۳۹۰۲
يکشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۲
تعداد بازدید : ۴۳۹
صفحه نخست عمومی

اخبار چرخشی

عضو کمیته کشوری مقابله با کرونا، از هموطنان خواست فعلا از رفتن به سفرهای غیر ضروری خودداری کنند تا بتوان کرونا را کنترل کرد.

به گزارش فراتیتر، مسعود مردانی، در گفتگو با شبکه خبر، گفت: از سه هفته پیش با جهشی که در ویروس کرونا اتفاق افتاد روند ابتلا به کرونا از ۳ تا ۹ برابر افزایش یافت.

وی اظهار داشت: اکنون عمده بیماران کرونا، خانوادگی و فامیلی هستند. فردی که ابتدا به ویروس مبتلا شده به طور دقیق موارد و پروتکل های بهداشتی را رعایت نکرده و این موجب ابتلای سایر افراد خانواده شده است.

وی افزود: افراد کرونایی بدون علامت می توانند به اندازه افراد کرونایی با علامت باعث انتقال ویروس کرونا باشند.

مردانی گفت: کافی است ۱۵ دقیقه با یک کرونایی در تماس باشید مطمئن باشید به کرونا مبتلا می شوید بنابراین هرگونه مریضی تب دار، کرونا است مگر آنکه خلاف آن ثابت شود.

وی افزود: کرونای فعلی بسیار عجیب و غریب است بنابراین هریک از نشانه ها می تواند علامتی از بیماری کرونا باشد.

متخصص بیماری‌های عفونی افزود: پاسخ به ۳ سوال مسافرت در دو هفته اخیر، تماس با بیمار کرونایی و رفتن به مجالس دورهمی و سفرهای زیارتی، در صورت مثبت بودن مشکوک به کرونا تلقی می شود بنابراین توصیه می شود این افراد دو هفته در خانه بمانند تا در صورت داشتن ویروس کرونا از انتقال آن به دیگران جلوگیری شود.

مردانی گفت: همزمان با شیوع کرونا استفاده از ماسک در ۱۵ تیر اجباری شد که بعد از آن نیز بیشتر مردم از ماسک استفاده می کنند بنابراین درصد استفاده از ماسک در تهران به بالای ۸۰ درصد رسیده است که این می تواند علت کاهش ابتلا و بستری در بیمارستان ها باشد.

وی ادامه داد: مراجعه کنونی به بیمارستان ها و بستری در بخش های آی سی یو نتیجه سفر در نیمه دوم تیر ماه است بنابراین می توان با زدن ماسک و رعایت فاصله گذاری اجتماعی از روند شیوع بیماری جلوگیری کرد.

این متخصص بیماری‌های عفونی گفت: کرونا ممکن است تا زمان طولانی با ما همراه باشد بنابراین باید زندگی با کرونا را یاد بگیریم.

وی افزود: جویدن آدامس می تواند موجب تاخیر در ابتلا به بیماری کرونا باشد، قرقره کردن آب و نمک نیز می تواند موجب جلوگیری از ابتلا به کرونا باشد اما شستن دست ها صدبرابر بیشتر از این ها موثر است که باید جدی گرفته شود. برخی قرص های درمان بیماران اچ آی وی نیز برای تخفیف علائم کرونا اثر حفاظتی دارد.

مردانی گفت: داروهای تجویزی و تزریقی که برای بیماران استفاده میشود داروهای وارداتی بوده که اکنون شرکت های ایرانی این داروها را ساخته اند البته این داروها آخرین هربه فعلی در مقابله باکروناست ولی درمان صد درصدی ثابت نشده است.

وی افزود: با توجه به اینکه واکسن امید برای مردم است اما هنوز سازمان بهداشت جهانی هنوز واکسن کرونا را تایید نکرده است پس تا تاییدیه سازمان بهداشت جهانی را نداشته باشد نمی تواند استفاده شود البته واکسن نمی تواند نفی زدن ماسک، رعایت نکردن پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی باشد.

این متخصص بیماری‌های عفونی، ادامه داد: در فصل تابستان متوجه شدیم الگوی بیماری نسبت به اسفند و فروردین تغییر کرده است اکنون بیماری بیشتر با تهوع، سردرد و مشکلات گوارشی همراه است و جوانان و کودکان بیشتر به بیماری کرونا مبتلا شده اند بنابراین مادران باید توجه داشته باشند کودکان و نوجوانان در این فصل بیشتر مورد توجه و مراقبت باشد.

مردانی گفت: ثابت شده انتقال ویروس از موارد کرونای بدون علامت هم عرض کرونای علامت دار است. او افزود:اطمینان تست حلقی ۶۰ درصد بنابراین با یک تماس با کرونایی ها شانس ابتلا به کرونا بسیار بالاست.

وی افزود: سال گذشته ۲ میلیون دز واکسن آنفلوآنزا در دو ماه استفاده شد بنابراین امسال ۱۰ میلیون دز واکسن وارد شده و مردم نگران نباشد .افراد بالای ۶۰ سال کودکان، بیماران قلبی، بیماران دیابتی و .. باید حتما واکسن آنفلوآنزا را بزنند تا در شروع فصل پاییز با پیشگیری از آنفلوآنزا ابتلا به کرونا نیز کاهش داشته باشد.

مردانی در آخر بازهم تاکید کرد مردم از سفرهای بی مورد خودداری کنند.

منبع: مهر
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: