۴۰۷۷
شنبه ۰۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۹
تعداد بازدید : ۳۷۲
جمهوری‌خواهان از سخنرانی اخیر بایدن به شدت تحت تاثیر قرار گرفته‌اند. او در شرایطی این سخنان را مطرح کرده که دونالد ترامپ اعتقاد دارد بایدن هنوز هم یک چپ افراطی است.

به گزارش فراتیتر، روز گذشته و در آخرین روز کنوانسیون دموکرات‌ها، جو بایدن با یک سخنرانی تاثیرگذار و باورنکردنی موفق شد ضربه اساسی و بسیار مهمی به رقیب جمهوری‌خواه خود وارد کند. بنابراین به نظر می‌رسد همه تلاش‌های دونالد ترامپ برای نمایش‌دادن تصویر یک چپ افراطی از رقیب اصلی‌اش به تلی از خاکستر تبدیل شده باشد. زمانی به ارزش سخنرانی بایدن پی می‌بریم که واکنش مهمانان شبکه فاکس را بررسی کنیم. دانا پرینو و کریس والاس، مهمانان بخش خبری فاکس نیوز درباره سخنرانی جو بایدن اتفاق نظر داشتند؛ ظاهرا او موفق شده بود حفره بسیار بزرگی درون تصویری که ترامپ از او به نمایش گذاشته، ایجاد کند. استراتژیست جمهوری‌خواهان یعنی کارل روو هم سخنرانی بایدن را «یک سخنرانی خوب» وصف کرده است.

وقتی بایدن پنجشنبه شب به عنوان نماینده رسمی حزب دموکرات در انتخابات پیش‌رو ایالات متحده معرفی شد، امیدواری اعضای این حزب به بالاترین سطح خود رسیده بود اما به نظر می‌رسید سخنرانی او در کنوانسیون دموکرات‌ها بیشتر از آن‌که هیجان و دست‌ تکان‌دادن هواداران دموکرات را شامل شود باعث نگرانی و ناامیدی آن‌ها باشد. اتفاقی که البته رخ نداد.

سخنرانی بایدن که با پخش زنده میلیون‌ها مخاطب داشت در حقیقت آغاز رسمی مبارزات انتخاباتی برای رییس جمهور بعدی کاخ سفید بود. دموکرات‌ها نگران بودند که مبادا جو بایدن با لغزش‌های کلامی بیشتر از آنکه به حرف‌هایی که دونالد ترامپ واکنش‌ نشان دهد، فرصتی برای حمله جمهوری‌خواهان فراهم کند اما وقتی سخنرانی پنجشنبه شب او در ولمینگتون ایالات دلاور به پایان رسید و دست‌های بایدن در برابر آتش‌بازی‌ها بسیاری از هوادارانش را نشانه گرفت، دموکرات‌ها به نماینده‌شان در حزب دموکرات امیدوار شدند.

مایک مورفی، استراتژیست جمهوری‌خواهان که به شدت منتقد دونالد ترامپ است پس از این سخنرانی و در یک پادکست سیاسی گفت: «او نظر بسیاری از مردم کشور را به خودش جلب کرد. من فکر می‌کنم بایدن یکی از بهترین لحظات عمرش را تجربه کرده و باید احساس بسیار خوبی از این سخنرانی داشته باشد. او صلاحیتش را با این سخنرانی مقتدرانه به نمایش گذاشت.»

در همان روز، دونالد ترامپ کیلومترها دورتر از شهر ولمینگتون ایالت دلاور که محل زندگی بایدن هم لقب می‌گیرد در اسکرنتون پنسلوانیا بود. او در ابتدا از یک رستوران بازدید کرد. در حالی که همه کارمندان این رستوران به دلیل شیوع ویروس کرونا ماسک پوشیده بودند، دونالد ترامپ کاملا بدون ماسک تردد می‌کرد. او درباره غذاهای این رستوران گفت: « به نظر می‌رسد آن‌ها پیتزاهای بسیار خوشمزه‌ای دارند. خب، ما حدودا ۳۰ دقیقه دیگر متوجه می‌شویم.»

روز جمعه نوبت به مایک پنس، معاون دونالد ترامپ رسید تا با حضور در برنامه‌های تبلیغاتی به رییس جمهور آمریکا برای پیروزی در انتخابات یاری برساند. مایک پنس در پنج رویداد حضور پیدا کرد و مدعی شد جو بایدن در پنجاه سال اخیر در واشنگتن چیزی جز یک «سوسیالیست ولگرد» نبوده است. در آنسوی میدان اما بایدن هم به رقیب اصلی‌اش حمله‌ور شد. وقتی از او درباره مقابله دونالد ترامپ با ویروس کرونا پرسش شد، بایدن پاسخ داد: «رییس جمهور به همه ما می‌گوید که ویروس کرونا نابود می‌شود. او منتظر یک معجزه است اما من به او می‌گویم که هیچ معجزه‌ای رخ نمی‌دهد.» پس از آن بود که مایک پنس به سی ان ان گفت: «ما فکر می‌کنیم در نهایت یک معجزه وجود دارد.»

اما بزرگترین فرصت جمهوری‌خواهان هنوز از راه نرسیده است. کنوانسیون آن‌ها روز دوشنبه با شرایطی آزادتر و پرجمعیت‌تر از رویداد بایدن آغاز می‌شود. در شرایطی که ویروس کرونا باعث شده بود کنوانسیون دموکرات‌ها با جمعیت کمتر و محدودیت‌های بیشتر برگزار شود ظاهرا جمهوری‌خواهان می‌خواهند شرایط را تغییر دهند و با آزادی‌های بیشتر از هواداران خود میزبانی کنند.

این پایان کار نیست. دونالد ترامپ پنجشنبه هفته آینده برنامه ویژه‌ای برای تبلیغاتش در انتخابات ریاست جمهوری در کاخ سفید تدارک دیده که البته نقض کامل قوانین آمریکا است. چراکه فعالیت‌های سیاسی باید از امور دفتری او کاملا جدا باشند. اگرچه رییس جمهور و معاون او از این قانون معاف هستند اما ترامپ می‌خواهد بسیاری از اعضای حزب جمهوری‌خواه را برای این رویداد دعوت کند که به صورت مستقیم زیرپا گذاشتن قوانین کاخ سفید است.

رییس جمهور آمریکا می‌خواهد با دعوت سناتورهای جمهوری‌خواه به کاخ سفید به صورت رسمی تبلیغاتش برای انتخابات پیش‌رو را آغاز کند. در این میان سناتور میت رامنی دعوت نشده است. او تنها سناتور جمهوری‌خواهی بود که به استضیاح دونالد ترامپ رای داد و به همین دلیل از لیست رییس جمهور آمریکا حذف شده تا در جشن جمهوری‌خواهان حضور نداشته باشد.

برخلاف جمهوری‌خواهان که علاقه خاصی به رعایت محدودیت‌های کرونایی ندارند، دموکرات‌ها به رعایت نکات بهداشتی وابسته هستند. برای مثال، تجمع جمهوری‌خواهان در شهر شارلوت ایالت کارولینای جنوبی بصورت حضوری برگزار می‌شود اما فرماندار دموکرات ایالت اعلام کرده که همه تلاشش را به کار می‌گیرد تا جمهوری‌ خواهان در نهایت پروتکل‌های بهداشتی را به درستی رعایت کنند. واکنش فرماندار ایالت به کنوانسیون جمهوری‌خواهان در شارلوت ایالت کارولینای جنوبی آن‌قدر برای دونالد ترامپ ناراحت‌کننده بود که او تصمیم گرفت این تجمع را به فلوریدا منتقل کند. جایی که فرماندار جمهوری‌خواه آن هیچ محدودیت به دلیل شیوع ویروس کرونا اعمال نکرده بود اما آغاز دوباره همه‌گیری در این ایالت باعث شد ترامپ به برگزاری کنوانسیون در کارولینای شمالی رضایت دهد.

با این حال نباید درخشش بایدن در کنوانسیون دموکرات‌ها را فراموش کرد. او که توسط ترامپ «سوسیالیست» معرفی شده بود در بخشی از سخنرانی‌‌اش حرف‌هایی را مطرح کرد که تحسین بسیاری از منتقدان را به همراه داشت. بایدن درباره انتخاب‌شدن به عنوان رییس جمهور آمریکا گفت: «من کاندیدای دموکرات‌ها هستم. با این حال اگر به عنوان رییس جمهور آمریکا انتخاب شوم، بدون شک برای همه کسانی که حتی از من حمایت نکردند هم تلاش می‌کنم. این وظیفه یک رییس جمهور است و رییس جمهور مفهومی فراتر از حزب‌ها و منافع است.»

 

منبع: Guardian

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: