۳۸۷۵
شنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۹
تعداد بازدید : ۳۹۷
سیاسی خارجی

اخبار ویژه

«پل پیلار» معتقد است که استعفای «برایان هوک» در نتیجه شکست سیاست فشار حداکثری علیه ایران بوده، این در حالی است که دولت ترامپ این شکست را نمی پذیرد.

به گزارش فراتیتر، هفته گذشته «برایان هوک» نماینده ویژه رئیس‌جمهور آمریکا در امور ایران و رئیس «گروه اقدام ایران» در وزارت خارجه این کشور، از استعفای خود از این سمت خبر داد.

روزنامه «واشنگتن‌پست» اما بامداد جمعه به نقل از یک مقام ارشد سابق در دولت آمریکا نوشت از هوک خواسته شد که استعفا دهد تا مسئولیت شکست استراتژی واشنگتن علیه ایران، بر دوش وی بیافتد.

برایان هوک یکی از معدود مقام‌های آمریکایی است که از خانه‌تکانی‌های دستگاه سیاست خارجی آمریکا در امان مانده و بعد از اخراج «رکس تیلرسون» از سمت وزیر خارجه آمریکا سمتش را حفظ کرده بود. هوک، موضع‌گیری‌های بسیار تند و افراطی علیه ایران اتخاذ کرده و برای نمونه خواستار تمدید تحریم تسلیحاتی ایران بود اما از ضرورت گفت‌وگوی مستقیم با تهران نیز سخن می‌گفت. اما به راستی دلیل واقعی استعفا وی چه بود؟

جهت پاسخ به این سوال خبرنگار مهر گفتگویی با «پل پیلار» رئیس سابق بخش تحلیل عملیات سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) انجام داده که در ادامه می‌آید.

لازم به ذکر است که «پل پیلار» از اساتید دانشگاه «جرج تاون» آمریکا است و تاکنون مسئولیت‌های متعددی را بر عهده داشته که از جمله آنها می‌توان به ریاست واحد تحلیل عملیات‌های سیا در شرق نزدیک، خلیج فارس و جنوب آسیا اشاره کرد. پیلار همچنین سابقه حضور در شورای اطلاعات ملی آمریکا را به عنوان یکی از اعضای اصلی این شورا در کارنامه فعالیت خود دارد.

* «برایان هوک» نماینده ویژه ایالات متحده آمریکا در امور ایران، به نیویورک تایمز گفت استعفا خواهد داد و این تصمیم وی توسط «مایک پومپئو»، وزیر امور خارجه آمریکا نیز تأیید شد. به نظر شما دلیل اصلی استعفای وی چیست؟

هوک مجبور شد استعفا دهد. او می‌تواند به علت عدم موفقیت سیاست فشار حداکثری دولت ترامپ بر ایران قربانی شود. این سیاست از هر جهت با شکست مواجهه شده است. جلسه شورای امنیت نشان این موضوع بود.

*برایان هوک یکی از پیشگامان سیاست فشار حداکثری علیه ایران به رهبری مایک پومپئو، وزیر امور خارجه ایالات متحده بود. آیا استعفای وی نشانه اذعان دولت ترامپ مبنی بر عدم موفقیت این سیاست است؟

دولت آمریکا هرگز شکست را تصدیق نمی‌کند، گذشته از اینکه این کار را با برکناری هوک انجام دهد. وضعیت رسمی دولت با این موضع ادامه خواهد یافت. واشنگتن معتقد است اگر سیاست فشار حداکثری به اندازه کافی طولانی باشد، ایران سرانجام سیاستهای خود را تغییر خواهد داد و در جدول مذاکره امتیازاتی خواهد گرفت.

* «الیوت آبرامز»، فرستاده ویژه دولت ترامپ در ونزوئلا قرار است جایگزین برایان هوک شود. آبرامز رادیکال تر از هوک بوده و کودتا علیه دولت مادورو در ونزوئلا را برنامه ریزی کرد. معنای این انتخاب چیست؟

انتصاب آبرامز به این معنی است که کارزار فشار همچنان ادامه خواهد یافت. این نشان دهنده تغییر مسیر سیاست دولت در مورد ایران نیست. آبرامز مسئولیت‌های خود را در مورد ونزوئلا ادامه خواهد داد و این نشان می‌دهد که هیچ ابتکار عمل جدیدی در مورد ایران در دست نیست.

انتخاب آبرامز رویکردی ساده از حکومت‌های تحت فشار که دولت ترامپ آنها را دوست ندارد نشان می‌دهد حتی اگر - تاکنون با ونزوئلا - نتیجه مثبتی حاصل نشده باشد.

*به نظر می‌رسد ترامپ این تصمیم را برای تقویت کارنامه خود گرفته و آرا کسانی که می‌خواهند فشارها را بر ایران تشدید کنند به دست آورد و به آنها نشان دهد که وی همچنان سیاست خود را برای تشدید فشار بر ایران ادامه می‌دهد. ارزیابی شما چیست؟

مطمئناً ترامپ و مشاوران سیاسی او از رویکرد فشار بر ایران حمایت می‌کنند چیزی که پایگاه او می‌خواهد بشنود و عموماً در سیاست‌های آمریکا، اتخاذ رویکرد نرم به سمت ایران آرای لازم را کسب نمی‌کند. با این حال، اکثر رأی دهندگان توجه کم دارند یا اصلاً توجه نمی‌کنند به اینکه آیا هوک یا آبرامز یا شخص دیگری نماینده آمریکا در امور ایران است.

*به نظر شما سیاست ترامپ علیه ایران در دو ماه باقی مانده چیست؟ آیا اقدام تحریک آمیز علیه ایران انجام خواهد داد؟

به احتمال زیاد ما موارد مشابهی را شاهد خواهیم بود. با این وجود این احتمال وجود دارد که ترامپ با ترس از دست دادن انتخابات، به نوعی از رویارویی مسلحانه با ایران به عنوان نوعی بحران که عموماً شهروندان را به سمت پرچم ملی سوق می‌دهد و از رهبر ملی با وجود اختلافات سیاسی پشتیبانی می‌کند، استقبال کند. ما می‌دانیم که این ایده قبلاً از سوی ترامپ مطرح شده است زیرا او اظهار داشت که رئیس جمهور اوباما ممکن است همین اقدام را انجام دهد وقتی اوباما برای انتخاب مجدد نامزد شد.

 

منبع: مهر
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: