۴۰۰۷
چهارشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۸
تعداد بازدید : ۳۷۷
گزارش لحظه‌ای فراتیتر از جلسه امروز مجلس
بیشترین تذکرات نمایندگان در صحن علنی امروز مجلس در حصوص دو موضوع قرارداد ویلموتس و سوال از رئیس جمهوری بود که از هئیت رئیسه انتظار رسیدگی داشتند.

به گزارش فراتیتر، نشست علنی مجلس شورای اسلامی صبح امروز (چهارشنبه ۲۹ مرداد) به ریاست محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی ساعت ۸ و ۱۲ دقیقه و با حضور اکثریت نمایندگان آغاز شد. مهمترین دستور صحن علنی امروز مجلس بررسی تشکیل کمیسیون ویژه باشگاه تحریمی‌ها است. 

همزمان با آغاز جلسه علنی امروز محمدباقر قالیباف در نطق پیش از دستور خود گفت: هرگاه در برابر تروریست‌های کت شلواری ایستاده ایم و با عقلانیت و تدبیر، معیشت و رفاه و زندگی مردم را به خواست آن‌ها گره نزده‌ایم، ظرفیت‌های ملت ما با وعده‌های الهی هم افزا شده است و پیروزی‌های بزرگ تاریخی رقم خورده است. معیشت مردم و پیگیری مسائل آن‌ها تنها با واقع بینی، عمل‌گرایی و عقلانیت و تکیه به مردم ممکن است. نه با نشستن بی حاصل و امید بستن به دشمنان ملت ایران و نه با شعار دادن بدون پشتوانه اجرایی و بدون راهکار‌های عملیاتی گره‌ای از مشکلات مردم حل می‌شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اگر ما ظرفیت‌های عظیمی که در کشور وجود دارد را بشناسیم و با رویکرد اقتصاد مردمی به ظرفیت‌های ملت ایران تکیه کنیم و به سنت‌های الهی باور داشته باشیم، مطمئن هستیم که مشکلات اقتصادی حل شده و انقلابی در وضعیت معیشتی مردم ممکن است. دقیقا همانطور که روزی امنیت جان، مال، زمین ما با کمترین اراده مستکبران به خطر می‌افتاد، ولی امروز با پیروی از منطقِ قوی شدن و تکیه به ظرفیت‌های مردم خواب آن زمان را هم نمی‌توانند ببینند.
 
مرداد تمام شد و دولت گزارشی به مجلس نداد
محمدرضا صباغیان نماینده مهریز در مجلس با اشاره به آئین‌نامه داخلی مبنی بر ارائه گزارش رئیس‌جمهور و وزرا در مرداد هر سال گفت: این ماه تمام شد و هیچ گزارشی به مجلس داده نشد ضمن اینکه هیأت رئیسه هم درباره سوال و استیضاح رئیس‌جمهور توضیحی نداد.
 
مشوق مالیاتی برای افزایش سرمایه شرکت‌ها از طریق عرضه سهام
نمایندگان، در جریان رسیدگی به لایحه دوفوریتی افزایش سرمایه شرکت‌های پذیرفته شده در بورس تهران یا فرابورس ایران از طریق صرف سهام با سلب حق تقدم با ماده ۲ این لایحه با ۱۷۵ رأی موافق، ۱۶ رأی مخالف و ۷ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۳ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند و  ماده ۳ این لایحه را جهت بررسی بیشتر به کمیسیون اقتصادی ارجاع دادند.
همچنین تبصره این ماده نیز با ۱۶۵ رأی موافق، ۷ رأی مخالف و ۷ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۷ نماینده حاضر در جلسه به تصویب رسید.
 
محمدباقر قالیباف، در رابطه با اهمیت تصویب لایحه دو فوریتی افزایش سرمایه شرکت های پذیرفته شده در بورس تهران یا فرابورس ایران از طریق صرف سهام با سلب حق تقدم، گفت: این لایحه می تواند در بستر بازار سرمایه خصوصا رونق تولید و کسب و کار تاثیر مهمی داشته باشد.
رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: تامین سرمایه در گردش و هدایت نقدینگی به سمت تولید از دیگر فواید اجرای لایحه دو فوریتی محسوب می شود.
وی تاکید کرد: امیدواریم کمیسیون مربوطه ماده ارجاعی را هرچه سریع تر بررسی و برای تصویب از سوی نمایندگان به صحن علنی ارائه کند.
رئیس قوه مقننه خاطرنشان کرد: امیدواریم با توجه به اینکه لایحه دو فوریتی یاد شده از سوی دولت به قوه مقننه ارائه شده از سوی دولتمردان نیز به دقت اجرایی شود تا شاهد اثرات مثبت آن در اقتصاد کلان کشور باشیم.
 
سوال از رییس جمهور در دستور کار مجلس قرار گیرد
محمدحسن آصفری در تذکری مستند به ماده ۲۱۰ آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: پنج سوال کلیدی (از رییس جمهور) مطرح شده بود که مهم‌ترین بحث آن در حوزه اقتصادی، گرانی، تورم و تعطیلی کارخانجات است چرا آن را وارد نمی‌دانید چه مساله‌ای مهم‌تر از حل مسائل و مشکلات معیشتی وجود دارد.
وی ادامه داد: از ما می‌پرسند که بسته اقتصادی آقای قالیباف چیست؟ ما که اطلاعی از آن نداریم. بگویید که در جریان باشیم.
آصفری ادامه داد: چه مسائلی مهم‌تر از گرانی، تورم، بازار ارز و تعطیلی کارخانجات وجود دارد. به ۲۰۰ نفری که این سوال را امضاء کرده‌اند احترام بگذارید. مردم به این مجلس امید پیدا کرده‌اند.
نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: غیر از آمدن رییس جمهور به مجلس شورای اسلامی و پاسخگویی به سوالات نمایندگان این دغدغه حل نمی‌شود ما باید دولت را به خط کنیم که پاسخ دهد. چرا دلار ۴۲۰۰ تومانی سر از فردوسی در می‌آورد؟
این نماینده مجلس شورای اسلامی با تاکید بر ضرورت حفظ شأن مجلس خاطرنشان کرد: رییس جمهور باید با حضور در مجلس شورای اسلامی در مورد آوردن نفت به بورس توضیح دهد و به مجلس پاسخگو باشد. مشکلات، دغدغه‌ها و مسائل اقتصادی گریبانگیر همه است.
 
در این خصوص جبار کوچکی‌نژاد نماینده رشت نیز در تذکری مستند به ماده ۲۱۰ قانون آیین‌نامه داخلی مجلس و اصل ۸۸ قانون اساسی اظهار داشت: ۲۰۰ نفر از نمایندگان سؤال را از رئیس‌جمهور را امضا کردند که این حق آنان بوده و با توجه به وضعیت اقتصادی کشور از ضروریات است.
 
مجلس به موضوع قرارداد ویلموتس ورود پیدا کند
علیرضا سلیمی در جلسه علنی امروز در تذکری اظهار کرد: باید مجلس به موضوع قرارداد ویلموتس سرمربی سابق تیم ملی فوتبال ایران بپردازد، چون این موضوع افکار عمومی را آشفته کرده است. پرداخت غرامت ۱۷۰ میلیارد تومانی کم پولی نیست.
در ادامه احمد راستینه رییس کمیته تربیت بدنی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که مجلس تا روشن شدن مقصران در تنظیم قرارداد ویلموتس این پرونده را دنبال کرده و به وظیفه قانونی خود در برابر مردم عمل می‌کند.
 
ویلموتس پای وزیر ورزش را به مجلس باز کرد
همچنین محمد مهدی فروردین رییس فراکسیون ورزش مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که پرونده قرارداد ویلموتس در مجلس باز شده است و پس از بررسی مستندات قطعا با مسببان این قرارداد برخورد خواهد شد.
فراکسیون ورزش براساس مستنداتی که در کمیسیون اصل ۹۰ طی هفته‌های آینده نهایی می‌شود و در اختیار دستگاه قضا قرار خواهد گرفت این موضوع را دنبال می‌کند و این قرارداد از نظر ما مشکوک است و وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال باید پاسخگو باشند. طرح سوال از وزیر ورزش در مجلس شورای اسلامی کلید خورده است.
 
درباره اداره وزارت صمت با سرپرست باید شفاف‌سازی شود
رییس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که تاکنون به مجلس شورای اسلامی اعلام نشده است که آیا اذن رهبری برای ادامه‌ی اداره وزارت صنعت، معدن و تجارت با سرپرست اخذ شده است یا خیر و لازم است در این خصوص شفاف سازی شود.
 
با وجود ۱۶ میلیون پرونده در قوه قضاییه هنوز کمیسیون قضایی مجلس تشکیل نشده است
هاجر چنارانی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با انتقاد از روند عضویت و فعالیت در فراکسیون‌ها و کمیسیون‌های مجلس یازدهم تأکید کرد: با وجود جریان ۱۶ میلیون پرونده در دادگاه و ۴۰ میلیون نفر درگیر در دستگاه قضایی افرادی با عنوان حقوقدان و وکیل و دادستان وارد مجلس شدند، اما کمیسیون حقوقی و قضایی هنوز تشکیل نشده است.
 
پایان جلسه علنی مجلس/ جلسه بعدی ۱۶ شهریورماه
امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی که ریاست جلسه علنی مجلس شورای اسلامی را برعهده داشت دقایقی پیش زنگ پایان جلسه علنی مجلس را به صدا درآورد و اعلام کرد که جلسه علنی بعدی مجلس شورای اسلامی ساعت ۸ صبح روز یکشنبه شانزدهم شهریورماه برگزار شده و دستور جلسه مطابق دستور هفتگی اعلام خواهد شد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: