۳۹۰۰
يکشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۵
تعداد بازدید : ۴۴۷
گزارش لحظه‌ای فراتیتر از صحن علنی امروز
رئیس مجلس شورای اسلامی طی مراسمی به مناسبت سالروز ورود آزادگان از نمایندگان آزاده مجلس تقدیر کرد.
به گزارش فراتیتر، نمایندگان امروز در ابتدا برای بررسی جزئیات سازوکار پیش فروش نفت جلسه غیرعلنی تشکیل داده اند.
در ادامه احمد امیرآبادی فراهانی در جلسه علنی امروز (یکشنبه 26مردادماه) مجلس شورای اسلامی پیش از ورود به دستور گفت: به مناسبت سالروز ورود آزادگان عزیز به کشور مراسم تجلیل آزادگان و نمایندگان آزاده را داریم.

از این رو دکتر محمدباقر قالیباف از سید احمد آوایی نماینده دزفول، محمدرضا احمدی نماینده رشت، حجت الله فیروزی نماینده فسا و حسن نوروزی نماینده رباط کریم و بهارستان با اهدای لوحی تقدیر و تشکر کرد.
 
ماموریت "قالیباف" به کمیسیون‌های اقتصادی مجلس برای بررسی سازوکار‌های فروش نفت
محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در توضیح جلسه غیرعلنی مجلس برای بررسی ساز و کار‌های پیش فروش نفت، گفت: با توجه به اینکه موضوع فروش اوراق سلف نفتی در دستور کار شورای عالی هماهنگی اقتصادی قرار دارد، لازم بود که همه نمایندگان در مجلس در جریان این موضوع قرار گرفته و در مجلس مورد بحث و بررسی قرار گیرد. از این رو نزدیک به دو ساعت این موضوع مورد بررسی قرار گرفت و روسای کمیسیون‌های اقتصادی و برنامه و بودجه گزارشی ارائه کردند و نمایندگان هم نظرات خود را مطرح کردند.
وی افزود: جمع بندی این جلسات می‌تواند در تصمیم گیری نهایی شورای عالی اقتصادی موثر باشد. در نهایت مقرر شد سه کمیسیون انرژی، برنامه بودجه و اقتصادی به صورت جداگانه و در صورت ضرورت به صورت مشترک موضوع را رسیدگی و نهایی کنند.
رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به برگزاری کنکور سراسری در آخر هفته جاری گفت: اعضای کمیسیون‌های بهداشت و آموزش و سایر نمایندگان در حوزه‌های انتخابیه خود در کنار معاونت نظارت مجلس در روند اجرای پروتکل‌های بهداشتی در کنکور سراسری نظارت دقیق داشته باشند.
 

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به توافق رژیم صهیونیستی و امارات بر سر عادی سازی روابط گفت: سازش ذلیلانه امارات متحده عربی با رژیم جنایت کار صهیونیستی خیانتی آشکار به ارزش‌های انسانی است. به گزارش ایسنا، محمد باقر قالیباف در جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی در نطق خود گفت: سازش ذلیلانه خاندان حاکم در کشور امارات متحده عربی با رژیم جنایت کار صهیونیستی خیانتی آشکار به ارزش‌های انسانی، آموزه‌های اسلام، امت اسلام و آرمان فلسطین است. پرده تزویر و ریا و نفاق نسبت به آرمان قدس شریف برفتاده و دشمنان انسانیت و خائنان به امت اسلام چهره واقعی خود را آشکار کردند. رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان این که « امروز دفاع از فلسطین و مبارزه با رژیم صهیونیستی معیار روشن تشخیص حق طلبانه و عدالت خواهان جهان است»  تاکید کرد: کسانی که با رژیم صهیونیستی طرح دوستی بریزند در نظر تمام امت اسلام خائن و جنایت کار و همدست در تمام اقدامات شوم گذشته، حال و آینده خواهند بود. قالیباف در ادامه نطق خود گفت: به خائنان فعلی و کسانی که قصد ملحق شدن احتمالی به این پروژه شوم و ضد انسانی را داشته باشند هشدار می دهیم که مبارزه با رژیم صهیونیستی هرگز متوقف نخواهد شد و روز به روز با قدرت بیشتر و با آگاهی بیشتر امت اسلامی و مردم شریف فلسطین مقاومت را ادامه خواهند داد. رئیس مجلس یازدهم تصریح کرد: صف بندی آشکار حق و باطل، منافقین و مسلمین، دشمنان رژیم جنایت کار صهیونیستی و دوستان آن بی گمان باعث قدرتمندتر شدن محور مقاومت در راه آزادی قدس شریف خواهد شد. به گزارش ایسنا، منابع خبری از امضای رسمی توافق نامه همکاری میان دو شرکت اماراتی و اسرائیلی درباره کرونا پس از توافق دو طرف بر سر عادی سازی روابط خبر دادند. رئیس مجلس یازدهم در ادامه نطق خود با اشاره به سمین سالگرد ورود باشکوه آزادگان به کشور گفت: به تعبیر مقام معظم رهبری این عزیزان الماس‌های درخشان هستند مثل سید علی اکبر ابوترابی نماینده دوره چهارم و پنجم شورای اسلامی که دوره اسارت سختی را گذارند. خوب است در این شرایط که مردم سختی و مشقت زیادی را تحمل می‌کنند، از شرایط سخت این عزیزان که الگوی صبر و بردباری وتحمل  هستند، بازخوانی داشته باشیم. برخی از این عزیزان بیش از ۱۰ سال شرایط سختی را تحمل کرده و عوارض فراوان جسمی، روحی به دنبال خود داشته است. قالیباف در پایان سخنان خود در مورد وظیفه قوای سه گانه در مقابل حقوق آزادگان گفت: وظیفه ما در مجلس قدردانی از این عزیزان و در صورت لزوم تلاش برای تامین شرایط مناسبی برای عزیزان ایثارگر است. امیدوارم معاونت محترم رئیس جمهور و ریاست بنیاد شهید وامور ایثارگران در یک سال باقی مانده دولت دوازدهم به مشکلات این عزیزان رسیدگی کند.  مجلس نیز هر کجا که نیاز باشد به این عزیزان کمک خواهد کرد.

 
مجلس سازو کار افزایش سرمایه شرکت‌های پذیرفته شده در بورس را تعیین کرد
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز قوه مقننه در جریان بررسی لایحه دوفوریتی افزایش سرمایه شرکت‌های پذیرفته شده در بورس تهران یا فرابورس ایران از طریق صرف سهام با سلب حق تقدم را بررسی کرده و ماده یک این لایحه را به تصویب رساندند.

انتقاد چند نماینده به شورای عالی هماهنگی اقتصادی
محمدرضا صباغیان در جلسه علنی امروز مجلس ضمن تقدیر از موضع رئیس مجلس در دفاع از جایگاه مجلس در شورای عالی اقتصادی سران قوا اظهار کرد: به نظر می‌رسد شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا به شورای عالی هماهنگی دولت تبدیل شده است نه هماهنگی سران سه قوه. باید این روند اصلاح شود.

کمال علیپور خنکداری نیز با اشاره به جلسه غیر علنی امروز صبح مجلس اظهار امیدواری کرد که مجلس به جایگاه واقعی خود بازگردد و تنها مرجع تقنینی و قانون گذاری در کشور مجلس باشد.

سید غنی نظری نیز در جلسه علنی امروز مجلس تاکید کرد که توسعه اختیارات شورای عالی سران قوا و ورود آنان به تمام مسائل به حاشیه بردن مجلس است. ورود شورای عالی سران قوا به تمام مسائل و حوزه تقنینی، مجلس را از راس کار خارج می‌کند.
 
آنچه در نطق میان دستور نمایندگان مطرح شد

حسین محمدصالحی دارانی اولین ناطق امروز مجلس گفت: بروکراسی شدید اداری موانع جدی بر سر راه تولید و اشتغال ایجاد کرده و کور سوی امید جوانان را از بین برده است و ما مسئولین تا با تدابیر اصولی و درست آینده سازان میهن اسلامی را دریابیم.
وی افزود: وضعیت شبکه‌های تلویزیونی در اکثر مناطق فریدن با اختلال همراه است و هنگام پخش زنده فوتبال، سریال یوسف پیامبر پخش می شود. سر جام جم آنگه نظر توانی کرد که بیست مرتبه یوسف ببینی از سیما.
 
محمدجواد عسگری نیز در نطق میان دستور فت: از همت و تلاش‌های ارزشمند کادر درمانی کشور در مبارزه با ویروس کرونا و همچنین همکاری مردم شریف و بزرگوار ایران اسلامی تشکر می‌کنیم.
نایب رئیس کمیسیون کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی خطاب به نمایندگان، افزود: در شرایط کنونی کشور بیش از هر زمان دیگری نیازمند تدوین مدلی از سیاست‌گذاری و برنامه ریزی بر پایه اولویت‌بندی مسائل ملی، منطقه‌ای و محلی هستیم که بتواند به اقتضای شرایط موجود از جمله تحریم‌های ظالمانه نظام سلطه و جنگ زیستی و مقابله با کرونا به تحقق بیشتر عدالت و رفع محرومیت از مناطق مختلف کشور کمک کند.
نماینده داراب و زرین دشت در مجلس یازدهم یادآور شد: در شرایط فعلی، فشار‌های اقتصادی متعدد بر اقشار جامعه سنگینی می‌کند و افزایش لجام گسیخته قیمت‌ها، دریافتی‌های ناکافی و سایر هزینه‌های روزمره از جمله هزینه‌های درمانی چهره راحت زندگی را از جمعیت کثیری از مردم شرافتمند سلب کرده و انصاف نیست که اقدامی در خور و به دور از شعارزدگی برای حل مشکلات مردم توسط مجلس اتخاذ نشود.
 
منصور آرامی در نشست علنی امروز گفت: عدالت و رفع تبعیض، مبارزه با فساد و شفاف سازی که البته از قوه قضاییه و دستگاه‌های نظارتی و امنیتی برای حرکت جدیدشان تشکر می‌کنم. رفع موانع کسب و کار، افزایش سهم بهره وری در اقتصاد، توجه به اقتصاد غیر نفتی، اصلاح نظام بانکی و گمرکی، توجه به حفظ محیط زیست، اقتصاد دریا محور، کاهش هزینه‌های جاری دولت، چابک سازی دولت، هوشمندسازی دولت و ده‌ها موضوع دیگر از جمله مواردی هستند که کمتر به آن‌ها توجه شده و حاصل آن حیف و میل منابع ملی بوده که سخت به دست آمده است، منابعی که باید برای فرزندانمان بماند تا آن‌ها افتخار بیافرینند.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه مردم امروز به دلیل وجود گرانی و بیکاری و تورم با مشکل مواجه هستند، افزود: امروز ما در مبارزه هستیم. مبارزه‌ای تمام عیار با آمریکای سلطه گر و جهانخوار که قطعا از پیشرفت و گسترش عدالت در این سرزمین نا خوشایند هستند و تمام تلاش خود را برای یاس و نا امیدی مردم به کار خواهند بست.
وی اظهار کرد: امروز مبارزه از جنس اقتصاد بوده لذا لباس مبارزه و مقابله نیز باید متناسب با این نبرد باشد. توجه جدی به بسیاری از موارد گفته شده می‌تواند قدرت استکبار ستیزی و مقاوت مارا بیشتر نموده و ایران را قوی‌تر نماید. لکن متاسفانه رنگ و بوی دولت، رنگ و بوی مبارزه و مقاومت نیست.
 
عباس گلرو در نطق میان دستور خود با اشاره به مشکلات موجود در سطح ملی، یادآور شد: جوانان عزیز به پا خیزید این همان فراخوان رستاخیز عظیمی است که مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم جوانان را بدان دعوت فرمود و مدیریت کشور را به جوانان تفویض و انقلاب را با دستان نسل جوان ابدی کرد. جوانان باید با نگاه عمیق به دستاورد‌های عظیم انقلاب با امید به آینده و رویکرد آسیب شناسانه که ضعف‌ها و کاستی ها، کشور را راهبری و دولت آینده را برپا دارند.

وی خطاب به نمایندگان مجلس، اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب اولویت مجلس را اقتصاد و فرهنگ دانستند، عزیزان بنیان مشکلات امروز جامعه ما در عرصه‌های مختلف اجتماعی، سیاسی به ویژه اقتصادی، فرهنگ است، فرهنگ تعامل اجتماعی باید ارتقا یافته و متعالی شود، فرهنگ عمومی جامعه و تعامل اجتماعی در تمام زمینه‌ها با آسیب جدی مواجه است، ریشه آن در عملکرد دستگاه‌های فرهنگی و آموزش و پرورش است که در پرورش انسان‌ها موفق عمل نکرده اند.

رئیس روابط خارجی کمیسیون امنیت ملی مجلس، افزود: مشکلات ما قبل از آنکه از تحریم باشد از سوءمدیریت و سوء تعامل در داخل است، رانت و ویژه خواری، فساد، بی عدالتی، قانون گریزی و نادیده گرفتن حقوق یکدیگر همه ناشی از ضعف کارکرد فرهنگی است، یک نمونه از ضعف فرهنگی که به عنوان شاخص ارزیابی ما در تمام عرصه‌ها قابل مشاهده است، رانندگی است که متاسفانه عدم رعایت مقررات و قانون گریزی سالانه خسارت سنگین جانی و مالی به دنبال دارد. عدم رعایت قوانین و ضعف فرهنگی در سایر حوزه‌ها نیز همین آسیب‌ها را بر جامعه تحمیل کرده است.
 
طرح جدید نمایندگان برای ممنوعیت انتصاب مدیران دو تابعیتی
عضو هیات رئیسه مجلس طرح نمایندگان برای ممنوعیت انتصاب مدیران دارای تابعیت مضاعف را اعلام وصول کرد.

پایان جلسه علنی ۲۲ مردادماه مجلس
سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی نایب رئیس مجلس زنگ پایان نشست علنی امروز (یکشنبه ۲۶ مردادماه) مجلس شورای اسلامی را رأس ساعت ۱۲ و ۴۸ دقیقه به صدا درآورد.
نایب رئیس مجلس زمان برگزاری جلسه بعدی را ساعت ۸ صبح چهارشنبه (۲۹ مردادماه) اعلام کرد. 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: