۳۸۰۵
چهارشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۴
تعداد بازدید : ۵۰۴
صفحه نخست عمومی

اخبار چرخشی

گزارش لحظه‌ای فراتیتر از صحن علنی امروز
مجلس شورای اسلامی به حسین مدرس خیابانی به عنوان وزیر صنعت، معدن و تجارت رای اعتماد نداد.
به گزارش فراتیتر، جلسه علنی مجلس شورای اسلامی به ریاست محمد قالیباف آغاز شد. بررسی برنامه و صلاحیت حسین مدرس خیابانی برای تصدی وزارت صنعت، معدن و تجارت و اخذ رای اعتماد در دستور کار جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی قرار دارد.
لایحه دو فوریتی افزایش سرمایه شرکت‌های پذیرفته شده در بورس و لایحه اهداف، وظایف و اختیارات وزارت ورزش از دیگر دستور کار‌های امروز مجلس شورای اسلامی است.
در ادامه جلسه امروز معاون اول ریاست جمهوری برای حضور در جلسه بررسی صلاحیت حسین مدرسی خیابانی وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت (صمت) وارد صحن علنی مجلس شد. ۱۴ مردادماه حجت الاسلام حسن روحانی طبق اصل ۱۳۳ قانون اساسی در نامه‌ای به رییس مجلس شورای اسلامی، مدرس خیابانی را به عنوان وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت معرفی کرد.
 
مخالفان وزیر پیشنهادی چه گفتند

محسن زنگنه نماینده مردم تربت حیدریه در مخالفت با برنامه‌های پیشنهادی مدرس خیابانی گزینه پیشنهادی وزارت صمت اظهار داشت: مخالفت من امروز مخالفت با یکسال عملکرد رئیس دولت در حوزه معیشتی و اقتصادی است که زندگی مردم با آن گره خورده است. شما قائم مقام وزارتی هستید که سهم زیادی در اقتصاد ضعیف شده مردم دارید.
وی افزود: مباحث و انتقادات زیادی به عملکرد شما در سه ماه اخیر که سرپرست وزارت صمت بودید وجود دارد؛ اختصاص ارز‌های ۴۲۰۰ تومانی زیادی از سوی شما به برخی افراد و انتصابات شائبه برانگیز نگرانی‌هایی را ایجاد کرده است.
وی گفت:‌تصور ما آن است که حضور شما در این وزارتخانه با جهش تولید منافات دارد.
 
حسینعلی حاجی دلیگانی در جلسه علنی امروز مجلس و در جریان بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی بیان کرد: آقای خیابانی از نسل قدیم بازرگانی است، ایشان از نسل چرتکه و ماموران تعزیزات در مغازه‌ها و نسل نمایشگاه‌های عرضه مستقیم کالا‌ها است که دیگر این مفاهیم در حوزه رقابت و فناوری اطلاعات قابل درک نیست. ما با خیابانی‌ها اختلاف کارشناسی نداریم بلکه مشکل ما قانون شکنی آن‌ها است.
وی در ادامه اظهار کرد: براساس قانون مبارزه با قاچاق کالا، ۷ سال ایشان فرصت داشتند برای کالا‌ها شناسه رهگیری ایجاد کنند تا قاچاق کالا به صفر رسیده، اشتغال میلیونی ایجاد شده، گران فروشی و احتکار غیر ممکن گردد، ۲۵ میلیارد دلار تقاضا برای ارز کاهش یابد و مالیات بر ارزش افزوده به طور کامل اخذ شود، اما ایشان شناسه رهگیری و کد یکتا را برای کالا‌ها اجرایی نکردند.
این عضو هیات رییسه مجلس در ادامه تاکید کرد: مجوز‌های صنفی را در کتاب اصناف ثبت نکردند. بهترین دلیل برای رای ندادن به خیابانی سوابق ایشان است. آقای خیابانی عملکردش واضح است ایشان ۱۵ ماه در جایگاه وزیر صنعت بودند و در این مدت نیز کارشکنی کردند. مدیری که از ترس مردم نمی‌تواند پایش را در بازار بگذارد امروز برای گرفتن رای اعتماد به مجلس آمده است. ما نماینده کدام مردم هستیم؟.
 
عباس گودرزی در جریان بررسی صلاحیت حسین مدرس خیابانی وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت در مخالفت با عملکرد وی با بیان اینکه امروز روز امتحان مجلس یازدهم است، گفت: شما ۱۵ ماه در حساس‌ترین شرایط کشور، در بالاترین سمت در وزارت صنعت اختیار داشتید و حوزه بازرگانی را نیز مدیریت کردید، اما نتیجه‌ای حاصل نشد.
نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه به طور رسمی اعلام شد که افزایش قیمت و تورم کالا‌های اساسی بیش از کالا‌هایی بود که به آن‌ها ارز ۴۲۰۰ تومانی تعلق گرفت، ابراز کرد: سوال اینجاست که این ارز‌ها کجا خرج شد و چرا باعث شد مافیا مملکت را از بین ببرند.
گودرزی در ادامه خطاب به رئیس مجلس با تأکید بر تغییر رویه در اخذ رأی اعتماد بیان کرد: کارچاق‌کن‌ها در راهرو‌های مجلس متولد می‌شوند که باید جلوی آن‌ها گرفته شود.
نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه این جلسه نباید جلسه رأی اعتماد به مدرس خیابانی بلکه باید جلسه پاسخگویی وی به ناکارآمدی‌ها باشد، خاطر نشان کرد: آیا قحط الرجال شده است؟ مدرس خیابانی ۱۵ ماه مسئولیت داشت و این در شأن مجلس نیست که به علت زمان کمی که از عمر دولت باقی مانده، با عجله به وی رأی اعتماد دهیم.
 
علی‌اصغر عنابستانی در مخالفت با وزارت وزیر پیشنهادی صمت گفت: با فشار دفتر رئیس‌جمهور و فشار آقای جهانگیری آقای مدرس خیابانی در ۱۵ ماه گذشته به عنوان قائم مقام و معاون تام‌الاختیار در وزارت صمت در دوره آقای رحمانی انتخاب شد در حوزه خودرو آقای خیابانی مکرر مصاحبه می‌کند و می‌گوید ۱۹ درصد افزایش تولید داشته‌ایم و این در حالی است که نه تنها ما افزایش تولید در حوزه خودرو نداشته‌ایم بلکه کاهش ۲۰ درصدی تولید در بخش خودرو بوده‌ایم.
عنابستانی خاطرنشان کرد: ادعا می‌کنند و می‌گویند ما قطعه نداریم آقای مدرس خیابانی معلوم است که مافیای خودرو قطعاتش را نگه می‌دارد تا خودرو را در پارکینگ حفظ کند شما به عنوان وزیر چه کاره بودید چرا می‌گویید قطعه نداریم.
عنابستانی خاطرنشان کرد: آقای رئیس‌جمهور سه ماه مجلس را معطل کرد در زمان مناسب وزیر پیشنهادی را معرفی نکرد و این کار را در دقایق آخر انجام داد تا ما را تحت فشار قرار دهد، اما ما تحت فشار قرار نمی‌گیریم و بعضی‌ها می‌گویند آقای خیابانی سه ماه دیگر می‌تواند سرپرست باشد اینگونه نیست رئیس‌جمهور موظف است حداکثر یک هفته دیگر وزیر پیشنهادی بعدی را معرفی کند ما را هم از نفر بعدی نترسانید.
 
موافقان وزیر پیشنهادی وزارت صمت چه گفتند؟
سید سلمان ذاکر با اشاره به برنامه وزیر پیشنهادی صمت، در موافقت با وی، گفت: همه مشکلات کنونی کشور را نباید منوط به سابقه عملکرد کل دولت کرد، همه نواقص و آسیب‌ها منتسب به خیابانی نیست لذا نباید بدون توجه به مقدمات نتیجه گرفت.
وی با اشاره به نکاتی که مخالفان درباره وزیر پیشنهادی صمت در کمیسیون‌ها مطرح کردند، گفت: مخالفین معتقدند مدرس خیابانی سیاست زده است و از افراد موثر در فتنه در وزارت استفاده کرده است این در حالی است که وزیر پیشنهادی صمت متذکر شد اگر چنین افرادی در وزارتخانه حضور داشته باشند قطعا اخراج خواهم کرد لذا خیابانی فردی فراجناحی است و فراجناحی عمل کرده است، این موضوع را در توجه به تخصص و توجه افراد در واگذاری مسئولیت‌ها می‌توان مشاهده کرد.
علی بابایی کارنامی به عنوان نماینده موافق در خصوص برنامه‌های حسین مدرس خیابانی برای اداره وزارت صنعت، معدن و تجارت خطاب به نمایندگان مخالف گفت: حرف‌های شما صحیح است، اما چرا مدرس خیابانی باید در این زمینه پاسخ دهد آن هم در شرایطی که دارای سوابق روشن در حوزه صنعت است، چرا باید پاسخگوی ادوار هشتم، نهم و دهم مجلس شورای اسلامی باشد. مدرس خیابانی نیابد امروز در مورد سیاست‌های کلان اقتصادی پاسخ دهد، شما سوال از رئیس جمهور را مطرح کردید، چرا وی را به گرو گرفته‌اید.
سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: وزیر صنعت، معدن و تجارت باید پاسخگوی مشکلات حوزه صنعت باشد، اما مدرس خیابانی هنوز وزیر نشده است و امروز از جایگاه حقیقی به ما پاسخ داده و از فردا که چنانچه انتخاب شود به عنوان وزیر این وزارتخانه باید پاسخگو باشد.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم خطاب به نمایندگان مجلس اظهار کرد: اگر صنعت خودرو و فولاد دارای مشکل است باید به این نکته توجه کنیم که مافیای آن‌ها کسانی هستند که از بیرون شما را مدیریت می‌کنند و برای ارائه سند خودرو و فعالیت‌های ایران خودرو تلاش می‌کردند.
سید احمد رسولی‌نژاد نماینده مردم دماوند و فیروزکوه در موافقت با برنامه‌ها و صلاحیت حسین مدرسی خیابانی وزیر پیشنهادی صمت اظهار داشت: گزارش‌های زیادی از او به کمیسیون می‌رسید به ویژه در بحث انتصابات. او (مدرسی خیابانی) با برخی از مدیران در وزارتخانه برخورد قاطع داشتند که آن‌ها در آستانه رأی ا عتماد به ایشان در حال پرونده‌سازی بوده و هستند.
وی تأکید کرد: مراقبت باشیم جریاناتی هستند که مجلس را تحت تأثیر قرار دهند. ما از آقای مدرسی خیابان می‌خواهیم از افراد انقلابی در وزارت صمت استفاده کند و بداند که از افراد وابسته به فتنه نباید استفاده شود چرا که جزو خط قرمز مقام معظم رهبری بوده که در این دولت رعایت نشد.
رسولی‌نژاد همچنین به طرح سؤال برخی نمایندگان مجلس یازدهم از رئیس‌جمهور اشاره و تصریح کرد: ۱۹۴ نماینده طرح سؤال از رئیس‌جمهور را امضا کردند.‌ای کاش هیأت رئیسه اجازه می‌داد این سؤالات مطرح شود. خیلی از مسائلی که مطرح شد می‌توانست پاسخ داده شود. دولت یک تیم اقتصادی دارد. اینکه بخواهیم تمام مشکلات را متوجه کسی کنیم که سه ماه سرپرست بوده است درست نیست.
محمّد خدابخشی، نماینده الیگودرز، در موافقت با حسین مدرس خیابانی، گزینه پیشنهادی دولت برای تصدی وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت گفت: با بررسی معیار‌های لازم برای یک مدیر به هشت معیار می‌رسیم که ویژگی‌های شخصیتی یکی از این معیار‌های مهم است. سوابق مفید و مرتبط با حوزه کاری، ویژگی‌های علمی و تخصصی، مسئولیت‌پذیری اجتماعی، رعایت شایسته‌سالاری، توانایی جسمی و ذهنی، مهارت ارتباطی و انسانی از جمله معیار‌های مهم دیگر است.
نماینده الیگودرز با بیان اینکه از اینکه در دفاع از جوانی متعهد، دلسوز و متخصص ایستاده‌ام به خود می‌بالم و اعلام می‌کنم شخصی که معرفی شده امتحان خود را در دوره قائم مقامی وزارت صمت و دوران سرپرسی این وزارتخانه پس داده است. اگرچه انتظارات و انتقادات هست، امّا این انتقادات متوجه دولت است نه یک وزارتخانه خاص.
وی افزود: مدرس خیابانی، سربازی قابل، جسور و توانمند در سیستم امنیت تولید کشور بوده و در مقابل تمام فشار‌های مربوط به تحریم و کرونا خم به ابرو نیاورده و با کار جهادی، تولید را تضمین کرده است. در اوج شیوع کرونا که رسانه‌های بیگانه مدیران ما را تمسخر می‌کردند و گفتند به زودی ایران دچار فروپاشی می‌شود، مدرس خیابانی در مقابل استکبار ایستاد و دسیسه‌های دشمن را به خودشان برگرداند و با حفظ آرامش در بازار‌های داخلی و توزیع ماسک و لوازم شوینده به خوبی موجب سیلی خوردن دشمنان شد.
 
توجه به معیشت مردم و اشتغال دو رویکرد محوری برنامه‌های پیشنهادی
حسین مدرس خیابانی در نشست علنی امروز در جریان بررسی صلاحیت خود به عنوان وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت، ضمن تشکر از نمایندگان، هیات رئیسه مجلس، اعضا و هیات رئیسه کمیسیون‌ها به جهت تخصیص زمان جهت بررسی برنامه‌های پیشنهادی خود گفت: امید دارم به یاری خداوند متعال و به کمک نمایندگان و همت و صبوری مردم ایران، به ویژه صنعتگران، تولیدکنندگان، تجار، اصناف و بازرگانان و فعالان عرصه علم و دانش بتوانم خدمتگذار کوشا و سرباز صدیقی برای پیشبرد عالی نظام جمهوری اسلامی در این شرایط سخت بوده و شکر این اعتماد را بجا آورم.
وزیر پیشنهادی صمت تصریح کرد: شرایط کنونی سخت و البته اعتلابخش است. سخت به جهت جنگ اقتصادی تحریمی از سوی دشمنان کینه توز این مرز و بوم به سرکردگی آمریکای جنایتکار که با شیوع ویروس منحوس کرونا تقارن یافته و بی سابقه‌ترین و ظالمانه‌ترین فشار اقتصادی را ایجاد کرده؛ و اعتلابخش از این جهت که فرصت‌هایی را در این شرایط برای کشور از جهت خودکفایی و بلوغ توانمندی‌ها و ظرفیت‌های تولید و صادرات با اتکا به متخصصان داخلی به وجود آورده است.
مدرس خیابانی ادامه داد: مدیریت جهادی و تلاش همه ارکان نظام با در نظر گرفتن سه رکن اصلی حاکمیت، مردم و نهاد‌های انقلابی و جهادی در مدیریت دوران شیوع بیماری کرونا در کنار ابتکار هوشمندانه رهبر معظم انقلاب و نامگذاری سال جاری به عنوان سال جهش تولید از مصادیق تعالی بخشی است و در این شرایط سخت تحریم برای خوداتکایی و استقلال صنعت، فرصت بی بدیلی شمرده می‌شود.
وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد: در محضر نمایندگان و مجلس شورای اسلامی با هرگونه عدم شفافیت، فساد و رانت در وزارت صنعت، معدن و تجارت به شدت برخورد کرده و با شفاف‌سازی و تکمیل سامانه‌های الکترونیکی در حوزه‌های مختلف فعالیت این وزارتخانه در کنار تمرکززدایی و تفویض اختیار به استان‌ها تلاش خواهم کرد.
 
آغاز رأی‌گیری برای مدرس خیابانی
بررسی صلاحیت حسین مدرس خیابانی برای تصدی وزارت صنعت، معدن و تجارت در دستور کار جلسه علنی امروز (چهارشنبه) مجلس قرار داشت که بعد از توضیح وزیر و اظهارات مخالفان و موافقان وزیر پیشنهادی، رأی‌گیری آغاز شد.
 
مجلس به مدرس خیابانی رای اعتماد نداد
بررسی برنامه و صلاحیت حسین مدرس خیابانی وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت در دستور کار جلسه علنی امروز (چهارشنبه) مجلس شورای اسلامی قرار داشت و نمایندگان پس از استماع سخنان مخالف و موافق و دفاعیات مدرس خیابانی با ۱۰۴ رای موافق، ۱۴۰ رای مخالف و صفر رای ممتنع با انتخاب حسین مدرس خیابانی به عنوان وزیر صنعت، معدن و تجارت مخالفت کردند.
 
انتقاد آصفری از اعلام تاریخ‌های متعدد برای برگزاری کنکور
محمد حسن آصفری در تذکری شفاهی در جلسه علنی امروز مجلس، بیان کرد: در برگزاری آزمون سراسری کارشناسی برای ورود به دانشگاه‌ها باید تدبیری اندیشیده شود. نباید با روح و روان یک میلیون و نیم جوان بدین گونه بازی شود.
وی در ادامه اظهار کرد: دو شب پیش صدا و سیما اعلام کرد که آزمون سراسری یک ماه به تعویق افتاده و در تاریخ ۳۱ شهریور برگزار خواهد شد، اما مجددا دیشب اعلام شد که کنکور در تاریخ مقرر و در آخر مرداد ماه برگزار خواهد شد.
نماینده مردم اراک در مجلس تصریح کرد: دولت حق ندارد به جایگاه مجلس که مخالف برگزاری کنکور بدون رعایت دقیق پروتکل‌های بهداشتی است توهین کند. از سوی دیگر چرا با روح و روان و سلامتی دانشجویان بازی می‌کنید.
آصفری افزود: از دیشب تا به امروز مکررا جوانان با نمایندگان تماس گرفتند و از وضعیت انتقاد کردند.
 
توضیح قالیباف درباره عدم حضور رئیس جمهور در جلسه امروز مجلس
محمدباقر قالیباف رئیس مجلسدر پاسخ به تذکر علیرضا سلیمی درباره عدم حضور رئیس جمهور در جلسه بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی صنعت گفت: هم آقای امیری معاون امور مجلس ریاست جمهوری به من نامه نوشتند که این را متذکر شوم و هم چند روز قبل نامه دفتر ریاست جمهور به من ارسال شده بود که رئیس جمهور از ستاد مبارزه با کرونا برای حضور در مجلس استعلام کرده و آن‌ها از جهت کرونایی، حضور ایشان را به مصلحت ندیده بودند. این نامه مکتوب است و معاون رئیس جمهور هم نامه کتبی دادند که آن را به اطلاع دوستان در جلسه برسانم.
 
تصویب لایحه افزایش سرمایه شرکت‌های پذیرفته شده در بورس عاملی برای مردمی کردن اقتصاد
فرهاد دژپسند در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی، در دفاع از لایحه دو فوریتی افزایش سرمایه شرکت‌های پذیرفته شده در بورس و اوراق بهادار یا فرابورس ایران از طریق صرف سهام با سلب حق تقدم ضمن تشکر از مجلس برای همراهی در این بخش، گفت: با اجرای این گونه قوانین مهم و اساسی بسیاری از دغدغه‌های موجود را می‌توان رفع کرد ضمن اینکه اهمیت این لایحه به این دلیل است که تمام دغدغه‌هایی که امروز راجع به بازار سرمایه وجود دارد ناظر بر این است که اقبال پر شور از طرف آحاد جامعه ایرانی به خصوص دارندگان پس انداز خرد جذب بازار سرمایه شود.
وزیر اقتصاد و دارایی تصویب لایحه افزایش سرمایه شرکت‌های پذیرفته شده در بورس از طریق صرف سهام با سلب حق تقدم را عاملی برای مردمی کردن اقتصاد، تامین مالی شرکت‌ها و جذب صحیح نقدینگی دانست.
 
کلیات لایحه افزایش سرمایه شرکت‌های بورسی تصویب شد
در جلسه علنی امروز (چهارشنبه) مجلس، کلیات لایحه افزایش سرمایه شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار یا فرابورس ایران از طریق صرف سهام با سلب حق تقدم با ۱۷۰ رأی موافق، ۲۰ رأی مخالف و ۱۸ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۶ نماینده حاضر در مجلس به تصویب رسید.
 
پایان جلسه علنی ۲۲ مردادماه مجلس
سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی نایب رئیس مجلس زنگ پایان نشست علنی امروز (چهارشنبه ۲۲ مردادماه) مجلس شورای اسلامی را رأس ساعت ۱۱ و ۴۰ دقیقه به صدا درآورد.

نایب رئیس مجلس زمان برگزاری جلسه بعدی را ساعت ۸ صبح یکشنبه، (۲۶ مردادماه) اعلام کرد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: