۳۷۰۳
يکشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۵
تعداد بازدید : ۴۴۶
در شهر دبی آتش‌نشانان از لباس‌ و وسایل ویژه فضانوردان استفاده می‌کنند. در این شهر مجمع الجزایر مصنوعی ساخته شده و آسمان‌خراش‌های بسیار بلندی وجود دارند.

به گزارش فراتیتر،این کلانشهر در میان یک بیابان بزرگ ساخته شده و وقتی برای نخستین بار آن را تماشا می‌کنید، احساس می‌کنید به یک فیلم علمی تخیلی تعلق دارد. دبی می‌خواهد یکی از عجیب‌ترین پروژه‌های تاریخ بشریت را در میان صحراهای بزرگ مریخ نهایی کند. این کشور در سال ۲۰۱۷ اعلام کرد به ساخت سکونتگاه‌هایی در سیاره مریخ می‌اندیشد که می‌تواند میزبان انسان‌ها باشد.

اگرچه هنوز زمان زیادی تا اجرایی‌شدن این طرح باقی مانده اما معماران و طراحان این شهر تصمیم گرفته‌اند طرح اولیه را به صورت آزمایشی در منطقه‌ای صحرایی بیرون از شهر دبی اجرا کنند. شهر مریخی اماراتی‌ها با نام «شهر علمی مریخ» در دست توسعه قرار دارد و طرح‌های اولیه آن حداقل ۱۷۶هزار متر مربع ابعاد دارند؛ بزرگتر از ۳۰ زمین فوتبال. ساخت این طرح در میان بیابان‌های امارات حداقل ۱۳۵ میلیون دلار هزینه به همراه دارد.

شهر علمی مریخ چگونه ساخته می‌شود؟

هدف گروهی که این شهر بیابانی را در امارات می‌سازند، آن است که بتوانند شرایط را برای ساخت آن در صحراهای مریخ بازسازی کنند و به نوعی تجربه جذابی را رقم بزنند. شاید دلیل اصلی انتخاب صحراهای امارات آن است که شباهت‌های زیادی با بیابان‌های امارات دارد. مریخ با اتمسفری رقیق از میدان مغناطیسی بی‌بهره استو به همین دلیل این سیاره که شبیه‌ترین سیاره به کره زمین است هیچ لایه محافظی در برابر تشعشعات مضر فضای پیرامون خود ندارد. یکی دیگر از مشکلات عجیب مریخ، دمای هوای آن است. متوسط دمای هوا در مریخ منفی ۶۳ درجه سانتی‌گراد است. بنابراین فشار هوای مریخ بسیار پایین به نظر می‌رسد. به عبارت دیگر نه تنها سرمای وحشتناکی در مریخ وجود دارد بلکه مایعات نیز به سرعت تبخیر می‌شوند. با توجه به موادی که در خون انسان هستند، مایع حیات بدن بشریت در مریخ با سرعتی باورنکردنی به جوش می‌آید. با این حال طراحان «شهر علمی مریخ» تلاش می‌کنند تا این مشکلات را حل کنند.

شهر مریخی اماراتی‌ها با گنبدهایی ساخته می‌شود که فشار هوا را بررسی می‌کنند تا دمایی قابل تحمل و فشار هوای مناسب با آب و هوای انسان را فراهم کنند. این گنبدها با یک غشای شفاف پلی اتیلین پوشیده می‌شوند و هر گنبد با واردکردن جریان الکتریسیته از یخ زیرزمین گنبد، اکسیژن مورد نیاز فضای خود را تامین می‌کند. برنامه اماراتی‌ها این است که با افزایش جمعیت ساکن مریخ این گنبدهای زیستی به یکدیگر متصل می‌شوند تا در نهایت «شهر علمی مریخ» را تشکیل دهند. انرژی اصلی این شهرها از طریق انرژی خورشیدی تامین می‌شود. با وجود همه مشکلاتی که آب و هوای مریخ دارد، اتمسفر رقیق این سیاره به گنبدهای هوشمند شهر اماراتی‌ها کمک می‌کند تا دمای هوای داخل فضای گنبدها را به راحتی تنظیم کنند.

با این حال جاناتان ایستوود، مدیر آزمایشگاه فضایی کالج لندن، اعتقاد دارد آن‌چه باید بشریت را نگران کند شرایط فیزیکی سیاره مریخ نیست. بلکه دانشمندان باید نگران بحران‌های روحی و شخصیتی زندگی روی مریخ باشند. ایستوود هیچ ارتباطی با پروژه امارات ندارد اما حرف او قابل تامل است.

یک کارشناس و معمار دخیل در پروژه شهر مریخی دبی به نام جیکوب لنگ در این باره چنین می گوید :«از آنجایی که اتمسفر اندکی در مریخ وجود دارد، انتقال گرما بسیار پایین خواهد بود و این بدان معناست که هوای داخل گنبدها به سرعتی مشابه آنچه در زمین رخ می دهد سرد نخواهد شد». ساخت و سازهای درون این گنبدها به شکل پرینت سه بعدی بوده و برای این کار از خاک سطح مریخ استفاده می شود. همچنین اتاق های محل سکونت انسان ها در ۲۰ فوتی عمق زمین کنده شده تا از افراد ساکن در برابر اشعه های مرگبار و شهاب سنگ ها محافظت نماید. لنگ در ادامه می گوید: «در آینده در مریخ، در غار زیرزمینی تان پنجره سقفی خواهید داشت که شبیه آکواریوم خواهند بود در حالی که ماهی ها در اطراف شنا می کنند».

امارات به یک معماری سنتی می‌اندیشد

جیکوب لنگ، معمار و کارشناس درگیر در «شهر علمی مریخ» درباره معماری سنتی پروژه اماراتی‌ها می‌گوید: «اتمسفر اندکی در مریخ وجود دارد و انتقال گرما سرعت بسیار پایینی دارد. بنابراین هوای داخل گنبدها به سرعتی مشابه آنچه در زمین رخ می دهد سرد نمی‌شود.» امارات برای ساخت این گنبدها از فناوری پرینت سه‌بعدی استفاده می‌کند. شاید جالب باشد بدانید برای تامین مواد تولیدی این گنبدها از خاک سطح مریخ استفاده می‌شود. اتاق‌های مسکونی این گنبدها در عمق بیست فوتی زمین کنده شده و به عبارت دیگر از افراد ساکن در برابر اشعه‌های مرگبار و شهاب سنگ‌ها محافظت می‌کند. لنگ می گوید: «در غار زیرزمینی شما در مریخ، پنجره سقفی وجود دارد.»

رویای مریخ؛ امارات متحده از فضا چه می‌خواهد؟

پروژه «شهر علمی مریخ» تنها یکی از پروژه‌های بزرگ امارات برای ماجراجویی در فضای پیرامون کره زمین است. آن‌ها سال گذشته نخستین فضانورد خود را به مدار زمین ارسال کردند و تابستان امسال هم ارسال یک کاوشگر به مریخ را جشن گرفتند. امارات در ماه نوامبر سال ۲۰۲۰ نخستین ماموریت فضایی آنالوگ خود را انجام می‌دهد. این پروژه هشت ماهه در روسیه آغاز شده و هدف آن بررسی شرایط روحی و احساسی فضانوردان در فضا است.

امارات در تلاش است تا با پروژه‌های کوچک‌تر و ممکن‌تر، آهسته آهسته به اهداف بزرگ فضایی خود دست پیدا کند. بنابراین برنامه‌ریزی آن‌ها در صد سال آینده برای سفر به مریخ تنها محدود به رکوردشکنی نیست و برنامه اماراتی‌ها دست‌یابی به بالاترین سطح علوم فضایی است.

 

منبع: cnn

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: