۴۰۶۷
شنبه ۰۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۰
تعداد بازدید : ۳۸۵
الهی فرد مدیرعامل کارگزاری سی ولکس گفت: تصمیمات صورت گرفته اخیر توسط بورس موجب سردرگمی و ابهام بیشتر سرمایه‌گذاران فعال در بازار اوراق گردید و منجر به تشدید ریزش بازار شد. همچنین اطمینان سرمایه‌گذاران به بورس دچار خدشه گردیده است.
به گزارش فراتیتر، بازار سرمایه روز‌های پر نوسانی را داشته است و بعد از این که شاخص کل بورس از ابتدای سال رشد بی‌سابقه‌ای را تجربه کرده است، پس از ثبت چند رکورد و افزایش غیرمترقبه، سرانجام در هفته سوم مردادماه ریزش‌های سنگینی را شاهد بودیم؛ تا جایی که رکورد‌های ریزش از رکورد‌های صعود پیشی گرفت. در خصوص شرایط حاکم بر بازار سرمایه با محمودرضا الهی فرد مدیرعامل کارگزاری سی ولکس گفتگو داشتیم که در ادامه مشروح آن را می‌خوانید.

فراتیتر: ارزیابی شما از ریزش‌های هفته گذشته بازار سرمایه چیست؟
الهی فرد: در پنج روز معاملاتی اخیر منحنی شاخص بورس افت ۲۶۵ هزار واحدی، معادل ۱۲.۷ درصدی را به ثبت رساند. برآورد‌ها حاکی از آن است که به دنبال نزول بازار، در ۵ روز گذشته ۶۰ میلیارد دلار از ارزش بورس تبخیر شده است. با این وجود، تحلیلگران بازار سرمایه اعتقاد دارند که روند اصلاح شاخص بورس به‌تدریج متوقف می‌شود و بازار به تعادل نسبی خواهد رسید. به‌طور طبیعی در یک بازار شفاف و فاقد دست‌کاری، پس از هر رشد در بازار سهام، به‌ویژه در سطح کل بازار، اصلاح قیمت هم وجود دارد. ولی در خصوص وقایع دو هفته اخیر و تلاطم‌ها در بازار سهام که منشأ آن پالایشی‌ها هستند، وضعیت عادی به نظر نمی‌رسد کما اینکه رشد بی‌رویه شش، هفت ماه اخیر قیمت سهام نیز عمدتاً غیرعادی است و سودآوری سهام تناسبی با قیمت‌های سهام ندارد؛ لذا در این شرایط تنها توجیه برای نگهداری سهام توسط سرمایه‌گذاران، انتظار رشد بیشتر قیمت سهام است. در نتیجه هر زمان که رشد قیمت سهام متوقف گردد، نگهداری سهام فاقد توجیه اقتصادی خواهد بود. برخی گمانه‌ها ریزش سهام پالایشی‌ها در هفته گذشته عرضه عمده سهام پالایشی‌ها توسط سازمان خصوصی‌سازی و نهاد‌های وابسته به دولت برای تأمین مالی خرید اوراق سلف نفتی است. از سوی دیگر کاهش قیمت پالایشی‌ها، هم‌زمان با خرید صندوق دارا دوم از سوی مردم که حاوی سهام پالایشگاه‌ها نیز است، به جذب نقدینگی از سوی دولت کمک می‌کند.

فراتیتر: آیا استقبال مردم از بورس ادامه‌دار خواهد بود و یا موقتی است؟
الهی فرد: با توجه به روندی که توضیح داده شد و همچنین تصمیمات صورت گرفته اخیر توسط بورس نظیر کاهش سقف اعتبارات اعطایی کارگزاران به مشتریان، کاهش سقف سهام در ترکیب صندوق‌های سرمایه‌گذاری و همچنین تغییر تایم معاملات و تقسیم‌بندی گروه‌های مختلف صنایع در نوبت‌های صبح و بعدازظهر که موجب سردرگمی و ابهام بیشتر سرمایه‌گذاران فعال در بازار اوراق گردید و منجر به تشدید ریزش بازار شد، اطمینان سرمایه‌گذاران به بورس دچار خدشه گردیده است و تداوم این وضعیت، قطعاً به وجهه و اعتبار بورس لطمه خواهد زد. ولی خوشبختانه با اصلاح و تغییر تصمیمات اتخاذ شده توسط بورس و تغییر رویکرد دولت به نظر می‌رسد، به زودی و طی روز‌های آتی اعتماد به بازار باز خواهد گشت.

فراتیتر: ورود دولت به بازار سرمایه برای اقتصاد و بورس ما تهدید به حساب می‌آید و یا فرصت است؟
الهی فرد: چنانچه دخالت دولت در بورس به معنای دست‌کاری در سازوکار‌های رسمی و کارکرد‌های اساسی بورس نباشد و در راستای تقویت بورس و با رویکرد حمایتی صورت گیرد، قطعاً فرصت تلقی می‌گردد.

فراتیتر: به نظر شما آیا فروش سهام عدالت با خروج سهامداران همراه خواهد شد و منجر به تأثیر منفی بر بازار سرمایه می‌شود؟
الهی فرد: چنانچه بورس در مسیر منطقی و مثبت خویش باشد و سرمایه‌گذاران بورسی من‌جمله دارندگان سهام عدالت، به آینده سرمایه‌گذاری در بورس امیدوار گردند، سهامداران عدالت نیز در بورس باقی خواهند ماند و حضور آن‌ها در بورس به افزایش حجم بازار و توسعه بورس کمک خواهد نمود.

فراتیتر: در گذشته نیمه اول سال با دوران رونق همراه بود. در شرایط فعلی چه پیش‌بینی از بازار سرمایه در نیمه دوم سال دارید؟
الهی فرد: پس از خروج بورس از تلاطم اخیر که امید است، در هفته پیش رو صورت گیرد و بهره‌گیری تصمیم گیران اقتصادی و سایر اشخاص مؤثر در حوزه دولت و بورس از تجارب اخیر، همچنین بازگشت اطمینان خاطر سرمایه‌گذاران بورسی به تداوم حضور در بورس با افزایش استقبال صورت گرفته برای سرمایه‌گذاری در بورس طی ماه‌های اخیر، به نظر می‌رسد؛ وضعیت بورس از حیث رونق، متفاوت با سال‌های گذشته باشد و در نیمه دوم سال نیز توأم با رونق باشد. ولی بهر حال نوسانات منطقی و رونق و اصلاح قیمت‌ها در بورس، لازمه حرکت منطقی و تداوم حرکت بورس است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: