۳۶۵۳
چهارشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۰
تعداد بازدید : ۳۹۹
اوراق مشارکت سال ۹۸ در دقیقه ۹۰ منتشر شد. عضو شورای شهر خواستار پیگیری ۳ هزار میلیارد اوراق سال ۹۹ شد تا کار به ساعات پایانی کشیده نشود.
به گزارش فراتیتر، آلودگی هوا و ترافیک دو مشکل اصلی کلان‌شهر تهران است. سالهاست که این معضل به قوت خود باقی است و هر بار مسئولان راهکار‌هایی را برای رفع این مشکل پیشنهاد می‌دهند.

دولتی‌ها در خصوص سیستم حمل و نقل عمومی تاکنون به وظایف خود به درستی عمل نکرده‌اند و هر بار مدیران شهری هشدار‌هایی در این زمینه داده‌اند. بعد از کش و قوس‌های فراوان، بالاخره اوراق مشارکت سال ۹۷ اجرایی شد.

تمامی پول اوراق مشارکت ۹۷ به حساب شهرداری واریزشد

یکی از مدیران شهری گفت: بانک آینده، بانک عامل اوراق مشارکت ۹۷ بود. بانک ضمانت‌های شهرداری را نپذیرفت و بیش از ۹۰۰ میلیارد پول را به شهرداری نداد تا اینکه بالاخره موانع برطرف شد و تمامی پول را بانک آینده به حساب شهرداری واریز کرد و قرار است این پول در توسعه مترو مورد استفاده قرار گیرد.

اوراق مشارکت سال ۹۸ هم در ساعات پایانی روز ۳۱ تیر اجرایی شد و ۱۵۰۰ میلیارد اوراق مشارکت شهرداری منتشر شد.

از انتشار ۱۵۰۰ میلیارد اوراق مشارکت ۹۸ تا تقدیر آقای وزیر

محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار، رفاه اجتماعی از اقدام بانک رفاه کارگران در انتشار ۱۵۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت شهرداری تهران تقدیر کرد و ابراز امیدواری کرد که این اقدام در توسعه فوری ناوگان حمل و نقل شهری پایتخت و آسایش بیشتر مردم کارساز شود.

انتشار اوراق ۹۸ در دقیقه ۹۰

اوراق مشارکت با هدف توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی برای مترو و اتوبوس درنظر گرفته شد، اما در پایان سال ۹۸ توسط بانک مرکز‌ی برای چهار ماه دیگر هم تمدید شد تا شهرداری بتواند از این فرصت استفاده کند، اما تا روز پایانی تیر ۹۹ این اقدام صورت نگرفت و با رایزنی‌های انجام شده در ساعات پایانی روز ۳۱ تیر، اوراق مشارکت شهرداری با دستور رئیس کل بانک مرکزی منتشر شد.

البته پیروز حناچی شهردار تهران هم بعد از انتشار دقیقه ۹۰، ۱۵۰۰ میلیارد اوراق مشارکت در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: خوشبختانه با پیگیری همکارانم در شهرداری و شورای شهر تهران و همکاری بانک مرکزی و دولت، ۱۵۰۰ میلیارد اوراق منتشر شد که با این اتفاق مهم در سال ۹۹ شاهد برداشتن گام‌های جدی در توسعه حمل ونقل عمومی در خطوط ۶ و ۷ مترو و ناوگان اتوبوسرانی هستیم.

پول اوراق سال گذشته به حساب شهرداری واریز شد

اوراق مشارکت سال ۹۷ و ۹۸ منتشر و پول آن به گفته برخی مدیران به حساب شهرداری واریز شد.

محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران می‌گوید: در واپسین ساعات مهلت قانونی، مجوز انتشار اوراق مشارکت اتوبوس و متروی تهران صادر شد.

وی می‌گوید که معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران تا نیمه‌های شب بین بانک رفاه کارگران و بانک مرکزی در حال تردد بود تا مجوز‌ها را بگیرد و جا دارد از تلاش‌هایش تشکر کنیم و همچنین بانک رفاه و بانک مرکزی توانستند اوراق را به سرانجام برسانند و امیدواریم با این اوراق تحولی را در سیستم حمل و نقل عمومی شاهد باشیم.

اوراق مشارکت ۹۷ و ۹۸ منتشر شد. بعضی از اعضای شورا خواستار پیگیری اوراق مشارکت سال ۹۹ شدند تا انتشار این اوراق هم به دقیقه ۹۰ کشیده نشود. محمد علیخانی رئیس کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای شهر در این باره به خبرنگار فارس گفت: اوراق مشارکت سال ۹۹ هم باید پیگیری‌هایش آغاز شود تا کار به دقیقه ۹۰ کشیده نشود.

۳ هزار میلیارد اوراق مشارکت سال ۹۹

وی با بیان اینکه اوراق سال ۹۹، ۳ هزار میلیارد تومان است، گفت: باید هر چه سریع‌تر کار‌ها پیگیری شود تا این پول‌ها به سیستم حمل و نقل عمومی تزریق شود، چرا که کمک بزرگی برای توسعه هستند و کار‌ها با سرعت بیشتری پیش خواهد رفت.

وی در خصوص واریز اوراق مشارکت ۹۸ گفت: تا جایی که بنده مطلع هستم این پول به حساب شهرداری واریز شده است.

مدیران شهری: به محض ابلاغ پیگیری می‌کنیم

از سوی دیگر مدیران شهری می‌گویند به محض ابلاغ از سوی دولت، کار‌های اوراق مشارکت سال ۹۹ را پیگیری می‌کنم تا هر چه سریع‌تر پول وارد سیستم شود.

تزریق این منابع می‌تواند در توسعه حمل و نقل عمومی تأثیرگذار باشد و همچنین اتوبوس‌های فرسوده اورهال شده و ناوگان جدید وارد مترو شود.

یک اتوبوس جدید ۱۲ سال عمر مفید بهره‌برداری دارد

مهدی همتی‌مقدم مشاور اقتصادی و سرمایه‌گذاری معاونت حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران در این باره می‌گوید: یک اتوبوس جدید ۱۲ سال عمر مفید بهره‌برداری دارد، ضمن اینکه دیگر براساس مصوبه جدید دیوان عدالت، سن فرسودگی مطرح نیست. در حوزه اتوبوسرانی با خرید اتوبوس حداقل برای افق ده ساله آینده و در حوزه مترو با افتتاح ایستگاه جدید حداقل برای افق ۳۰ سال آینده برنامه‌ریزی کرد.

همتی مقدم گفت: مواردی که تقاضای استفاده از حمل و نقل عمومی را افزایش می‌دهد به جز قیمت، سهولت و کیفیت استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی است.

به گفته مشاور اقتصادی معاونت حمل و نقل ترافیک، خریداری اتوبوس و واگن و همچنین افتتاح ایستگاه‌های جدید به کاهش سرفاصله زمانی منتشر می‌شود که نتیجه آن رضایت متقاضیان و همچنین افزایش متقاضیان حمل و نقل عمومی خواهد بود.

روند انتشار اوراق مشارکت ۹۸ زمانبر شد تا جایی که سیدمناف هاشمی معاون حمل ونقل عمومی در این باره گفت: عمدتا شهرداری به دلیل مشکلات مالی و بدهی‌های بانکی کار سختی را برای وصول اوراق مشارکت در پیش دارند، چرا که باید با سایر بانک‌ها تسویه حساب کرده و بانک عامل پیدا کنند.

وی درخصوص این اوراق گفت: در دو ماه اخیر تلاش‌های زیادی کردیم که مشکلات‌مان را بانک مرکزی، رفاه و سایر بانک‌ها حل کنیم.

پروسه‌ای که تا نیمه‌های شب برای عقد قرارداد طول کشید

وی درخصوص انتشار ۱۵۰۰ میلیارد اوراق مشارکت سال ۹۸۹ گفت: این پروسه تا نیمه‌های شب طول کشید تا قرارداد ما با بانک عامل که بانک رفاه است، بین شهردار و مدیرعامل امضا شد و نهایتا بین بانک مرکزی، بانک رفاه با دریافت مشورت‌هایی با دیوان محاسبات این توافقات صورت گرفت و ۱۵۰۰ میلیارد تومان از اوراق مشارکت احیا شد.

وی در خصوص توسعه ناوگان توسعه ناوگان اتوبوسرانی گفت: در حوزه اتوبوسرانی درنظر داریم یک‌هزار اتوبوس و مینی‌بوس به ناوگان اضافه کنیم که کار سختی است، اما قرارداد‌هایی با ایران خودرو منعقد کردیم و همچنین در حال پیگیری ۶۳۰ واگن دولتی هستیم.

براساس این گزارش، دولت در چند سال گذشته به تعهدات خود در زمینه توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی به خوبی عمل نکرده است، اما اخیراً با انتشار اوراق مشارکت بخشی از تعهدات خود را اجرایی کرده است. اعضای شورای شهر خواستار این هستند که شهرداری هر چه سریع‌تر اوراق مشارکت سال ۹۹ را هم پیگیری کند تا کار به دقیقه نود کشیده نشود.
منبع: فارس
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: