۳۶۹۶
پنجشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۷
تعداد بازدید : ۳۰۸
صدرالحسینی مطرح کرد:
صدرالحسینی کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: ایران هم در حوزه نرم‌افزار و هم در حوزه سخت‌افزار توان کمک به لبنان را دارد. این ارتباط می‌تواند با توجه به توانمندی‌های داخلی صورت گیرد و برای کشور نیز آورده ارزی خواهد داشت.
به گزارش فراتیتر، حادثه انفجار در بندر بیروت نه تنها لبنان بلکه تمام کشور‌های جهان را لرزاند. مردم دنیا در حالی با اهالی بیروت هم‌صدا شدند که سؤالات بسیاری در خصوص این انفجار دارند. چرایی وقوع این حادثه و شرایطی که لبنان در آینده خواهد داشت، مهم‌ترین سؤالات این روز‌های مردم جهان است. در این خصوص با سید رضا صدرالحسینی کارشناس مسائل غرب آسیا گفتگو داشتیم که در ادامه مشروح این پرسش و پاسخ منتشر شده است.

فراتیتر: چرا در همه این سال‌ها اقدامی برای انتقال این مواد منفجره و یا حفاظت صحیح از آن نشده بود؟
صدرالحسینی: روشن است که این اتفاق بسیار هولناک و فاجعه آمیز است. این نکته که چرا از سال ۲۰۱۲ تا روز حادثه این نیترات آمونیوم در شرایط غیر استاندار باقی مانده است، موضوع مهمی است که باید دولت سعد حریری پاسخگوی آن باشد. دولت کنونی حسان دیاب کمتر از ۸ ماه است که دولت را در دست دارد، در نتیجه توان ارائه اطلاعات دقیق در این حوزه را ندارد. سعد حریری با توجه به حوزه مسئولیتی که در این سال‌ها داشته، باید پاسخ دهد که چرا این حجم از مواد نیترات آمونیوم را در بندر شهر بیروت نگه‌داری کرده است. کارشناسان در این خصوص متفق‌القول هستند که این موضوع یک سؤال اساسی و ابهام‌آور است.

فراتیتر: پاسخ به این سؤال چه زمانی برای دولت کنونی لبنان میسر خواهد بود؟
صدرالحسینی: در حالی که مسئولین لبنانی هنوز مشغول آواربرداری، دفن جسدها، گرفتن آمار از مفقودین و رسیدگی به مجروحین هستند، پاسخ به این سؤال به سرعت به دست نخواهد آمد. در حوادث بسیار کوچک‌تر از این واقعه هم مدت قابل‌توجهی را برای بررسی ابعاد مختلف آن و بازجویی از افرادی که احتمالاً مظنون هستند، لحاظ می‌کنند. پاسخ به این سؤال بسیار مهم و اساسی، حداقل به یک ماه زمان نیاز دارد. برای بررسی چرایی ورود این مواد به بیروت، چرایی عدم انتقال به مراکز تسلیحاتی ارتش و کوتاهی مسئولینی که در آن نقش داشته‌اند، وقت بسیار لازم است. با گذشت زمان قابل‌توجه و بررسی‌های همه‌جانبه امیدواریم که به این نکات برسیم.

فراتیتر: چه کسانی بیشترین نفع را از این فاجعه خواهند برد؟
صدرالحسینی: کاملا روشن است که رژیم صهیونیستی و آمریکایی‌ها بیشترین منفعت را از این حادثه خواهند برد. در حال حاضر آن چه اهمیت دارد این است که باید اجازه داد تا دولت لبنان با درایت و در شرایط بسیار منطقی و بدون اضطراب و نگرانی، ابعاد مختلف موضوع را در ارتباط با علل و عوامل باقی ماندن این مواد انفجاری مورد بررسی قرار دهد.

فراتیتر: واکنش مردم لبنان در چند روز اخیر چگونه بوده است و در آینده چه واکنشی نشان خواهند داد؟
صدرالحسینی: چند روز گذشته شاهد بودیم که درایت و عقلانیت بر رفتار مردم لبنان حاکم است. آن‌ها روحیه مقاوم و همراه با استقلال‌طلبی دارند. احزاب، گروه‌ها، جریان‌ها، مذاهب و ادیان گوناگونی که در لبنان حاضر هستند، نیز نشان دادند که با صبوری منتظر هستند که دولت مشکلات را یک‌به‌یک حل کند. افکار عمومی هم بررسی‌های دولت لبنان و کارشناسان مربوط به این پرونده را می‌پذیرد.

فراتیتر: ورود رئیس‌جمهور فرانسه به لبنان بعد از وقوع انفجار چه تأثیری بر آینده سیاسی لبنان خواهد داشت؟
صدرالحسینی: در صورتی که نفوذ سنتی فرانسه در لبنان را موردتوجه قرار دهیم و تاریخچه آن را مطلع باشیم، متوجه خواهیم شد که فرانسه سیاست‌های منطقه‌ای خود را در لبنان اعمال می‌کند. بالطبع تعدادی از سیاست‌مداران قدیم لبنان هم گرایش‌هایی به فرانسه دارند. به نظر می‌آید که در اقدامی که توسط آمریکایی‌ها، فرانسوی‌ها و رژیم صهیونیستی انجام شده است؛ فرانسه مأمور جداسازی لبنان از جبهه مقاومت است. با توجه به شرایط کنونی و همچنین با توجه به استقامت مردم لبنان در سال‌های گذشته در برابر فشار‌های نظام سلطه و بیگانگان، سفر رئیس‌جمهور فرانسه در روند‌های سیاسی آینده لبنان تأثیر مستقیمی نخواهد گذاشت. قطعاً فضایی در لبنان به وجود خواهد آمد که گرایش‌ها به غرب برای بازسازی کشور تا حدودی افزایش پیدا خواهد کرد. مأموریت ماکرون نیز در این راستا است که بتواند شکافی میان گروه‌های مختلف در برابر انسجام مردم لبنان و سیاستمداران آن‌ها ایجاد کند.

فراتیتر: واکنش‌ها و تعاملات آینده ایران با لبنان در حال حاضر و بعد از این انفجار را چگونه می‌بینید؟
صدرالحسینی: با توجه به روابط حسنه بین دو ملت و دو دولت انسجام خوبی در ابتدای حادثه شاهد بودیم که روابط همراه با ابراز پیام‌های همدردی و هم راهی توسط وزیر خارجه، سخنگو وزارت خارجه، وزیر کشور و در رأس آن‌ها رهبر معظم انقلاب در رابطه با این فاجعه اسفناک بود. به نظر می‌آید که جمهوری اسلامی ایران از کاروان کمک انسان دوستانه به لبنان عقب نمانده است و در فاصله کوتاهی امکانات مورد درخواست دولت لبنان را ارسال کرد. حتماً حضور مقامات جمهوری اسلامی ایران در لبنان برای مراودات بیشتر و کمک به بازسازی این کشور تأثیرگذار خواهد بود. با توجه به تجربیات ایران بعد از دفاع مقدس و حوادث طبیعی که داشته است، هم در حوزه نرم‌افزار و هم در حوزه سخت‌افزار توان کمک به لبنان را داریم. این ارتباط می‌تواند با توجه به توانمندی‌های داخلی صورت بگیرد و برای کشور نیز آورده ارزی خواهد داشت.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: