۳۹۲۷
يکشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۲
تعداد بازدید : ۳۸۱
اقتصادی ایران

اخبار ویژه

یک کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه اصلاح در معاملات به معنای ریزش شاخص بورس نیست، گفت: سیاست دولت در حمایت بازار سرمایه کوتاه‌مدت نیست و دولت به دنبال این است تا سهامداری را به مردم در این بازار آموزش دهد که عرضه صندوق ETF در ترویج این خواسته دولت موفق بوده است.

به گزارش فراتیتر، «هومن عمیدی» اصلاح اخیر شاخص بورس در بازار را ناشی از عواملی متعدد دانست و افزود: رسیدن شاخص کل به سطح مقاومت دو میلیون واحد، عبور از آن و نفوذ در این کانال می‌تواند بیانگر تفسیر تکنیکالی حرکت شاخص کل در این مدت باشد.

وی ادامه داد: سیاست‌های دولت در مورد بحث ارز همچنان برای بازار دارای ابهام است اما رشد قیمت دلار نیمایی تا مرز ٢٠ هزار تومان باعث شد تا تحلیلگران و فعالان بازار سرمایه نگرش خود نسبت به بازار سرمایه را تغییر دهند و با اهداف بلندمدتی به سمت خرید در این بازار پیش روند.

عمیدی به سهامداران تازه‌وارد در بازار اشاره کرد و گفت: اکنون با سرمایه‌گذاران تازه‌واردی در بازار روبرو هستیم که امیدواریم در این بازار ماندگار باشند و از ترس ایجاد کوچکترین اصلاحی در این بازار اقدام به خروج سرمایه‌های خود از این بازار نکنند.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه این افراد همیشه بورس را صعودی دیدند چشم‌انداز و تجربه‌ای از بازار منفی و اصلاح شاخص بورس ندارند به همین دلیل، در وضعیت فعلی بازار به سرعت دست به رفتارهای هیجانی زدند و صف‌های فروش طولانی را در این بازار را ایجاد کردند که این موضوع منجر به برهم خوردن زمینه تعادل در این بازار شد.

وی با بیان اینکه در طول تاریخ اقتصاد کشور تا به حال این میزان از اعتماد و چنین رویکردی به بورس مشاهده نشده است، افزود: باید صبوری کرد تا از این مرحله گذار در بازار عبور کنیم، این مساله بسیار مهم است به همین دلیل سهامداران باید صبوری کنند تا بتوان با موفقیت از وضعیت فعلی بازار عبور کرد.

عمیدی با بیان اینکه فرهنگ سهامداری در بین توده مردم ترویج نشده و یک مرتبه مردم به سمت سرمایه‌گذاری در این بازار سوق داده شده‌اند، افزود: با توجه به بازدهی معقولی که در این بازار ایجاد شد مردم نسبت به سرمایه‌گذاری در این بازار رویکرد مثبت نشان دادند.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه در رشد اخیر بورس تجربه خوبی از سرمایه‌گذاری در این بازار برای مردم ایجاد شده است، گفت: دولت نباید کوتاهی کرده و سیاست‌گذاری‌ها  را به سمتی پیش برد که این قطار بدون بازگشت برای حفظ اعتماد مردم به مسیر درست هدایت شود.

ناهمانگی بین وزارت نفت و وزرات اقتصاد

وی به ناهماهنگی ایجاد شده بین وزارت نفت و وزارت اقتصاد بر سر عرضه صندوق دارا دوم اشاره کرد و گفت: این موضوع زمینه ایجاد ابهام و نگرانی‌هایی را در بازار ایجاد کرد که واکنش خود را با فروش و نقد شدن سهام از سوی سهامداران نشان داد.

عمیدی خاطرنشان کرد: بعد از اختلاف مابین دو وزارتخانه، فعالان بازار به سرعت اقدام به نقد کردن سهام و شناسایی سود کردند تا در آینده و بعد از بهبود وضعیت بازار به سمت سرمایه‌گذاری در سهام اصلاح شده پیش روند، بنابراین یکی از دلایلی که این روزها باعث افزایش عرضه در بازار شد، شناسایی سود از سوی سهامداران بود.

این کارشناس بازار سرمایه هسته معاملات و فرآیندهای مکانیزم معاملاتی را به عنوان مساله اصلی اصلاح این روزهای بازار عنوان کرد و گفت: ایراد فنی که اکنون به شرکت فناوری وارد می‌شود این است که چرا زیرساخت‌های معاملاتی را تاکنون توسعه نداده است و امیدوار بودیم که بتوان با هجوم این حجم از سرمایه‌گذاران تازه‌وارد به بورس سطح خدمات‌رسانی به مردم توسعه داده شود که اکنون با تمهیدات اتخاذ شده و نوبتی کردن معاملات بورس تا حدودی این مشکل مرتفع شده است.

به گفته وی، این سلسله موارد در کنار یکدیگر باعث اصلاح در معاملات بازار شده و نمی‌توان اسم آن را ریزش گذاشت.

پیش‌بینی معاملات بورس

عمیدی پیش‌بینی خود از روند معالات بورس اینگونه بیان کرد: ممکن است این اصلاح تا ابتدای شهریور ماه ادامه داشته باشد اما در این میان در برخی از روزها با روند صعودی شاخص بورس همراه خواهیم شد.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: از این به بعد اصلاحاتی که در بازار صورت می‌گیرد اصلاح قیمتی نیست بلکه به لحاظ زمانی شاخص بورس وارد اصلاح می‌شود و بازار باید در انتظار انتشار گزارش ٦ ماه شرکت‌ها باشد.

وی اظهار داشت: ریسک بزرگ از سر بازار با منتفی شدن بحث عدم عرضه دارا دوم برداشته شد، به همین دلیل می‌توان نسبت به آینده بازار امیدوار بود.

تاثیر عرضه دارا دوم در معاملات بورس

عمیدی به تاثیر عرضه صندوق دارا دوم بر معاملات بورس اشاره کرد و افزود: بازدهی صندوق دارا یکم نشان داد که سرمایه‌گذاری در این صندوق می‌تواند اقدامی کم ریسک و پر بازده باشد و با توجه به اینکه دولت کماکان به دنبال سیاست حمایت از این بازار و ایجاد بازدهی معقول از طریق این صندوق‌ها است، بنابراین سرمایه‌گذاری در این صندوق و صنایع حاضر در این صندوق‌ها می‌تواند از جذابیت برخوردار باشد.

این کارشناس بازار سرمایه  اظهار داشت: در این میان باید هماهنگی‌های بیشتری میان مسئولان حاضر برای عرضه این صندوق‌ها وجود داشته باشد تا همانند هفته گذشته زمینه تنش در بازار و نگرانی سهامداران حاضر در بازار فراهم نشود.

به اعتقاد وی، عرضه این صندوق‌ها برای اقتصاد کشور و فعالان بازار و افرادی که برای نخستین بار می‌خواهند در این بازار سرمایه‌گذاری کنند مثبت ارزیابی می‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: دولت به دنبال انجام اقدام یکبار مصرف در این بازار نیست بلکه می خواهد به مردم طعم سرمایه‌گذاری در بورس را بچشاند بنابراین از سرمایه‌گذاری در این صندوق حمایت می‌کند و سهام تشکیل‌دهنده این صندوق با رشد همراه خواهند شد.

حمایت دولت از بورس کوتاه مدت نیست

عمیدی با بیان اینکه تجربه ورود این حجم از سرمایه‌گذاری به بازار باید افزایش یابد، افزود: در وضعیت کنونی سرمایه‌گذاران نباید انتظار رشد یکپارچه از این بازار را داشته باشند.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: همیشه بعد از هر رشد پرشتابی بازار یک اصلاح مقطعی را تجربه می‌کند و ضمن دست به دست شدن سهم‌ها نقدینگی‌های جدید وارد این بازار می‌شوند.

وی با بیان اینکه اکنون در کشور بازاری به عنوان بازار جایگزین بورس برای سرمایه‌گذاری وجود ندارد، افزود: همچنان می‌توان امیدوار نسبت به تداوم رشد این بازار بود و با اختلاف بهترین بازار سرمایه‌گذاری در کشور خواهد ماند.

عمیدی اظهار داشت: در ابتدا باید اجازه داد رشدی که شاخص بورس از کانال یک میلیون واحد تا دو میلیون واحد را جبران کند و بعد دوباره وارد فاز صعودی شود.

منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: