۳۶۴۶
چهارشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۸
تعداد بازدید : ۴۳۰
صفحه نخست عمومی

اخبار چرخشی

گزارش لحظه‌ای فراتیتر از صحن علنی امروز
رئیس مجلس شورای اسلامی از نهاد‌های امدادی و هلال احمر درخواست کرد که به حادثه‌دیدگان بیروت کمک کنند.
به گزارش فراتیتر، جلسه علنی مجلس شورای اسلامی صبح امروز (چهارشنبه، ۱۵ مردادماه) به ریاست محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی ساعت ۸ و ۱۲ دقیقه و با حضور بیش از دو سوم نمایندگان آغاز شد.

قالیباف در نطق پیش از دستور خود در سخنانی با اشاره به حادثه انفجار در بندر بیروت کشور لبنان، گفت: دل‌های همه ما در حادثه مصیبت‌بار دیشب در بندر بیروت در لبنان سرشار از غم و اندوه شد، قلب‌های مردم ایران با مردم داغدیده لبنان همراه و همدرد است.
وی افزود: این حادثه را به ملت عزیز لبنان، دولت لبنان و پارلمان این کشور و به خصوص به مجاهدان حزب‌الله و برادر عزیزم، سیدحسن نصرالله رهبر عزیز مقاومت تسلیت می‌گویم.
در جریان بررسی طرح اخذ مالیات از خانه‌های خالی نیز با اشاره به پیشنهادات برخی نمایندگان برای حذف بخش‌هایی از طرح در خصوص مساکن فرعی گفت: مجلس در این طرح به دنبال آن است که مسکن در کشور احتکار نشود، نه اینکه اگر فردی ۵ خانه دارد از آن مالیات بگیریم، از این رو موضوع و بحث این طرح فقط اخذ مالیات نیست.

تصویب قانون مالیات بر خانه‌های خالی / چه خانه‌هایی مستثنی از پرداخت مالیات هستند
نمایندگان مردم در مجلس با تصویب تبصره‌های ۱۰ گانه ماده ۵۴ قانون مالیات‌های مستقیم، سازوکار اخذ مالیات از خانه‌های خالی را با ۱۶۹ رأی موافق، ۲۷ رأی مخالف و ۷ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۷ نماینده حاضر در صحن مشخص کردند.
 
آنچه ناطقان امروز صحن علنی گفتند

عبدالناصر درخشان اولین ناطق امروز صحن علنی در نطق میان دستور خود گفت: گرانی، تورم، مشکلات اقتصادی، انگار جزء لاینفک زندگی مردم عزیز ما شده است و انگار مسؤولان به این موضوع عادت کرده‌اند. از سوی دیگر این روز‌ها می‌بینیم مرگ هموطنان عزیز ما به خاطر بیماری منحوس کرونا هم موضوعی عادی شده است.
نماینده مردم ایرانشهر در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: آیا به این فکر کرده‌اید که با سقوط ارزش پول ملی کشورمان شأن و شکوه و اعتماد به نفس مردمان ما تنزل پیدا خواهد کرد؟ وقتی زندگی بر ملت ما سخت‌تر می‌شود و قدرت خریدشان پایین‌تر می‌آید، وقتی پدری شرمنده خانواده و فرزندانش می‌شود، این همان تنزل شأن و شکوه و منزلت و اعتماد به نفس مردم است.
 
حسن لطفی نماینده مردم رزن در مجلس شورای اسلامی نیز در نطق میان‌دستور خود اظهار داشت: گرانی‌های افسارگسیخته و مشکلات ناشی از آن که مردم را به ستوه آورده است و دو سوم بودجه کشور متعلق به شرکت‌های دولتی است که اکثر آن‌ها ضررده هستند و در هیچ مجلس بررسی نشده و نمی‌شود.
وی با تأکید بر اینکه ۸۰ درصد بودجه کشور صرف هزینه‌های جاری و ۲۰ درصد آن صرف هزینه‌های عمرانی می‌شود، گفت: تا کی مردم باید هزینه سنگین سیستم ناکارآمد اداری را بپردازند؟ ما از توزیع ناعادلانه یارانه‌های پنهان در کشور که بخش عمده‌ای از آن به جیب ثروتمندان می‌رود وبروکراسی پیچیده اداری که در سال جهش تولید مانع تولید شده انتقاد داریم.

اسماعیل حسین زهی دیگر ناطق امروز صحن علنی گفت: متأسفانه امروزه فقر به عنوان یک معضل بزرگ اجتماعی چنگال شوم خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بر پهنه وسیعی از جامعه فرو برده و اکثریت آحاد جامعه و بالاخص ساکنین مناطق دورافتاده و غیربرخوردار با مشکلات عدیده‌ای مواجه شده‌اند.

حسین‌زهی خاطرنشان کرد: اشتغال و معیشت شاه کلید حل بسیاری از مشکلات اجتماعی و فرهنگی جامعه به حساب می‌آید. امروزه تورم و گرانی امان مردم را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بریده و برای حل این موضوع نیازمند پرهیز از گفتار درمانی و حل اساسی مشکلات بزرگ در جامعه هستیم.

سیدصادق طباطبایی نژاد یکی دیگر از ناطقان صحن علنی امروز گفت: مردم این روز‌ها در شرایط ویژه‌ای به سر می‌‎برند. از طرفی بیماری سخت و منحوس کرونا بسیاری از معادلات زندگی را تغییر داده و شرایط جدیدی به وجود آورده است. چه بسیار عزیزانی که تا کنون از دست رفته اند، حدود ۱۸ هزار نفر در ایران اسلامی جان باخته اند. امسال حج برگزار نشد، زیارت‌ها تعطیل شدند، ایام سوگواری اباعبدلله حسین (ع) را در پیش داریم که تدابیر دقیق و صحیح را برای این شرایط می‌طلبد که با دستور العمل‌های بهداشتی این فریضه دینی کمرنگ نشود. از طرف دیگر شرایط سخت اقتصادی سفره مردم را کوچک کرده است. در بازار مسکن جهش شدید قیمت هم خرید مسکن و هم اجاره آن را مشکل کرده است. بازار خودرو ارز، سکه و دیگر اجناس نیز افزایش قیمت داشته است.
وی ادامه داد:، اما برخی از گزارش‌ها بیشتر آزار دهنده است. به عنوان مثال کالا‌های اساسی که ارز دولتی دریافت می‌کنند تورم بیشتری نسبت به بقیه کالا‌ها دارد یا رئیس اسبق دیوان محاسبات گزارش داد که بودجه ۹۸ نزدیک به ۶۰ درصد انحراف از بودجه و نزدیک به ۹۰ درصد انحراف از برنامه ششم توسعه داشته است. این یعنی بخش اجرا و نظارت دچار کم کاری و نقص است. از طرف دیگر شرایط بودجه کشور هم بسیار ویژه است. درآمد نفتی در حد صفر و مالیات هم با توجه به شرایط اقتصادی متاثر از کرونا و رکود و تحریم کمک گذشته را به بودجه کشور نمی‌کند.
این نماینده مجلس اظهار داشت: بازار بورس و سرمایه درحال تحول است. بسیاری از مردم اموال خود را از بانک‌ها خارج کرده و در بازار بورس سرمایه گذاری میکنند که هم فرصت بوده و هم تهدید. اگر این سرمایه گذاری حقیقی شده و تبدیل به تولید و ارزش افزوده شود، بهترین فرصت برای تحول اقتصادی است و اگر خدایی نکرده به صورت کاذب و غیر واقعی رشد کند میتواند تهدیدی برای اقتصاد و حتی امنیت کشور باشد.

علیرضا سلیمی هم در نطق میان دستور جلسه علنی امروز گفت: مگر بار‌ها رهبری معظم با عباراتی روشن از مذاکره با آمریکا نهی نکردند؟ متاسفانه برخی علنا و برخی در مجالس خصوصی حل المسائل کشور را مذاکره با دشمن می‌دانند. اینان علیرغم تجربه تلخ برجام و سعدآباد و تلفن نابجا عبرت نگرفته و نمی‌گیرند. به صراحت می‌گفتند که یک روز تاخیر در اجرای برجام، ۱۰۰ میلیون دلار خسارت به بار می‌آورد.
حجت الاسلام سلیمی ضمن انتقاد از دستاورد‌های برجام گفت: عده‌ای می‌گفتند که درخت سیب و گلابی کاشته‌ایم صبر کنید تا میوه بدهد میوه برجام اما، گرانی افسارگسیخته، دلار ۲۵ هزار تومانی، از دست رفتن صنعت هسته‌ای، چرندی به نام اینستکس و اس. پی. وی، پراید ۹۵ میلیونی و تورم ۴۴ درصدی است. اما خم به آبرو نمی‌آورند و علیرغم مشکلات چشم در چشم نمایندگان می‌گفتند که برجام افتخار تاریخ ایران بود.
وی در پایان نطق خود در مورد بازار بورس ایران گفت: باید نظارت و مراقبت بیشتری از این بازار صورت بگیرد تا مشکلاتی که برای موسسات مالی پیش آمد برای بورس پیش نیاید.
 
نمایندگان ناظر مجلس در شورای عالی بورس مشخص شدند
نمایندگان در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی محسن علیزاده را با ۱۵۰ رأی و مسلم صالحی را با ۱۴۲ رأی به عنوان اعضای ناظر در شورای عالی بورس و اوراق بهادار انتخاب کردند.
 
دوفوریت لایحه افزایش سرمایه شرکت‌های بورسی تصویب شد
همچنین نمایندگان در جریان بررسی لایحه افزایش سرمایه شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار با سلب حق تقدم، با بررسی دوفوریتی این لایحه با ۱۶۸ رأی موافق، ۳۹ رأی مخالف و ۱۱ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۷ نماینده حاضر در صحن، موافقت کردند.
 
پایان جلسه علنی ۱۵ مردادماه مجلس
امیرحسین قاضی زاده هاشمی نایب رئیس مجلس یازدهم زنگ پایان نشست علنی امروز (چهارشنبه ۱۵ مردادماه) مجلس شورای اسلامی را رأس ساعت ۱۲ و ۱۳ دقیقه به صدا درآورد.
نایب رئیس مجلس زمان برگزاری جلسه بعدی را ساعت ۸ صبح یکشنبه، (۱۹ مردادماه) اعلام کرد.
 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: