۳۸۸۶
شنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۹
تعداد بازدید : ۳۳۸
اقتصادی ایران

اخبار ویژه

رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در یادداشت اینستاگرامی، برخی از مهمترین اقدامات این بانک برای اصلاح نظام بانکی کشور را تشریح کرد.

به گزارش فراتیتر، عبدالناصر همتی، از جمله اقدامات بانک مرکزی برای اصلاح نظام بانکی را سامان‌دهی بانک‌های ناسالم دانست و افزود: تغییر مدیران متخلف بانک‌های ناسالم، کاهش تسلط سهام‌داران عمده بر آن بانک‌ها، کاهش شدید اتکای بانک‌های ناسالم براضافه برداشت از بانک مرکزی، از جمله مهترین مصادیق این امر است.

همتی در یادداشت خود به تعیین هیئت سرپرستی بر مؤسسات اعتباری ناسالم و متوقف کردن روند تخریبی آن‌ها در بازار نیز اشاره داشت و افزود: شروع اصلاح ترازنامه این موسسات و حل مشکل ناترازی آن‌ها و تعیین تکلیف مؤسسات اعتباری غیرمجاز از جمله اقدامات به شمار می رود.

ادغام بانک‌ها و مؤسسه اعتباری وابسته به نیروهای مسلح در بانک سپه موضوع دیگری بود که همتی در توضیح آن نوشت: این طرح طبق برنامه و با دقت، با همکاری ستاد کل نیروهای مسلح، درحال تحقق و در مراحل پایانی است.

همتی ادامه داد: اقدام دیگر بانک مرکزی برای اصلاح نظام بانکی به تدوین و اجرای سیاست‌گذاری نوین پولی، سامان‌دهی اضافه برداشت بانک‌ها و کاهش شدید حجم آن و همچنین منوط کردن هرگونه دریافت اعتبار و اضافه برداشت بانک‌ها به ارائه وثیقه باز می‌گردد.

اصلاح ضوابط تاییدصلاحیت مدیران از دیگر اقدامات انجام شده توسط بانک مرکزی است. همتی در توضیح دیگر اقدامات انجام شده در ساختار بانک‌ها افزود: نحوه شناسایی درآمد و حد مجاز تملک سهام بانک‌ها، با هدف ارتقای نظارت بانک مرکزی و الزام بانک‌ها به افزایش سرمایه از طریق تجدید ارزیابی دارایی‌ها آورده نقدی و صرف سهام و نیز تسریع در فروش اموال مازاد، از اقدامات صورت گرفته است.

رئیس کل بانک مرکزی در خصوص وضع مقررات جدید در تراکنش‌های بانکی، گفت: تفکیک حساب‌های تجاری از حساب‌های اشخاص، محدودیت در تراکنش‌های اشخاص حقیقی و لزوم ارائه اسناد مثبته جهت اشخاص حقوقی و نیز حساب‌های تجاری، معرفی ضوابط جدید در بخشی از تراکنش‌ها و مبادلات چک‌های تضمینی برای مقابله با پولشویی از جمله این اقدامات است.

آخرین اقدام مورد اشاره همتی به تدوین و ابلاغ دستورالعمل نحوه امهال مطالبات معوق بانک‌ها باز می‌گردد که وی این اقدام را در جهت رعایت ملاحظات و قواعد شرعی در امهال مطالبات دانسته و در ادامه خاطر نشان کرده است: وصول مطالبات معوق بدهکاران کلان با پشتیبانی قوه قضائیه و پیگیری کمیته فرا دستگاهی رسیدگی به مطالبات معوق نیز از دیگر اقدمات صورت گرفته برای اصلاح نظام بانکی کشور است.

منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: