۳۸۶۰
شنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۴
تعداد بازدید : ۴۲۸
احمدی نایب‌رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: عرضه نفت در بورس به صورت کالای بورسی موضوعی متفاوت است. بر خلاف عرضه مطرح شده جدید از سوی دولت، اوراق سلف نفتی سبب ایجاد تعهد برای وزارت نفت می‌شود. عرضه امسال در چهارچوب اوراق سلف نیست.
به گزارش فراتیتر، در حالی رئیس‌جمهوری طرح فروش داخلی نفت و عرضه آن در بورس انرژی را از جمله طرح‌های مبتنی بر اقتصاد مردم محور و اقدامی مؤثر همسو با سامان دادن به بازار سرمایه و گام مهمی برای مقابله با تحریم نفتی می‌داند که مخالفت‌های زیادی با این طرح مطرح شده است. بسیاری معتقدند این بار نیز عرضه نفت مانند دفعات گذشته مورد استقبال سهامداران قرار نخواهد گرفت. در این خصوص خبرنگار فراتیتر گفتگویی با حجت‌الاسلام موسی احمدی نایب‌رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی داشت. این عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: بحث بورس در حال حاضر یک موضوع جهانی است. سهام‌دار کردن و دخالت مردم در بازار سرمایه نکته مثبتی است. شفافیت بورس اولویت کشور‌ها است و در حال حاضر ما هم به این سمت‌وسو حرکت می‌کنیم.
احمدی اظهار داشت: آزادسازی سهام عدالت با کیفیت موجود می‌تواند بورس را در شرایط مطلوب قرار دهد. زمانی که نفت در بورس به صورت شفاف مطرح شود، قطعاً شاهد اتفاقات خوب خواهیم بود. امیدوارم با این عرضه آینده خوبی در انتظار وزارت نفت و مردم باشد.
وی افزود: کیفیت عرضه نفت در بورس در سال جاری متفاوت از عرضه‌های گذشته است. وزارت نفت دیگر توان صادرات ندارد و با وجود شرایط تحریمی به ناچار باید به سمت مردم حرکت کند. هر زمان که مردم به مسائل اقتصادی ورود پیدا کردند و امور را به دست مردم سپردیم، موفق عمل کرده‌ایم. بورس نیز روند خوبی داشته و درآمد خوبی ایجاد کرده است. با این اوصاف می‌توانیم منتظر استقبال خوب مردم از عرضه نفت در بورس باشیم.
 
تازه‌ترین اخبار عرضه نفت در بورس از زبان نایب‌رئیس کمیسیون انرژی
نایب‌رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: در خصوص نفت باید مسائل را به صورت چندبعدی بررسی کرد. در ابتدا باید خام فروشی نفت دست بکشیم. فرآورده‌های نفتی باید جایگزین نفت خام در اقتصاد ما شوند. در صورتی که این روند در کشور شکل گیرد و شرکت‌های خصوصی وارد عمل شوند، قطعاً واکنش‌های منفی به این طرح کاهش خواهد یافت. موضوع بعدی این است که ما موانعی برای صادرات داریم و قسمتی از بودجه ما وابسته به نفت است. باید تلاش شود که به سمت درون‌زایی مد نظر مقام معظم رهبری حرکت کنیم.
احمدی در پاسخ به سؤال خبرنگار فراتیتر در خصوص ایجاد بدهی طرح عرضه نفت در بورس برای دولت آینده خاطرنشان کرد: ما در صورتی با ما ایجاد بدهی برای دولت آینده مواجه خواهیم شد که نگاه ما در چهارچوب اوراق سلف نفت در بورس باشد، اما عرضه نفت در بورس به صورت کالای بورسی موضوعی متفاوت است. بر خلاف عرضه مطرح شده جدید از سوی دولت، اوراق سلف نفتی سبب ایجاد تعهد برای وزارت نفت می‌شود. عرضه امسال در چهارچوب اوراق سلف نیست.
نایب‌رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در نهایت تأکید کرد: به طور کلی عرضه نفت در بورس نیازمند بررسی بیشتر است و در کمیسیون انرژی نظرات موافقین، مخالفین و کارشناسان این حوزه به دقت مورد بررسی قرار خواهد گرفت. ما همچنین از اساتید دانشگاه‌های مرتبط برای اظهارنظر در این خصوص استفاده خواهیم کرد. کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با برنامه‌ریزی‌هایی که انجام داده است، به دنبال تدوین چشم‌انداز‌هایی متفاوت نبست به دوره‌های قبل ایجاد شده است. در این خصوص کمیته‌های تخصصی برای موضوعات مختلف حوزه انرژی ایجاد کرده‌ایم.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: