سه مرز ایران و افغانستان) اظهار داشت: در حال حاضر تردد مرز میلک بین ایران و افغانستان مختل و متوقف شده و متاسفانه وزارت امور خارجه و وزارت کشور در این موضوع کوتاهی کردند.

وی با بیان اینکه در مرز میلک تبادلات حوزه ترانزیتی یک طرفه است، ادامه داد: ۸۰۰۰ هزار ناوگان از کشور افغانستان در این مسیر تردد دارند و تعداد ناوگان فعال کشورمان در این مسیر فقط ۳۰۰ دستگاه کامیون است.

سرگزی افزود: متاسفانه در گذر زمان علی رغم اینکه منافع کشور افغانستان در این حوزه بسیار زیاد است، اما همین ۳۰۰ دستگاه کامیون ایرانی با شرایط بسیار سختی از این مسیر تردد می‌کنند به نحوی که حقوق رانندگان کشورمان رعایت نمی‌شود و شرایط سختی را برای مدت حضور رانندگان در خاک افغانستان ایجاد می‌کنند.

نماینده استان سیستان و بلوچستان با اشاره به عدم رعایت حقوق رانندگان ایرانی توسط افغان‌ها، گفت: افغانستان هر کامیون ایرانی را راه نمی‌دهد و شرایط سختی را برای پذیرش خودرو‌هایی ایرانی اعمال کرده است، بعضا به واسطه عدم امنیت، افرادی رانندگان ایرانی را مسلحانه تهدید می‌کنند.

وی تاکید کرد: متاسفانه کوتاهی در حوزه دیپلماسی عمومی باعث شده رانندگان و مرزبانان افغان نسبت به رانندگان ایرانی بی‌احترامی و هتک حرمت کنند.

نماینده مردم زابل، زهک، هیرمند و نیمروز و هامون ادامه داد: در همین شرایط قبل از عید قربان به بیش از ۲۰۰ دستگاه کامیون‌های ایرانی در خاک افغانستان اجازه ندادند به کشور برگردند و مسیر بازگشت را مسدود کردند که در نهایت با ورود مردم و با طرح این خواسته که حرمت رانندگان ایرانی در خاک افغانستان باید حفظ شود، جلوی کامیون‌های افغانستانی در ایران را گرفتند و یک اقدام متقابل انجام دادند.

سرگزی گفت: در تمامی روابط بین الملل رعایت احترام متقابل را به عنوان یک اصل می‌شناسیم. این طور نیست که ما احترام افغانستان را در این حوزه داشته باشیم، اما در طرف مقابل بدترین اهانت‌ها و تحقیر‌ها در خاک افغانستان نسبت به رانندگان کشورمان انجام شود.

وی اظهار داشت: نمی‌دانم که چرا پس از گذشت بیش از دو هفته از کند شدن تردد در مرز میلک و اخیرا مسدود کردن مسیر برگشت کامیون‌های ایرانی توسط افغان‌ها، و علی رغم تذکرات، اما اقدام موثری از ناحیه وزارت امور خارجه و کشور صورت نگرفته است.

وی گفت: این کوتاهی محرز و مشخص از سوی وزارت امورخارجه و مجموعه وزارت کشور رخ داده که باید نسبت به آن پاسخگو باشند.

نماینده مردم زابل، زهک، هیرمند و نیمروز و هامون با اشاره به اعمال قوانین مرتبط با مبارزه با قاچاق سوخت در مرز میلک و توقف کامیون‌های متخلف، اظهار داشت: قرار نیست به واسطه ترانزیتی که بخش عمده سود آن متوجه افغانی‌هاست سرمایه‌های انرژی خود را به ثمن بخس در اختیار افغان‌ها قرار دهیم.

وی با بیان اینکه به بهانه ترانزیت به دنبال قاچاق سوخت از ایران هستند، افزود: رانندگان افغانی اعلام می‌کنند که از ترانزیت سودی نمی‌بریم، قرار نیست اگر سودی از حمل و نقل تجاری ایران نمی‌برند سرمایه‌های ایران را هم به تاراج ببرند. اگر قرار است سوختی به افغان‌ها داده شود باید در قالب پروتکل‌های مشخص و قیمت روز سوخت باید انجام شود.

سرگزی در پاسخ به این سوال که طولانی شدن توقف تردد در مرز میلک، باعث اختلال در عملیات بندر شهید بهشتی چابهار به ویژه جابه‌جایی گندم‌های اهدایی هند به افغانستان می‌شود، گفت: تمام این بار توسط کامیون‌های افغانستانی جابه‌جا می‌شود و ۳۰۰ دستگاه ناوگان ایرانی در مقابل ۸۰۰۰ ناوگان افغان عدد قابل توجهی نیست. کشتی و بار آن و حمل و نقل آن از آن افغان‌هاست اگر این مرز مختل شود به زیان افغانستان است لذا آنان باید به خواسته‌های قانونی ایران احترام گذاشته و توازن خودرویی و رعایت حقوق رانندگان ایرانی را محقق کنند.

وی همچنین درباره بسته شدن مرز افغانستان و پاکستان گفت: یکی از دلایلی که افغانستانی‌ها از مرز میلک به چابهار استفاده می‌کنند این است که پاکستان نمی‌تواند امنیت ناوگان ترانزیت افغان را تامین کند. به همین دلیل به مسیر ایران روی آورده‌اند.
منبع: ایلنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: