۳۹۹۵
سه‌شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۸
تعداد بازدید : ۳۷۰
قرارداد ویلموتس با فدراسیون فوتبال ایران تاکنون ۸ میلیون و ۱۴۲ هزار یورو خسارت به بار آورده است (حدود ۲۱۶ میلیارد تومان)، که از مجموع بودجه کمیته های ملی المپیک و پارالمپیک حدود ۵۰ میلیارد هم بیشتر است.

به گزارش فراتیتر، بر اساس لایحه بودجه سال ۹۹ مجموع بودجه وزارت ورزش و جوانان در بخش جاری و عمرانی معادل یک هزار و ۴۵۱ میلیارد و ۶۶۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، مجموع بودجه جاری و عمرانی کمیته ملی المپیک معادل ۱۲۹ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان و بودجه کمیته ملی پارا المپیک در بخش جاری و عمرانی معادل ۳۴ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان برآورد شد که جمعا رقم بودجه‌ای معادل یک هزار و ۶۱۵ میلیارد و ۵۶۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان را برای مجموعه وزارت ورزش و جوانان، ‌ کمیته ملی المپیک و کمیته ملی پارا المپیک نشان می‌داد. البته مشخص هم نیست در طول سال چند درصد از این بودجه تخصیص یابد.

به تازگی اما فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) در نهایت حکم پرونده اختلافی ایران و مارک ویلموتس را اعلام و فدراسیون فوتبال ایران را موظف به پرداخت ۶ میلیون و ۱۳۷ هزار یورو غرامت به این سرمربی بلژیکی کرد؛ علاوه بر این علاوه بر این فدراسیون فوتبال ایران باید مبلغی در حدود پنج هزار یورو نیز به عنوان هزینه دادرسی به کمیته تعیین وضعیت واریز کند.

۸ میلیون و ۱۴۲ هزار یورو تاکنون

این درحالی است که فدراسیون فوتبال ایران، پیش از این نیز با استقراض از شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا) رقمی معادل ۲ میلیون یورو به عنوان دستمزد مارک ویلموتس پرداخت کرده بود که با احتساب غرامت ۶ میلیون و ۱۳۷ هزار یورویی و نیز هزینه پنج هزار یورویی مربوط به دادرسی در مجموع ۸ میلیون و ۱۴۲ هزار یورو به دلیل قرارداد با مارک ویلموتس بلژیکی از دست خواهد رفت.

با توجه به اینکه فدراسیون فوتبال ایران باید استقراض ۲ میلیون یورویی خود از شستا را به صورت ارزی پرداخت کند و تاکنون این رقم کاملا پرداخت نشده است و مشخص نیست در زمان تسویه حساب با این شرکت سرمایه گذاری، قیمت یورو چه میزان خواهد بود، بنابراین اگر همه هزینه ای که روی دست فدراسیون فوتبال ایران تاکنون به جای مانده است به قیمت روز حساب کنیم، (با احتساب هر یورو ۲۶ هزار و ۵۰۰ تومان) حدود ۲۱۶ میلیارد تومان می شود که معادل ۱۳ درصد کل بودجه ورزش ایران در سال جاری است.

البته بهایی که ورزش ایران برای انجام چهار بازی تیم ملی با ویلموتس باید بدهد از کل بودجه یکسال کمیته ملی المپیک و پارالمپیک که باید ورزش ایران را برای بازیهای المپیک و پارالمپیک توکیو آماده کنند، حدود ۵۰ میلیارد تومان هم بیشتر است که عمق فاجعه قرارداد با ویلموتس را نشان می دهد. 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: