۳۷۹۵
سه‌شنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۱
تعداد بازدید : ۳۳۲
هادی مرزبان که سال‌ها پیش نمایش «پایین گذر سقاخانه»نوشته زنده یاد اکبر رادی را در تالار وحدت اجرا کرده است، آمادگی دارد تا این نمایش را که برای ماه محرم هم مناسب است، به صورت تله تئاتر ضبط کند.

به گزارش فراتیتر، این هنرمند تئاتر که نمایشنامه «پایین زیر گذر سقاخانه» را اثری مناسب برای ماه محرم و صفر می‌داند،گفت: اگر این نمایش به صورت تئاتر تلویزیونی پخش شود، اطمینان دارم که برد زیادی خواهد داشت.

او درباره تمایلش برای اجرای این نمایش در فضای باز ، توضیح داد: چنین چیزی هم شدنی است ولی به هر حال نگرانی‌هایی وجود دارد اما در زمینه تله تئاتر هیچ گونه نگرانی بابت سلامت تماشاگران نخواهیم داشت و می‌توانیم با آرامش، کار را آماده کنیم.

مرزبان که معتقد است می‌توان این نمایش را در کوتاه‌ترین زمان به صورت تله تئاتر ضبط کرد، افزود: امسال بسیاری از برنامه‌های ماه محرم همچون تعزیه‌خوانی با محدودیت رو به رو شده است ولی پخش چنین نمایش‌هایی از تلویزیون هم به مردم کمک می‌کند تا آثار مناسب این ایام را ببینند و هم سلامتی آنان با ماندن در خانه تضمین می‌شود.

او که چندی پیش درباره از سرگیری تولید تله تئاتر، جلسه‌ای با مدیر اداره کل هنرهای نمایشی داشته است، درباره نتایج این جلسه توضیح داد: در این جلسه به آقای آشنا مدیر کل هنرهای نمایشی گفتم حالا که کرونا با ماست، نمی‌توانیم دست روی دست بگذاریم و هیچ کاری نکنیم بلکه می‌توانیم با تلویزیون صحبت کنیم و با راه‌اندازی دوباره تولید تله تئاتر، هم جای خالی تئاتر را پر کنیم و هم به سرگرم کردن مردم و ارایه خوراک فرهنگی به آنان بپردازیم.

او با ابراز تاسف از کم‌توجهی مدیران تلویزیون به تئاتر و قابلیت‌های آن افزود: مدیران ما متوجه نیستند که تئاتر چه پتانسیل بالایی دارد و چگونه به عنوان هنری انسان‌ساز، می‌تواند به اصلاح جامعه کمک کند و حتی روابط خانوادگی را بهبود ببخشد. آنان از این ویژگی‌ها غافل هستند و متاسفانه در پی این غفلت‌ها، مردم هم از موهبت‌های تئاتر، کمتر بهره‌مند می‌شوند.

این کارگردان تئاتر با یادآوری پخش تئاترهای زنده تلویزیونی در دهه چهل افزود: در آن دوره نمایش‌های بسیار خوبی پخش شد و مردم در سراسر کشور به تماشای این آثار پرداختند. هنرمندان بزرگ آن زمان مانند علی نصیریان، عزت الله انتظامی، محمد علی کشاورز، داود رشیدی، جعفر والی، جمشید مشایخی و ... در این نمایش‌ها بازی می‌کردند.

مرزبان اضافه کرد: تا ده سال پیش هم تله تئاترهای مختلفی از شبکه چهار تلویزیون پخش می‌شد و حالا هم می‌توان سبک‌های گوناگون تئاتری را در این رسانه اجرا کرد ولی نمی‌دانم چرا اراده‌ای از سوی مدیران تلویزیون دیده نمی‌شود.

او با اشاره به مشکلات اقتصادی که در تمام بخش‌ها وجود دارد، ادامه داد: شرایط را درک می‌کنیم و محدودیت‌های مالی را می‌دانیم ولی تولید تله تئاتر، هزینه آنچنانی ندارد. در صورتی که در همین شرایط دشوار هم سریال‌هایی با بودجه‌های آنچنانی ساخته می‌شود. می‌توان با بودجه یک سریال نه چندان پر هزینه، 20 تله تئاتر درست کرد.

این هنرمند افزود: خوشبختانه آقای آشنا هم به این مسایل واقف است و قرار شد شخصا پیگیر این ماجرا باشد. بعد از آن گفتگو از طرف یکی از دوستان تهیه‌کننده تماسی با من گرفته شد ولی با گذشت حدود ده روز، پیگیری دیگری انجام نشد و هنوز خبر تازه‌ای نیست.

او در پاسخ به این پرسش که چه نمایشنامه‌هایی را برای تله تئاتر در نظر گرفته است، گفت: اولین پیشنهادم نمایش «دکتر نون» است و بعد از آن هم سه متن از اکبر رادی را در نظر دارم که یکی از آنها «باغ شب‌نمای ما» است.

این هنرمند خاطرنشان کرد: وقتی مدام مردم را به ماندن در خانه ترغیب می‌کنیم، باید برایشان خوراک فرهنگی و سرگرم‌کننده هم تدارک ببینیم. تله تئاتر این خوبی‌ها را دارد که هم علاقه‌مندان به تئاتر را جذب می‌کند و هم فرصتی است برای هنرمندان تئاتر تا در فضایی دیگر فعالیت کنند و در این شرایط دشوار اقتصادی، درآمدی به دست آورند.

مرزبان در پایان تاکید کرد: اگر فضاهای تازه‌ای را برای تئاتر تعریف نکنیم، در آینده فقط در کتاب‌ها خواهیم خواند که زمانی هنری به نام تئاتر وجود داشته است.

منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: