۴۰۴۳
پنجشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۳
تعداد بازدید : ۴۳۰
اجتماعی بهداشت

تیتر یک خبر چرخشی

سخنگوی سازمان انتقال خون گفت: اکنون ۳ استان تهران، اصفهان و خوزستان رکورددار دریافت پلاسمای بهبودیافتگان کرونا است و بیمارستان‌ها بیشترین تقاضا را برای دریافت این نوع پلاسما دارند.

به گزارش فراتیتر، بشیر حاجی بیگی افزود: ایران در جمع آوری پلاسمای «هایپرایمیون» یا پلاسمای خاص دارای سابقه ۴۰ساله است و هیچ کشوری چنین سابقه ای را ندارد و در ۴۰سال پیش ایران این نوع پلاسما را از افراد مبتلا به هاری جمع آوری می کرد.

وی ادامه داد: با شیوع ویروس کرونا در جهان و همین طور ایران استفاده از پلاسمای بهبود یافتگان از کرونا مورد توجه و اقبال برای درمان مبتلایان قرار گرفت که نتایج خوبی هم در درمان داشت.

سخنگوی سازمان انتقال خون با بیان اینکه در حال حاضر۵ هزار و ۸۶ نفر از بهبود یافتگان کرونا به منظور کمک به درمان مبتلایان به کرونا پلاسما اهدا کرده‌اند، گفت : از حدود ۳۰۰ هزار بهبود یافته از کووید ۱۹ در کشور تا کنون ۶ هزار و ۴۶۰ نفر (۲ درصد بهبود یافته ها) برای اهدای پلاسما مراجعه کرده اند و ۵ هزار و ۸۶ بهبود یافته شرایط اهدای پلاسما را داشتند و باید گفت که این میزان اهدای پلاسما از آنچه که مورد انتظار است، کمتر است و بیماران بهبودیافته از کرونا به شکرانه سلامت خود و به منظور کمک به درمان مبتلان برای اهدای پلاسما اقدام کنند.

حاجی بیگی تاکید کرد: باید علت یابی شود که چرا بهبود یافته ها کمتر برای اهدای پلاسما مراجعه می کنند، شاید یکی از دلایل آن این باشد که مردم بیشتر با اهدای خون آشنا هستند تا اینکه با اهدای پلاسما آشنا باشند و چون اهدای پلاسما و آن هم با دستگاه «پلاسما فرزیس» انجام می شود (در این روش اهداکننده فقط بخش مایع خون یعنی پلاسما را اهدا می کند و بقیه سلول های خونی به اهداکننده بازگردانده می شود) آشنا نیستند و از سویی دیگر به دلیل اینکه زمان اهدای پلاسما نسبت به اهدای طولانی تر است، شاید استقبال کمتر است.

حاجی بیگی اضافه کرد: موضوع دیگر این است که شاید بهبود یافته ها از کرونا با فرض بر اینکه بدنشان ضعیف شده است یا اینکه شاید دوباره به کوید ۱۹ مبتلا شوند برای اهدای پلاسما اقدام نکنند و در صورتی که اهدای پلاسما توسط بهبودیافته ها هیچ گونه ضرری برای آنها ندارد و با اطمینان از اینکه تمام استانداردها بهداشتی در مراکز انتقال خون رعایت می شود و این مراکز کاملا استریل هستند، با اطمینان خاطر برای اهدای پلاسما اقدام کنند.

وی با بیان اینکه چند سالی است که در ایام ماه محرم و صفر برنامه نذر خون داریم، تاکید کرد: در محرم و صفر امسال با توجه به شیوع کرونا و رعایت پروتکل های بهداشتی نذر پلاسما توسط بهبود یافته ها کرونا نیز در نظر گرفته شده است، از بهبود یافته ها و همین طور از اهدا کنندگان خون بخصوص اهدا کنندگان مستمر(با سابقه حداقل دوبار اهدای خون در سال) با گرفتن نوبت اینترنتی با کمترین معطلی برای اهدای خون و پلاسما اقدام کنند.

حاجی بیگی ادامه داد: بهبود یافتگان از کووید ۱۹ می توانند با حضور در ۲۴ مرکز انتقال خون در کشور و ستاد مرکزی سازمان انتقال خون ایران اهدای پلاسما را داشته باشند.

حاجی بیگی با بیان اینکه اکنون پلاسمای بهبود یافتگان کرونا به عنوان یک درمان در دنیا مورد استفاده قرار می گیرد، افزود: با گذشت چند ماه از شیوع کرونا و با توجه به افزایش میزان شیوع ویروس در ماه‌های اخیر، تقاضا از سوی بیمارستان ها برای دریافت پلاسمای بهبود یافتگان افزایش یافته و باید تامین این تقاضا محقق شود.

وی گفت: بیماران مبتلا به کرونا نیازمند پلاسمای بهبود یافتگان هستند و از سویی دیگر با آغاز فصل پاییز و زمستان هم شاهد افزایش شیوع کرونا خواهیم بود و باید از اکنون به فکر تامین پلاسما برای این بیماران باشیم.

حاجی بیگی افزود: بنابراین از بهبود یافتگان پلاسما می خواهیم با توجه به اینکه با گذر زمان میزان پادتن تولیدی در خون آنها کاهش می یابد و دو ماه ابتدای بعد از بهبودی بهترین زمان ممکن برای اهدای پلاسما است، برای اهدای پلاسما به مراکز انتقال خون در کشور مراجعه کنند به یادی هموطنان بیمار بشتابند.

وی ادامه داد: بهترین زمان برای اهدای پلاسما بهبودیافتگان حداقل ۱۴ و ترجیحا ۲۸ روز بعد از بهبودی است تا در این فاصله زمانی مطمئن شویم که آنها دیگر ناقل نیستند و می توانند بدون هیچ دغدغه ای پلاسما اهدا کنند.

حاجی بیگی با بیان اینکه همه بهبود یافته ها شرایط اهدا را ندارند، گفت: سن اهدا باید بین ۱۸ تا ۶۰ سال باشد، این در حالی است که میانگین سن مبتلایان به ویروس کرونا بستری شده در بیمارستان ها ۴۵ تا ۵۰ سال است.

وی افزود:‌ بانوانی که سابقه زایمان دارند ممکن است که پلاسمای آنها برای استفاده بیماران مبتلا به کرونا عوارض داشته باشد، اما پلاسمای این بانوان برای تولید دارو می تواند، مناسب باشد، اما برای مصرف مستقیم برای بیماران ممنوع است، از این رو این گروه از بانوان از اهدای پلاسما برای مصرف مستقیم در بیماران معاف هستند.

سخنگوی سازمان انتقال خون تاکید کرد: خانم هایی که سابقه بارداری ندارند یا مجرد هستند و همچنین آقایان بین سنین ۱۸ تا ۶۰ سال برای اهدای پلاسما در اولویت هستند. برخی مبتلان به کرونا که بهبود یافته‌اند نیز دارای فشار خون، دیابت یا برخی علایم دیگر هستند که شرایط اهدای پلاسما را ندارند.

 

منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: