۴۱۲۴
يکشنبه ۰۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۷
تعداد بازدید : ۳۵۱
معاون درمان وزارت بهداشت از تامین برخی خدمات پزشکی به صورت تله مدیسین و دریافت مجوز ستاد ملی مقابله با کرونا جهت حمایت بیمه ای از این خدمات خبر داد و گفت: در ۲۰ نقطه کشور زیرساخت لازم برای ارایه این خدمات آماده است.

به گزارش فراتیتر، قاسم جان بابایی در بخش نخست نشست ویدیوکنفرانسی با خبرنگاران، درباره خدمات پزشکی از راه دور در بحران کرونا گفت: برخی خدمات "دوراپزشکی" یا تله مدیسین برای بیماران تامین می‌شود و مجوز قانونی برای حمایت بیمه‌ها از این خدمات از ستاد ملی مقابله با کرونا دریافت شده و در ۲۰ نقطه کشور این زیرساخت آماده است.

وی افزود: قسمتی از این کار با همکاری ستاد اجرایی فرمان امام (ره) انجام شده و در مناطق کمتر برخوردار می‌توانیم ویزیت بیمار را از راه دور انجام دهیم. کار چند ماهه‌ای برای ایجاد زیرساخت‌های ‌خدمات پیراپزشکی و کلینیک مجازی انجام شد که هفته گذشته آیین‌نامه آن را ابلاغ کردند و می‌توان به سرعت کشور زیر بار این کار بسیار ارزشمند رود تا مراجعات حضوری مردم به مطب‌ها، کلینیک‌ها و بیمارستان‌ها کمتر شود.

وی افزود: یکی دیگر از اقدامات خوبی که انجام شده است، آموزش کادر پزشکی برای خدمات غیرتهاجمی است. موثرترین عاملی که باعث نجات بیماران مبتلا به کرونا در بیمارستان می‌شود، مراقبتی است که همکاران کادر پزشکی و پرستاران انجام می‌دهند. نه داروی خاصی. گاهی اعلام می‌شود که فلان دارو می‌تواند موثر باشد، اما عملا جز داروی کورتون که در مطالعات دنیا ثابت شده که اگر در شرایط مناسب و روزهای اول استفاده شود، باعث کاهش مرگ و میر می شود، مصرف هیچ داروی دیگری موجب کاهش مرگ و میر بیماران نمی شود.

آنچه که موجب کاهش مرگ و میر بیماران کرونا می شود

جانبابایی افزود: آنچه که در دنیا و کشور ما ثابت شده که قطعا موجب کاهش مرگ و میر می شود، خدمات مراقبتی پزشکی و پرستاری و استفاده درست از دستگاه‌های غیرتهاجمی تنفسی و دادن مایعات به بیماران و ... است که ما در وزارت بهداشت روی این موضوع تمرکز کردیم و آموزش کوتاه مدت را برای همکاران به چند شکل ارائه دادیم؛ به عنوان مثال بین دانشگاه‌ها و بیمارستان‌های کوچک با دانشگاه‌های بزرگ ارتباط برقرار کردیم و آموزش‌های کوتاه‌مدت گذاشتیم تا خدمات کمک تنفسی را آموزش ببینند.

نگرانی برای پاییز و زمستان

اقدام برای افزایش تختهای بیمارستانی

جان‌بابایی ادامه داد: برای پاییز و زمستان نگرانی درباره همزمانی آنفلوآنزا و کرونا وجود دارد و در عین حال مردم هم باید خدمات غیرکرونایی را نیز دریافت کنند. بر این اساس دولت برنامه ریزی کرده و تا پایان سال این زیرساخت وجود دارد که ۱۴ هزار تخت بیمارستانی، اورژانس بیمارستان و کلینیک‌های ویژه راه‌اندازی شود و امیدواریم این زیرساخت‌ها کمک کند که مردم در امنیت خدمات بگیرند و در پاییز و زمستان کاهش تخت نداشته باشیم. خواهشم از همه مردم این است که کمک کنند که همچنان بار بیماری کاهش یافته و بار مراجعات به بیمارستان‌ها نیز کاهش یابد.

کودکان و جوانان؛ حلقه انتقال بیماری به سایرین

معاون درمان وزارت بهداشت درباره ابتلای کودکان به کرونا، گفت: نگرانی اصلی ما درباره کودکان این است که آنها حلقه انتقال هستند. وقتی مبتلا می‌شوند، شاید خودشان علائم شدیدی نداشته باشند و حتی در مواردی که بستری می‌شوند با یک مراقبت خوب بهبود می‌یابند، اما حلقه انتقال به افراد سالمند خانواده و پدر و مادر هستند. بر این اساس نگرانی ما از ابتلای افراد جوان هم حلقه انتقال بودن آنها و انتقال بیماری به افراد سالمند است که باید بسیار دقت کنند.

هزینه میلیاردی برای ایجاد یک تخت ICU

جان‌بابایی درباره وضعیت تخت‌های آی‌سی‌یو نیز، گفت: به طور متعارف وقتی می‌خواهیم یک تخت را آماده کنیم، یک میلیارد تومان هزینه ساخت یک تخت بیمارستانی است. حال در تخت‌های ویژه به فراخور امکاناتی که نیاز است، بین ۵۰ تا ۱۰۰ درصد به این هزینه اضافه می‌شود و به طور متوسط بین ۱.۵ تا دو میلیارد هزینه یک تخت آی‌سی‌یو است. البته گاهی اوقات فضاهایی داریم که آن‌ها را تبدیل به آی‌سی‌یو می‌کنیم که بسیاری از تخت‌های آی‌سی یویی که در این مدت اضافه کردیم با استفاده از این فضاها در بیمارستان‌ها بوده که هزینه کمتری دارد.

توزیع ۳۰۰۰نیروی متخصص در حال انجام

وی در پاسخ به سوالی درباره نیروی انسانی نیز گفت: در حال حاضر در حال تقسیم ۳۰۰۰ نیروی متخصص هستیم که فکر می‌کنم سه ماه زودتر از سال گذشته این نیروها وارد محیط شوند که از شهریور آنها را توزیع می‌کنیم. در عین حال یکسری امتیازات قرار دادیم که هرکس که زودتر شروع به کار کند، از این امتیازات استفاده می‌کند. در عین حال بحث آموزش نیروهای متخصص را هم به صورت کوتاه‌مدت انجام می‌دهیم.

وضعیت نقاهتگاه های کرونا

جان بابایی درباره وضعیت نقاهتگاه‌های کرونا نیز گفت: ما زیرساخت آن را داریم. البته در اسفند و فروردین که با بار زیاد بیماری مواجه بودیم و درباره میزان تخت‌های بیمارستانی نگران بودیم که پاسخگوی بار بیماران خواهد بود یا نه، مجبور شدیم بلافاصله از فضاهایی که تغییر کاربری‌شان به سمت نقاهتگاه بود استفاده کنیم و نقاهتگاه به میزان زیاد ره‌اندازی شد. هرچند که استقبال زیادی از این مراکز انجام نشد. زیرا فرهنگ ایرانی بیشتر به این سمت است که یا فرد بیمارستان بستری شود و یا در منزل مراقبت شود. اگر افراد بتوانند در منزل مراقبت شوند، با این آیین ‌نامه کلینیک مجازی شرایطی ایجاد کردیم که این افراد از سوی پزشکان متخصص در منزل تحت مراقبت قرار گیرند. زیرا در این صورت سرعت بهبودی افراد هم افزایش می‌یابد. شرایط راه اندازی مجدد نقاهتگاه وجود دارد و دستگاه‌های مختلف مانند نیروهای مسلح و... این امکانات را دارند، اما ما امیدواریم کار به آنجا نرسد.

در تولید واکسن، از دنیا عقب نیستیم

وی درباره وضعیت تولید واکسن کرونا در کشور، گفت: درباره واکسن تناقضی وجود ندارد.   نباید چیزی بگوییم که مردم را بی مورد امیدوار یا حتی ناامید کنیم. واکسن همیشه نتوانسته برای همه بیماری‌ها موثر باشد. این همه سال برای هپاتیت سی و اچ آی وی واکسن موثر تولید نشده است. ویروس کرونا فعلا در مرحله مطالعاتی است. ما از نظر تولید واکسن از دنیا عقب نیستیم و در حال حاضر شرایط ساخت واکسن با دستور وزیر بهداشت شروع شده و به سمت مراحل پیشرفته می‌رود. این فقط به این معنی است که از دنیا عقب نیستیم. در عین حال حتی مشخص نیست که واکسن در دنیا به نتیجه مطلوب برسد. زیرا تا زمانیکه در فاز اول به بیش از ۳۰ هزار نفر واکسن تزریق نشود و ایمنی آنها ثابت نشود، نمی وانیم بگوییم واکسن موثر است.

جان بابایی افزود: باید بدانیم که واکسن کرونا به همان میزان که می‌تواند اثربخش باشد، می‌تواند اثربخشی هم نداشته باشد.

جان بابایی درباره نحوه مراقبت از افراد مبتلا به کرونایی که در منزل هستند، گفت: از طریق سامانه سیب مراقبت‌هایی انجام می‌شود، اما پاسخگوی همه خدمات تخصصی نیستند و خدمات در حد کارشناس و مراقب سلامت است که بیماران در خانه پیگیری می‌شوند، اما شرایطی که در حال حاضر با کلینیک‌های مجازی ایجاد کردیم و امیدواریم بتوان به زودی به بخش خصوصی هم مجوز داد تا کلینیک‌های مجازی شکل بگیرد، افراد می‌توانند توسط متخصصین با پرداخت‌های قانونی مصوب کشوری، خدمات تخصصی دریافت کنند.

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره ارائه اعمال جراحی اورژانس زیرزمینی نیز گفت: ما چنین گزارشی نداشتیم. گاهی اعمال غیرقانونی مانند سقط جنین به صورت زیرزمینی انجام می‌شود. اعمال اورژانس را حتی در اوج کرونا متوقف نکردیم و اعلام کردیم که همه بیمارستان‌ها مکلفند خدمات اورژانس تمام رشته‌ها را انجام دهند. فقط خدمات دندان‌پزشکی را مدتی محدود کردیم و یا اعمال زیبایی را متوقف کردیم.

جان بابایی با بیان اینکه قبل از عید نوروز، میزان آلودگی جوانان به ویروس کرونا به مراتب کمتر بود، افزود: اما از تیر و مرداد حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد بیماران بستری در بیمارستان‌ها را جوانان و افراد حدود ۲۰ ساله تشکیل می‌دهند و این افراد حلقه انتقال ویروس کرونا هستند.

وی درباره تاثیر داروی رمدسیویر نیز گفت: هیچ مطالعه‌ای در دنیا وجود ندارد که ثابت کند داروی رمدسیویر در کاهش مرگ و میر ناشی از کرونا موثر است. حتی مقاله‌ای که در مجله جاما منتشر شده هم اثر این دارو برای کاهش مرگ و میر کرونا را رد کرده است. یکی دیگر از مجله‌های معتبر دنیا هم اثربخشی این دارو از جهت کاهش مرگ و میر را رد کرده است. بنابراین تا زمانی که اثربخشی دارو برای کاهش مرگ و میر اثبات نشود، وارد پروتکل درمانی نمی‌شود.

تنها داروی ثابت شده در کاهش مرگ و میر ناشی از کرونا

وی ادامه داد: اکنون تنها دارویی که ثابت شده در دنیا میزان مرگ و میر را کاهش می‌دهد، کورتون است. داروهای ضد انعقاد و اینترفرون و ضد التهاب هم در کنار این موارد وجود دارد.

جان بابایی درباره شرایط کرونا در تهران نیز اظهار کرد: شرایط تهران نسبت به اسفند و فروردین متفاوت‌تر بود. مردم برای خدمات غیرکرونا قبلا کمتر مراجعه می‌کردند و در تیر و مرداد مجبور شدیم خدمات غیرکرونایی هم ارائه کنیم، اما اجازه ندادیم در مورد بستری بیماران دچار مشکل شویم. ظرفیت تخت‌های بیمارستانی محدود است و اگر مردم مراعات کنند و تعداد بیمار کم شود، می‌توان مدیریت کرد. شرایط فعلی کنترل شده، اما با از دست دادن عزیزان‌مان همراه شده است.

منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: