۳۷۳۳
دوشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۴
تعداد بازدید : ۳۴۲
سیاسی خارجی

تیتر یک خبر چرخشی

کارشناس مسائل خاورمیانه با بیان اینکه ‌مکرون سعی در بین المللی کردن پرونده انفجار بیروت دارد، گفت: لبنانی‌ها با عنایت به تجربه رسیدگی به ترور رفیق حریری مخالف این رویه هستند و معتقدند وقتی پرونده بین المللی شود رسیدگی به آن طولانی می‌شود.

به گزارش فراتیتر، «سعد الله زارعی» درباره تحولات لبنان پس از انفجار بیروت اظهار داشت: حادثه سه شنبه گذشته لبنان با توجه به جمعیت، وسعت، وضعیت اقتصادی و موقعیت حساس منطقه‌ای این کشور، رخداد بسیار سنگین است.

وی افزود: منطقه بیروت غربی، مجرای تنفسی اقتصاد لبنان بود که در انفجار سه شنبه هفته گذشته تقریبا به طور کامل نابود شد و کل آن منطقه تجاری به طور اساسی آسیب دید و گفته شده دست کم ۱۵ میلیارد دلار به تجهیزات و تاسیسات بندری بیروت خسارت وارد شده است.

کارشناس مسائل آسیا گفت: کمیته تحقیقی زیرنظر ارتش لبنان درباره علت حادثه تشکیل و قرار شد در روزهای آینده، نخستین گزارش به مردم ارائه و مشخص شود این حادثه منشاء داخلی دارد یا خارجی و اینکه چگونه این حادثه اتفاق افتاده است.

 زارعی با اشاره به حجم خسارات و آسیب‌های وارده به زیرساخت‌ها و مایحتاج مردم در این بندر اظهارداشت: بخش وسیعی از داروهای مورد استفاده بیماران صعب العلاج، آذوقه مردم، بخش‌هایی از شبکه بانکی در این منطقه بیروت قرار داشت که با انفجار از بین رفت.

 کارشناس مسائل خاورمیانه با تاکید بر لزوم همبستگی و وفاق ملی برای برون رفت از وضعیت کنونی اظهارداشت: باید به دولت، ارتش و سایر نهادها اجازه داده شود تا بتوانند صحنه داخلی را مدیریت کنند. دومین نیاز داخلی لبنان این است که گروه‌ها اتهام‌زنی نکنند.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر لبنان نیازمند کمک‌های خارجی برای برون رفت از این وضعیت است و اولویت نخست هم کمک‌های دارویی بیمارستانی و پس از آن هم غذاست. مهم‌تر از آن، کمک به بازسازی زیرساخت‌هایی است که در این انفجار از بین رفته است.

کارشناس مسائل منطقه یادآور شد: ایران با توجه به تجربیاتی که دارد می‌تواند هم در بخش دارو و درمان به‌ آسیب دیدگان کمک کند که در این راستا هلال احمر جمهوری اسلامی ایران، بیمارستان صحرایی در بیروت دایر کرد و هم در بحث زیرساخت‌ها با قرارداد درازمدت به بازسازی بیروت کمک کند.

هنوز نتیجه رسیدگی به پرونده رفیق حریری اعلام نشده است

زارعی با تاکید بر اینکه در صورت احتمال سهل انگاری داخلی در انفجار بندر بیروت، ارتش باید عوامل سهل انگار را روشن معرفی کند، گفت: همه چیز باید بخوبی روشن شود تا گروه‌ها به هم اتهام نزنند.

کارشناس خاورمیانه با اشاره به سفر امانوئل مکرون رییس جمهور فرانسه به لبنان و اظهارات وی در این کشور گفت: مکرون آمده بود تا به حادثه انفجار بیروت، سمت و سوی غیرواقعی بدهد وی پیشنهاد کرد فرانسه یا سازمان ملل هم در کنار تیم تحقیق یعنی ارتش لبنان حضور داشته باشد که میشل عون با این قضیه مخالفت کرد و بعد از ترک مکرون به صراحت گفت که اجازه نمی‌دهیم این پرونده بین المللی و مشکلات لبنان دو چندان شود.

وی با اشاره به اینکه غربی‌ها به دنبال بین المللی کردن پرونده هستند، گفت: لبنان معتقد است وقتی پرونده ای بین المللی شود، رسیدگی به آن طولانی می‌شود.

زارعی با یادآوری ترور ۱۶ سال قبل رفیق حریری نخست وزیر وقت لبنان، اضافه کرد: وقتی رفیق حریری در عملیات تروریستی کشته شد، این پرونده به جای پیگیری داخلی، بین المللی شد و هنوز حکم بین المللی عاملان قتل رفیق حریری معین نشده است.

 لبنانی‌ها تجربه خوبی در همپذیری اجتماعی دارند

کارشناس مسائل خاورمیانه با بیان اینکه لبنانی‌ها در "هم‌پذیری اجتماعی" تجربه خوبی دارند، گفت: وقتی حدود یک میلیون شیعه در جنگ ۶ روزه آواره شدند، عون اعلام کرد این آوارگان را پناه می‌دهیم و به دنبال آن مسیحیان  شیعیان آواره شده را پذیرا شدند.

وی افزود: با وقوع انفجار بیروت و آواره شدن تعداد زیادی مردم در این منطقه، طرابلس اعلام کرد می‌تواند پذیرای آوارگان باشد تا زمانی که بتوانند به خانه‌های خود برگردند.

منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: