۴۰۷۹
شنبه ۰۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۰
تعداد بازدید : ۳۲۹
اجتماعی آموزش

اخبار ویژه

مشاور شهردار تهران حذف واژه «اسلامی» از تابلوی میدان جمهوری را یک خطای سیستماتیک ندانست و سخنگوی شورای شهر نیز گفت: این خطا با تذکر قابل رفع است، نباید موجب جریحه دار شدن احساسات مردم بشویم.

به گزارش فراتیتر، با انتشار تصویری از تابلوی میدان جمهوری اسلامی در شبکه‌های مجازی که واژه اسلامی از آن حذف شده است، باز هم جنجالی جدید در زمینه حذف نام‌های مقدس از سطح شهر تهران برای مسئولان شهرداری ایجاد شد.

این اتفاق واکنش غلامحسین محمدی مشاور شهردار و رئیس مرکز اطلاع‌رسانی شهرداری تهران را در توئیتر نسبت به این قصور برانگیخت و وی در صفحه شخصی توئیتر خود نوشت: «جمهوری اسلامی» نه یک کلمه بیشتر و نه یک کلمه کمتر! ارثیه هزاران شهید برای ملت ایران است. آنچه در مورد تابلوی میدان جمهوری اسلامی اتفاق افتاده است برای ما قابل بخشش نیست. با مسببان این اشتباه در هر پست و موقعیتی برخورد جدی خواهد شد. پیگیری‌ها را گزارش می‌کنم.

نیم درصد تغییرات تابلوهای معابر شهری چنین خطاهایی دارند

پس از انتشار این پیام توئیتری، محمدی با حضور در یک گفت و گوی زنده تلویزیونی از تغییراتی که قرار است در ۲۰ میدان از مجموعه میادین تهران ایجاد شود سخن گفت و ابراز داشت: حذف واژه اسلامی در جریان این تغییرات ایجاد شده و قرار است از طریق سازمان زیباسازی و شهرداری این منطقه پیگیر علت این اشتباه باشیم.

وی با تاکید بر اینکه براساس آمار در نیم درصد از تعویض تابلوی معابر صورت گرفته شاهد خطا بوده‌ایم، گفت: این خطاها ناشی از بی توجهی و خطاهای سهوی است نه اینکه اراده مدیران شهری بر این باشد که در نام‌های معابر چنین خطاهایی رخ دهد.

عمدی سیستماتیک در کار نیست

رئیس مرکز ارتباطات شهرداری تهران با تاکید بر اینکه در اتفاقات رخ داده چه در حذف کلمه شهید از برخی از معابر و چه کلمه اسلامی از میدان جمهوری اسلامی عمد سیستماتیکی در کار نیست، خاطرنشان کرد: در تهران حدود ۴۰۰ هزار معبر وجود دارد که در جریان تغییر در تابلوها این اتفاقات رخ می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه شهروندان می‌توانند از طریق سامانه ۱۳۷ و دفاتر مناطق این اشتباهات را به مدیران شهری گوشزد کنند، افزود: ما به طور دائم شبکه‌های مجازی را رصد می‌کنیم و پذیرای انتقادات شهروندان هستیم.

علی اعطا سخنگوی شورای شهر نیز همزمان با این اظهار نظرها در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: «با عدم درج واژه «اسلامی» در تابلوی میدان جمهوری اسلامی، ماجرایی تازه آغاز شده است. یک سال پیش، با طرح موضوع حذف کلمه شهید از تابلو خیابان‌ها، قریب به دو ماه شهرداری تهران زیر رگبار و آتش بود.

به پیشنهاد رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی و با حکم رئیس شورا، رئیس کمیته ویژه بررسی موضوع تابلوهای مزین به نام شهدا، با عضویت ٥ عضو شورا و یک تیم کارشناسی شدم. دهم آذرماه، در صحن علنی شورا، در حضور جمعی از مدیران ارشد شهرداری و و با حکم رئیس شورا، رئیس کمیته ویژه بررسی موضوع تابلوهای مزین به نام شهدا، با عضویت ٥ عضو شورا و یک تیم کارشناسی شدم.

٨.١ درصد از معبر تهران، حداقل یک تابلوی مساله دار داشته‌اند

دهم آذرماه، در صحن علنی شورا، در حضور جمعی از مدیران ارشد شهرداری و همچنین سردار محمدرضا یزدی، فرمانده محترم سپاه محمد رسول الله گزارش کمیته را قرائت کردم. در بررسی‌های کمیته ویژه، به پنج پرسش پاسخ داده شد، در زمان طرح موضوع فقدان واژه مقدس شهید در برخی معابر شهر تهران (شهریور ۹۸)، چه تعداد معبر به تفکیک مناطق ۲۲ گانه، و در کل شهر تهران چنین مسأله‌ای داشته‌اند؟ - علل و عوامل مؤثر بر فقدان واژه شهید در برخی معابر چه بوده است؟ - آیا سو نیت، تعمد و یا اهمال در کار بوده است؟ آیا حذف واژه شهید، در دوره فعلی مدیریت شهری صورت پذیرفته است؟ - برای جلوگیری از تکرار حوادث مشابه، چه باید کرد؟ در بررسی‌های کمیته ویژه مشخص شد، ٨.١ درصد از معبر تهران، حداقل یک تابلوی مساله دار داشته‌اند.

سه عامل شناسایی شد. بیشترین درصد مربوط به عامل فرسودگی در طی ١٨ سال با ٥.٩ درصد، دوم عامل عدم درج توسط پیمانکار با ٢ درصد و سوم، عامل تخریب (عمدی یا غیرعمدی) با ٠.٢ درصد بوده است توجه کنیم این ٨.١ درصد، نه درصد تابلوهای مساله دار، بلکه درصد معابری است که حداقل یک تابلوی مساله دار در آنها مشاهده شده است. یعنی درصد تابلوهای مساله دار، بسیار کمتر از میزان تصور و تبلیغات رسانه‌ای بوده است! نکته مهم دیگر اینکه، مجموع اشکالات، ماحصل یک دوره هجده ساله بود.

دیگر کسی از توطئه و سناریوی شهید زدایی در شهرداری تهران سخن نگفت

چقدر در آن دو سه ماه، این اتفاق سناریویی شهید زدایی و توطئه خوانده شد! خوشبختانه بعد از ارائه گزارش که به طور وسیع در رسانه‌ها منتشر شد، موضوع خاتمه یافت و دیگر کسی از توطئه و سناریوی شهید زدایی در شهرداری تهران سخن نگفت. سردار یزدی فرمانده محترم سپاه محمدرسول الله تهران بعد از همان جلسه در جمع رسانه‌ها گفت: گزارش سخنگوی شورای شهر تهران، گزارش خوب و جامعی بود و از ابتدا معلوم بود که شهرداری و مدیریت شهری به دنبال حذف واژه شهید نبودند.

اکنون؛ حذف کلمه «اسلامی» از تابلوی میدان جمهوری اسلامی، حداقل برای من که مسئولیت بررسی موضوع بررسی موضوع مشابهی در مقیاس وسیع را برعهده داشته‌ام؛ به نظرم سهوی و ناشی از کم توجهی است. حتماً موضوع باید پیگیری شود. اینجانب به عنوان رئیس کمیته ویژه در آن مقطع، در یک سال اخیر همچنان پیگیر اقدامات شهرداری در جلوگیری از اقدامات مشابه حذف نام شهدا بوده‌ام. اما، اینکه یک اقدام سهوی و یک خطا را که با تذکر قابل رفع است، چرا باید در دهه اول محرم با تبلیغاتی غیرهمدلانه و تخریبی، موجب جریحه‌دار کردن احساسات پاک مردم کنیم؟»

آنطور که به نظر می‌رسد نظارت مدیریت شهری در اصلاح تابلوهای کهنه ضعیف است و نمی‌توان از اشتباه حذف یک واژه معنادار، کلیدی و مقدس را از یکی از میادین اصلی شهر به سادگی عبور کرد. شاید همانطور که رئیس مرکز ارتباطات شهرداری تهران تاکید کرده است نیاز باشد با مسببان این اتفاق خاص برخورد شود اما از آنجایی که این خطا برای بار اول نیست که در پایتخت رخ داده است و سال گذشته نیز بر سر حذف واژه شهید از برخی معابر، این دستگاه ماه‌ها هزینه سهل انگاری‌های پیمانکاران را داده است، و آنطور که سخنگوی شورای شهر در مفاد گزارش سال گذشته خود در اینباره آورده است، قرار بر این بوده است که برای جلوگیری از تکرار این دست اتفاقات چاره اندیشی شود. بهتر است سازوکاری برای کنترل نهایی تابلوها در نظر گرفته شود.

منبع: مهر
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: