۳۹۵۱
دوشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۳
تعداد بازدید : ۳۶۲
سیاسی خارجی

تیتر یک خبر چرخشی

بایدن گفته است در صورت ریاست جمهوری با حمایت از مخالفان داخلی اردوغان، به "حکومت خودکامه" او در ترکیه پایان خواهد داد؛ البته نه با کودتا بلکه از راه دموکراتیک انتخابات.
به گزارش فراتیتر، اظهارات چند ماه پیش "جو بایدن" نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا در دیدار با شورای سردبیری روزنامه نیویورک تایمز که به تازگی در فضای مجازی و رسانه‌های ترکیه بازتاب یافته، موجی از خشم و عصبانیت در بین مقامات آنکارا و حامیان دولت "رجب طیب اردوغان" برانگیخته و حتی اعتراض و واکنش احزاب اپوزیسیون ترکیه را هم در پی داشته است.

بایدن در دسامبر سال ۲۰۱۹ از جایگاه یکی از نامزد‌های حزب دموکرات برای انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا در مصاحبه‌ای با شورای سردبیری نیویورک تایمز رجب طیب اردوغان را "حاکمی خودکامه" توصیف کرده و ضمن انتقاد از نزدیکی دولت ترکیه به روسیه، از حمایت دولت خود از اپوزیسیون اردوغان سخن به میان آورده است.

بایدن در جریان این مصاحبه گفته سیاست او در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری پایان دادن به دوران حکومت اردوغان در ترکیه نه به وسیله کودتا بلکه از طریق حمایت از احزاب اپوزیسیون ترکیه و از طریق انتخابات خواهد بود.

ترکیه دشمن

این اظهارات به مذاق هیات حاکمه ترکیه خوش نیامده و انتشار متن و فیلم کوتاه ۲ دقیقه‌ای از اظهارات بایدن در رسانه‌ها و شبکه‌های مجازی در ترکیه، موجی از انتقادات علیه نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را برانگیخته است.

محافل سیاسی و رسانه‌ای ترکیه اظهارات بایدن را مداخله در امور داخلی و نقض حق حاکمیت ملی ترکیه دانسته‌اند.

حتی حزب اپوزیسیون "جمهوریخواه خلق" نیز اظهارات بایدن را محکوم کرده و آن را مداخله در امور داخلی ترکیه دانسته است. سخنگوی این حزب تاکید کرده: حزب متبوعش به حمایت از قدرت‌های امپریالیستی نیازی ندارد.

در جریان دیدار دیروز "مولود چاووش اوغلو" وزیر خارجه ترکیه با همتای آمریکایی خود در جمهوری دومینیکن، وزیر خارجه ترکیه در نشست خبری پس از دیدار انتقادات تندو تیزی علیه بایدن مطرح کرد و اظهارات او را گستاخانه و از روی جهل و پاگذاشتن فراتر از حدوحدود توصیف کرده است.

"ابراهیم کالین " سخنگوی نهاد ریاست جمهوری ترکیه هم در حساب توئیتر خود در واکنش به اظهارات جو بایدن نوشت: تحلیل بایدن از ترکیه مبتنی بر جهل، تکبر و ریاکاری است.

او با تاکید بر اینکه دوران امر و نهی کردن به ترکیه سپری شده است، افزود:، اما اگر فکر می‌کنید هنوز می‌توانید به ترکیه دستور دهید٬ امتحان کنید. بهای آن را خواهید پرداخت.

بایدن در مصاحبه اختصاصی دسامبر پارسال با نیویورک تایمز

ریاست جمهوری "جو بایدن" در مقایسه با ترامپ در میان دولت‌های (عربی) منطقه خاورمیانه طرفداران چندانی ندارد و حالا با انتشار این اظهارات او، دولت ترکیه هم ترجیح می‌دهد همچنان شاهد حضور ترامپ در کاخ سفید باشد. بنابر ارزیابی سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا دولت روسیه هم طالب تداوم ریاست جمهوری ترامپ است.
 
منبع: عصر ایران
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: