۳۸۴۵
پنجشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۱
تعداد بازدید : ۳۶۷
اقتصادی ایران

تیتر یک خبر چرخشی

یک کارشناس اقتصادی گفت: با افزایش قابل توجه ساخت‌وساز مسکن شاهد بهبود اوضاع معیشتی، کنترل تورم و افزایش قدرت خرید مردم خواهیم بود.

به گزارش فراتیتر، وحید شقاقی شهری با اشاره به مبهم بودن جزئیات طرح اقدام ملی مسکن گفت: با وجود پیگیری‌های متعدد در رسانه‌ها، تاکنون اطلاعات قابل توجهی در خصوص این پروژه ارائه نشده و موارد غیرشفاف بسیاری درباره طرح اقدام ملی مسکن وجود دارد که باید این ناآگاهی از سوی وزارت راه و شهرسازی مرتفع شود.

وی با بیان این‌که روند تولید مسکن در چند سال اخیر نزولی بوده، افزود: سرمایه‌گذاری در حوزه تولید مسکن شرایط خوبی را سپری نمی‌کند و تمایل برای ساخت و ساز کاهش پیدا کرده است. این بی‌میلی به سرمایه‌گذاری در حوزه ساخت مسکن در شرایطی است که سالانه باید حدود ۱ میلیون خانه ۵۰ الی ۷۰ متری در کشور با تمرکز بر تولید در کلان‌شهرها ساخته شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی با اشاره به لزوم سیاست‌گذاری برای تولید مسکن توسط بخش خصوصی ادامه داد: تحقق تولید میلیونی مسکن، نیازمند حمایت در خصوص تأمین منابع مالی پروژه‌ها، ارائه زمین‌های ارزان قیمت با تعیین شروط مشارکتی مناسب و تسریع در فرآیند کسب مجوزهای ساخت‌وساز است تا بدین ترتیب سرمایه‌گذاری برای تولید مسکن جذاب شود.

وی با بیان این‌که ناهماهنگی نرخ بازدهی بین بازارهای دارایی، اثر سو در حوزه ساخت مسکن داشته، اظهار داشت: زمانی که در بازار سرمایه سود قابل توجه و غیرمتعارفی عاید سرمایه‌گذاران می‌شود، کمتر کسی پیدا خواهد شد تا با توجه به تنش‌های ساخت‌وساز، به حوزه تولید مسکن ورود کند.

این کارشناس اقتصادی وقوع بحران ارزی و افزایش فشار تحریمی را از عوامل افزایش قیمت و التهاب در بازار فروش و اجاره مسکن دانست و افزود: دولت می‌بایست با تعیین سقف قیمت و بهره‌گیری از ابزارهای کنترلی، شرایط فعلی را مدیریت کند.

بهبود وضع معیشتی مردم با تولید مسکن

شقاقی‌شهری در پایان با تأکید بر اثرپذیری اقتصاد کلان از کنترل بازار مسکن، گفت: بخش مسکن دستکم ۳۰ درصد هزینه خانوارها را به خود اختصاص داده است. با رفع مشکلات در این حوزه به ویژه افزایش میزان ساخت‌وساز شاهد بهبود اوضاع معیشتی، کنترل تورم و افزایش قدرت خرید مردم خواهیم بود.

منبع: مهر
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: