۳۷۷۹
سه‌شنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۸
تعداد بازدید : ۳۶۵
سیاسی خارجی

اخبار ویژه

ارائه قطعنامه ضد ایرانی آمریکا برای تحریم تسلیحاتی که گفته می‌شد شامگاه دوشنبه به طور رسمی برای رای‌گیری عرضه خواهد شد، به تعویق افتاد.

به گزار ش فراتیتر، بنابر آخرین خبرهای رسیده به خبرنگاران سازمان ملل متحد، این قطعنامه قرار بود شامگاه دوشنبه به وقت محلی به اعضای شورا برای رای‌دادن ارائه شود، اما تا آخر این روز، چنین امری محقق نشده است.

برخی منابع دیپلماتیک احتمال داده‌اند، این مساله به اول صبح سه‌شنبه موکول شده باشد اما هنوز به طور قطع مشخص نیست، تصمیم آمریکایی‌ها چه خواهد بود.

در صورتی که قطعنامه روز سه‌شنبه به طور رسمی برای رای‌گیری ارائه شود، اعضای شورا ۲۴ ساعت فرصت خواهند داشت تا به آن رای دهند و رئیس شورا هم تا ۱۲ ساعت پس از آن، نتایج آرا را اعلام خواهد کرد.

رابرت مالی رئیس گروه بحران و عضو شورای امنیت ملی دولت اوباما شامگاه دوشنبه در یادداشت توئیتری گفت: ریچارد گوان، مدیر گروه بین‌المللی بحران در سازمان ملل متحد گفت شانس آمریکا برای پیشبرد هدف خود در تصویب تحریم تسلیحاتی ایران صفر است و این اقدامی یک‌طرفه برای فعال کردن مکانیسم ماشه است.

قطعنامه آمریکا برای تصویب در شورای امنیت، حداقل به ۹ رای نیاز دارد در حالیکه منابع دیپلماتیک در گفت‌وگوهای غیررسمی به رسانه‌های غربی گفته‌اند، این حد از آرا وجود نخواهد داشت تا به وتوی روسیه و چین نیاز شود.

شنیده‌ها حاکی است اروپایی‌ها به قطعنامه پیشنهادی آمریکا رای ممتنع خواهند داد و روسیه و چین هم به صراحت اعلام کرده‌اند مخالف این قطعنامه هستند.

پیش از این هم، برایان هوک نماینده مستعفی آمریکا در امور ایران برای توجیه قطعنامه پیشنهادی خود در ماه گذشته نشستی غیررسمی و مجازی با اعضای شورا برگزار کرد که در آن جلسه، تنها مخالفت همه اعضا، نصیبش شد.

مجید تخت روانچی نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد هم روز دوشنبه در یک یادداشت توئیتری از اعضای شورا خواست بار دیگر در مقابل زورگویی و یکجانبه‌گرایی آمریکا بایستند.

کارشناسان و تحلیلگران متعددی بر این باورند که حرکت آمریکا در شورای امنیت، انزوای بیش از پیش دولت ترامپ در صحنه بین‌المللی را به نمایش خواهد گذاشت.

نمایندگی چین در سازمان ملل متحد هم روز دوشنبه در واکنش به اظهارات کلی کرافت نماینده آمریکا در این سازمان گفته بود« حفظ برجام، اجماع جهانی است».

به موجب قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت که در پی توافق هسته‌ای ایران موسوم به برجام به تصویب رسید، ممنوعیت تسلیحاتی ۱۳ ساله ایران در ۲۷ مهرماه امسال به پایان می‌رسد اما دولت ترامپ در پی آن است که مانع از تحقق این دستاورد جمهوری اسلامی ایران شود.

منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: