۳۸۸۳
شنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۱
تعداد بازدید : ۳۲۳
خاتمی نماینده مجلس یازدهم مطرح کرد:
خاتمی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: در حال حاضر ضعف مدیریت به وضوح مشخص است. به طور مثال وزارت بهداشت محدودیت‌های قرنطینه‌ای وضع می‌کند اما دیگر نهادها از آن پیروی نمی‌کنند.
به گزارش فراتیتر، در روز‌هایی که نبرد با کرونا در ایران به روز‌های تلخی تبدیل شده است و کادر پزشکی و بیماران قربانی سو مدیریت و رعایت نکردن پروتکل‌ها شده‌اند، دولت تقصیر را بر گردن مردم می‌اندازد. مردم هم از برنامه‌های اجرایی مثل بازگشایی‌ها و برگزاری کنکور و ... گلایه دارند. در این خصوص گفتگویی با سید مسعود خاتمی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس یازدهم داشتیم که در ادامه این گفتگو منتشر شده است.

فراتیتر: به چه علت در کنترل بیماری کرونا با مشکل مواجه شدیم؟
خاتمی: کرونا بیماری پاندمیک (همه‌گیری) است که بیشتر کشور‌های دنیا را فرا گرفته است. این بیماری سیستم‌های بهداشتی و درمانی سراسر دنیا را با مشکل مواجه کرد است. آنچه در کنترل این بیماری باید موردتوجه قرار گیرد این است که مردم عامل اصلی کنترل این بیماری هستند و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌توانند کمک زیادی در قطع زنجیره بیماری داشته باشند. با این وجود شاهد هستیم که مردم چندان به رعایت مسائل بهداشتی پایبند نیستند.

فراتیتر: عملکرد مدیران کشور در مهار بحران کرونا به چه صورت بوده است؟
خاتمی: مسئله این است که در بحران‌ها با مشکلات اساسی مواجه هستیم. این بحث تنها محدود به کرونا نمی‌شود و در بحران‌های دیگر نیز شاهد این ضعف هستیم. مدیران ما در زمان بحران به جای اقدامات عملی تنها توصیه‌هایی را ارائه می‌کنند. قانون مدیریت بحران نیز نواقصی دارد و چندین سال که میان مجلس و دولت در رفت‌وآمد است. به نظر می‌رسد که در دوران بحران ما به برخور‌د نظامی نیازمندیم تا با قوه قهریه به نتایج مطلوب دست یابیم. در حال حاضر ضعف مدیریت به وضوح مشخص است. به طور مثال وزارت بهداشت محدودیت‌های قرنطینه‌ای وضع می‌کند، اما دیگر نهاد‌ها از آن پیروی نمی‌کنند. این ضعف مدیریت قدمت چندین ساله در کشور ما دارد. بعد از ۱۵ سال با وجود تمام تلاش‌هایی که صورت گرفته است، ما هنوز شاهد مدیریت بحرانی در کشور نیستیم.

فراتیتر: آیا با رعایت پروتکل‌ها توسط مردم بیماری کنترل می‌شود؟
خاتمی: اگر مردم همه موارد را رعایت کنند، این بیماری به صورت کامل کنترل نخواهد شد و باید مدیریت بحران نیز باید وظایف خود را به خوبی انجام دهد. با این وجود مردم باید در وضعیت فعلی تمامی توصیه‌های ستاد ملی کرونا را جدی بگیرند.

فراتیتر: ارزیابی شما از عملکرد ستاد ملی کرونا چیست؟
خاتمی: ستاد کرونا فاقد قدرت اجرایی است. این ستاد سیاست کلی را مشخص می‌کند و در مسائلی مثل برگزاری کنکور فقط می‌تواند در زمان برگزاری و عدم برگزاری آن اظهارنظر کند، اما تصمیم نهایی برای برگزاری به عهده مسئولان اجرایی است. در حال حاضر وزارت علوم که مجری کنکور است.

فراتیتر: نهاد‌های موازی تا چه اندازه بر عملکرد ستاد ملی کرونا تأثیر می‌گذارند؟
خاتمی: نهاد‌های موازی عامل ضعف مدیریت هستند. در حال حاضر کشور نیاز به مدریت بحران بیش از پیش احساس می‌شود. در صورتی که نهاد جامعی مثل مدیریت بحران بتواند در زمان بحران با قدرت ورود کند، همه نهاد‌ها تابع آن خواهند شد. مشکلات ما چه در حوزه کرونا و چه در بحران‌های دیگر به واسطه ضعف در مدیریت بحران کشور است.

فراتیتر: مجلس شورای اسلامی چه عملکردی در زمان بحران، خصوصاً بحران کرونا داشته است؟
خاتمی: بحث مدیریت بحران چندین بار در دستور کار مجلس قرار گرفته است، اما چون دولت‌ها وقت مبارک خود را برای این کار اختصاص ندادند، دودش به چشم مردم رفت. در بحث مدیریت بحران کرونا، کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، هماهنگ با ستاد ملی کرونا برنامه‌های خود را ارائه داد و به دنبال راهکار‌هایی برای کاهش سرایت این بیماری هستیم.

فراتیتر: چرا با وجود دستور رهبری مبنی بر پیروی از ستاد ملی کرونا این بحران کنترل نشد؟
خاتمی: قانون مدیریت بحران هیچ‌وقت در کشور به درستی اجرایی نشد و مقصر آن هم دولت‌ها هستند. نه این دولت و نه دولت قبل اقدامی در این زمینه صورت ندادند. از آنجا که دولت‌ها در جلسات مدیریت بحران حضور فعال ندارند، در نتیجه اتخاذ تصمیمات کلان در این حوزه امکان‌پذیر نیست.

فراتیتر: در پایان شما چه راهکاری برای وضعیت موجود دارید؟
خاتمی: باید لایحه و یا طرح جدیدی به فوریت در خصوص وضعیت بحرانی کشور شکل گیرد. در کشور‌های دیگر هم اقداماتی در این زمینه انجام شده است. با تشکیل ستاد بحران وظایف همه مشخص خواهد شد و در امور یکدیگر دخالت نخواهند کرد. در نتیجه کار‌ها در وقت مناسب و درست انجام می‌شود. از زمان زلزله بم ما طرح‌های مختلفی را ارائه داده‌ایم و به این علت طولانی شده است که دولت‌ها عزم جدی نداشتند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: