۳۹۵۸
دوشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۹
تعداد بازدید : ۳۵۵
وزیر نفت درباره طرح مجلس برای تغییر در سهمیه‌بندی بنزین گفت: هنوز طرحی به دست ما نرسیده و نمی توان روی فرضیات نظری داد.

به گزارش فراتیتر، بیژن زنگنه امروز در حاشیه مراسم امضای ۱۳ قرارداد نگهداشت و افزایش تولید نفت در جمع خبرنگاران درباره اینکه آیا گشایش اقتصادی، طرح وزارت نفت بوده، اظهار کرد: ایده را وزارت نفت نداده است. چارچوبی را ارائه دادند تا وزارت نفت اعلام کند که آیا از نظر تکنیکال قابلیت اجرا دارد.


وزیر نفت با بیان اینکه در شرایط فعلی طرح گشایش اقتصادی که مربوط به فروش قطعی نفت است با فروش اوراق اسلامی اشتباه گرفته می‌شود، ادامه داد: پیش از این نیز اوراق اسلامی برای تامین مالی طرح ها به فروش می رسید اما طرح عرضه نفت پیش فروش قطعی موضوعی است که در جلسه سران قوا مطرح شده و هنوز نهایی نشده است.


وی افزود: در این زمینه پیشنهادی دادیم که به مراحل بعدی رفته است. در هر حال هر چه که به وزارت نفت ابلاغ شود، اجرا خواهیم کرد.


وزیر نفت گفت: قیمت خوراک پتروشیمی را کاهش داده و قیمت خوراک پالایشگاه را اصلاح کردیم که این موضوع باعث بهتر شدن وضعیت این شرکت‌ها در بورس می‌شود.


به گفته وی امروز برای صنعت نفت ایران روز مهمی است، زیرا در سخت‌ترین تحریم‌ها امروز قراردادهایی به ارزش ۱.۵ میلیارد یورو با شرکت‌های ایرانی به امضا رسید که در استان های خوزستان، کهکیلویه بویر احمد، فارس، بوشهر و هرمزگان اجرا می شود.


وی با بیان اینکه ۸۰ درصد از تجهیزات مورد نیاز در این طرح ها توسط سازندگان داخلی تامین می‌شود، افزود: فرصت های زیادی برای اشتغال ایرانی ایجاد می کند.


به گفته زنگنه پیام مهم این قرادادها این است که متوقف نمی شویم و به ظرفیت سازی فکر می کنیم، زیرا تحریم ها و بانیان تحریم ها رفتنی هستند و ملت ایران و ایران ماندگار بوده و شرایط سخت‌تر را نیز طی کرده است.


وی افزود: به عنوان فرزندان این کشور در این شرایط مسوولیت خود را به ملت به انجام می‌رسانیم و برای فرزندان این مردم اشتغال ایجاد کنیم.


وزیر نفت با بیان اینکه برای توسعه صنعت نفت منتطر خارجی ها نمی نشینیم‌، افزود: از همین رو دسته سوم قراردادهای نگهداشت تولید تا پایان سال امضا خواهد شد.
وی درباره صندوق ETF پالایشی نیز تاکید کرد: تقاضا را دادیم‌ و فرایند را بورس طی می کند.


وی عملکرد اوپک در ماه های اخیر برای کنترل بازار نفت را موفق دانست و افزود: با اقدامات و تصمیمات انجام شده، قیمت نفت از ۱۵ دلار به ۴۵ دلار در هر بشکه رسیده و تثبیت شده است. اینکه در آینده چه کاری انجام شود بستگی به شرایط بازار دارد.


وی با بیان اینکه آمریکا ادعا کرده که محموله بنزین ایران را توقیف کرده است اما این در شرایطی است که اگرچه محموله ها از ایران رفته بود اما نه کشتی ها ایرانی بود نه محموله برای ایران بود، گفت: محموله بنزین ایران بود که به مشتری فروخته شده بود و پول آن نیز دریافت شد.


زنگنه گفت: در برنامه سند مصرف سوخت آینده کشور تا ۱۴۲۰ سی.ان.جی را سوخت اصلی می دانیم.


وی با اشاره به اعتراضات از سوی برخی کارگران صنعت نفت گفت: یک سری اعتراضات بود که مربوط به پیمانکاران دست دوم نفت می شد. اما به عنوان وزیر نفت با قدرت می گویم از حقوق کارگران دفاع می کنم.
وزیر نفت با رد شایعه امتیاز به ترکمنستان در دریای خزر بر سر صادرات گاز نیز گفت: من امتیاز می‌دهم؟!

در تمامی میادین مشترک بزرگ نفتی از همسایگان جلوتریم

به گزارش ایسنا، بیژن زنگنه امروز همچنین در مراسم امضای قراردادهای مرحله دوم طرح نگهداشت و افزایش تولید نفت، گفت: در توسعه میادین نفتی منتظر خارجی ها نمی‌مانیم و اکنون در تمامی میادین مشترک بزرگ نفتی و گازی در ظرفیت تولید از همسایگان جلوتر هستیم.  

او با بیان اینکه در صنعت جهانی نفت بر سر این اجماع است که رکن اصلی در فعالیت های بالادستی نفت،  افزایش ضریب بازیافت است، اظهار کرد: بخش های عملیاتی به توسعه فناوری کمک می کنند، یک درصد افزایش ضریب بازیافت به معنای افزایش هفت میلیارد بشکه نفت به تولید ایران است که درآمد ۳۰۰ میلیارد دلاری را به دنبال دارد.  


وی با بیان اینکه رقابت در بازار تحول ایجاد کرده است و بازار رقابت به کسی رحم نمی کند، گفت: برای بقا به رقابت نیاز و برای رقابت نیاز به افزایش تکنولوژی است تا قیمت پایین آمده و کیفیت افزایش پیدا کند.  
وزیر نفت با بیان اینکه برای اینکار در اولین گام با دانشگاه ها تعامل کردیم، افزود: در هفته های آینده شاهد امضای قراردادهای جدید با دانشگاه ها برای افزایش تولید خواهیم بود.  


وی با بیان اینکه شرکت های اکتشاف و تولید یک رکن اصلی برای افزایش توانمندی در بخش افزایش ضریب بازیافت هستند، گفت: برای اجرای پروژه های بالا دستی نفت چند طرح و تجربه داریم، قراردادهای بیع متقابل، سنتی که همچنان اجازه داریم از آن استفاده کنیم یکی از این نوع است.


وی افزود: روش بعدی قراردادهای جدید نفتی است که در شکل مانند بیع متقابل بوده و عملکرد پیمانکار به میدان واگذار می شود و در بازپرداخت پیمانکار، موثر است.  


وزیر نفت با تاکید بر اینکه در چند ماه آینده قراردادهای جدید با شرکت های ایرانی اکتشاف و تولید به امضا می رسد که در صنعت نفت تحول به شمار می رود، تصریح کرد: روش دیگر برای توسعه میادین نفتی، قراردادهایی است که امروز ۱۳ مورد آن امضا می شود و مسوولیت مخزن برعهده ماست و قرارداد یکپارچه خواهد بود.  


به گفته وی این کار از سال 1395 آغاز شد و در سال 1397 مصوبه شورای اقتصاد را گرفت، از تمام روش ها برای افزایش ظرفیت تولید استفاده می کنیم.  


زنگنه با بیان اینکه مزیت ها در این روش زمان‌بندی قابل پیگیری و کنترل هزینه هاست، اظهار کرد: مزیت دیگر امکان بهره گیری از بازار سرمایه برای تامین مالی است.  


به گفته وزیر نفت اگر این طرح ها را نداشتیم کار نفت متوقف می شد اما با اینکار فعالیت ها ادامه پیدا می کند و اشتغالزایی انجام می شود.


وی با اشاره به اینکه اجرای این طرح ها یک پیام است مبنی بر اینکه در شرایط تحریم کار می کنیم، گفت: تحریم و بانیانش رفتنی هستند و ایران ماندنی است.

منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: