۴۰۴۹
پنجشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۲
تعداد بازدید : ۲۷۹
اقتصادی ایران

تیتر یک خبر چرخشی

براساس آمارهای رسمی ترکیه، در نیمه نخست سال ۲۰۲۰، ایران و ترکیه حدود یک میلیارد دلار تجارت کالایی داشته ‌اند که نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۱۹، با کاهش قابل توجه ۷۳ درصدی همراه بوده است. طی این مدت صادرات کالایی ایران به ترکیه افت حدود ۸۵ درصدی و واردات کالایی ایران از ترکیه نیز افت ۴۵ درصدی را تجربه کرده است.
به گزارش فراتیتر، اتاق بازرگانی تهران در گزارشی به بررسی تجارت کالایی ایران با ترکیه در نیمه نخست سال ۲۰۲۰ پرداخته است. براساس آمار‌های رسمی ترکیه، در نیمه نخست سال ۲۰۲۰، ایران و ترکیه حدود یک میلیارد دلار تجارت کالایی داشته اند که نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۱۹، با کاهش قابل توجه ۷۳ درصدی همراه بوده است. طی این مدت صادرات کالایی ایران به ترکیه افت حدود ۸۵ درصدی و واردات کالایی ایران از ترکیه نیز افت ۴۵ درصدی را تجربه کرده است.

دلیل عمده کاهش ارزش صادرات کالایی ایران به ترکیه افت بیش از ۹۹ درصدی صادرات کالا‌های نفتی ایران به این کشور بوده است؛ بطوریکه بیش از ۷۶ درصد از افت ۸۵ درصدی صادرات ایران به ترکیه مربوط به این گروه کالایی است. بیشترین ارزش صادرات کالایی ایران به ترکیه مربوط به فصل ۳۹ کتاب تعرفه (پلاستیک و اجزای آن) بوده و بیشترین ارزش واردات کالایی آن نیز به فصل ۸۴ (دیگ‌های بخار آب گرم، ماشین آلات و وسایل مکانیکی، اجزا و قطعات آن) اختصاص داشته است.

براساس آمار‌های منابع رسمی ترکیه، در نیمه نخست سال ۲۰۱۹، تجارت کالایی ایران و ترکیه حدود ۳.۹ میلیارد دلار بوده که از این میزان، حدود ۱.۲ میلیارد دلار صادرات ترکیه به ایران و ۲.۷ میلیارد دلار واردات ترکیه از ایران بوده است. در نیمه نخست سال ۲۰۲۰، تجارت ترکیه با ایران کاهش حدود ۷۳ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۱۹ تجربه کرده و به حدود یک میلیارد دلار رسیده است. طی این مدت، واردات کالایی ایران از ترکیه کاهش ۴۴.۶ درصدی را شاهد بوده و به ۶۵۲ میلیون دلار رسیده؛ در عین حال، صادرات ایران به ترکیه کاهش حدود ۸۵ درصدی را تجربه کرده و به ۴۱۷ میلیون دلار رسیده است.
منبع: ایلنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: