۳۸۲۸
چهارشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۴
تعداد بازدید : ۶۹۹
رضا نازی کارشناس بازار سرمایه گفت: می‌توانیم فرهنگ‌سازی کنیم تا سهامداران غنی‌تر و یا کسانی که پرتفوی‌های قدیمی و بزرگ دارند، از خرید عرضه‌های اولیه صرف‌نظر کنند. با این فرهنگ میزان سهام تخصیصی افزایش می‌یابد.
به گزارش فراتیتر، هم‌زمان با رونق بازار سرمایه میان مردم شاهد ارائه عرضه اولیه‌های بیشتر بودیم که این رونق منجر به تخصیص کمتر سهام در عرضه‌های اولیه به سهامداران گردیده است و گلایه‌هایی از سوی تعدادی از سهامداران مطرح شده است. اوج این گلایه‌ها در عرضه اولیه پتروشیمی ارومیه بود که تنها ۱۵ سهم به هر کد بورسی اختصاص یافت. رضا نازی کارشناس بازار سرمایه در خصوص وضعیت این روز‌های بازار سرمایه به گفت: بعد از عید شاهد آن بودیم که ضریب نفوذ بورس به شدت در جامعه افزایش پیدا کرد. سهم‌هایی که به عنوان عرضه اولیه معرفی می‌شوند، مورد استقبال سهامداران قرارگرفته و به همین دلیل شاهد تخصیص سهام کمتر به هر کد بورسی هستیم. بر اساس قوانین موجود نمی‌توان مانع خرید فعالان حقوقی و یا حقیقی در بازار شد. به دلیل تساوی حقوق بین ذی‌نفعان فعال در بازار و افزایش کد‌های بورسی در ماه‌های اخیر شاهد کاهش سهام تخصیصی هستیم.
نازی با ارائه راهکار برای این موضوع اظهار داشت: می‌توانیم فرهنگ‌سازی کنیم تا سهامداران غنی‌تر و یا کسانی که پرتفوی‌های قدیمی و بزرگ دارند، از خرید عرضه‌های اولیه صرف‌نظر کنند. با این فرهنگ میزان سهام تخصیصی افزایش می‌یابد. باید توجه داشت که ارائه سهم بیشتر در خصوص عرضه اولیه‌ها از سوی شرکت‌ها در شرایط فعلی شدنی نیست. البته این موضوع بستگی به ارزش بازار دارد. چنان که در سهم شستا شاهد بودیم که سهم بیشتری به سهامداران تخصیص داده شد.
وی افزود: ما نمی‌توانیم در بازار سرمایه برای سهامداران حقیقی و حقوقی تفاوت قائل شویم. این رفتار صحیح نیست که برای اختصاص سهام بیشتر به سهامداران حقیقی، مانع خرید حقوقی‌ها در عرضه‌های اولیه شویم. چرا که در خیلی از موارد حقوقی‌ها صف فروش را جمع می‌کند و بازار را به تعادل می‌رسانند. یکی دیگر از راهکار برای رفع مشکلات عرضه اولیه باز شدن دامنه نوسانات است. به طوری که بهتر است، در ماه اول به جای ۵ درصد به طور مثال ۱۰ و یا ۲۰ درصد دامنه نوسان داشته باشیم. این اقدام کمک می‌کند که عرضه‌های اولیه به تعادل بیشتر برسند. از سویی فشار بر هسته معاملات نیز کاهش می‌یابد.
این کارشناس بازار سرمایه در ادامه گفت: حضور دولت در بازار سرمایه جدید نیست. دولت به‌تازگی عامل ترغیب و تشویق مردم به سمت بورس شده است. دولت از گذشته دارایی‌هایی و سرمایه‌هایی در بازار سرمایه داشته و حالا شرکتی مثل شستا را عرضه اولیه کرده است. این ترغیب دولتی منجر به افزایش ظریف نفوذ بورس در جامعه شده و بازار سرمایه نقدشوندگی بیشتری کسب کرده است. این اقدام دولت در سطح کلان یک رویداد ملی به حساب می‌آید که این موضوع هم به نفع مردم و هم به نفع دولت است. موضوع مهم که در این جا باید مورد توجه قرار گیرد این است که هنوز ساختار‌های موردنیاز فراهم نشده است. ما باید در ابتدا باید مشکلات هسته معاملات را بر طرف کنیم.
نازی در پایان تأکید کرد: بازار سرمایه باید شفاف باشد. به طور مثال ما این شفافیت را در خصوص دارا دوم و مکانیسم‌های آن شاهد نبودیم. با توجه به رشد خیره‌کننده بازار‌های موازی، به راحتی شاهد خروج نقدینگی از بازار سرمایه نخواهیم بود. باید به این موضع توجه کرد که موضوع حیاتی برای بازار سرمایه اخبار قابل استناد است که باید دقت لازم در این خصوص داشته باشیم تا اعتماد سهامداران جدید خدشه‌دار نشود.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: