۴۱۳۸
دوشنبه ۰۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۷
تعداد بازدید : ۳۹۹
بیگدلی کارشناس روابط بین‌الملل گفت: در یک ماه باقی‌مانده ممکن است امریکا دست به یک دیپلماسی محرمانه با دیگر اعضای شورای امنیت بزند و وضعیت را تغییر دهد.
به گزارش فراتیتر، در حالی بحث پایان تحریم‌های تسلیحاتی ایران دغدغه این روزهای رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده شده که تا به امروز به موفقیتی دست نیافته است. ایالات‌متحده نتوانست در خصوص قطعنامه تمدید تحریم‌های تسلیحاتی و فعال‌سازی مکانیسم ماشه سران اتحادیه اروپا و دو کشور چین و روسیه را با خود همراه کند. در این خصوص خبرنگار فراتیتر گفتگویی با علی بیگدلی کارشناس روابط بین‌الملل داشته است.

فراتیتر: ارزیابی شما در خصوص عدم همراهی کشورهای اروپایی با امریکا پیرامون فعال‌سازی مکانیسم ماشه چیست؟
بیدگلی: در آستانه انتخابات لطمه بزرگی به حیثت ترامپ خورده است و احتمالاً بر آرای ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری امریکا تأثیر منفی خواهد گذاشت. از سویی این اتفاق اختلاف عمیق اتحادیه اروپا و امریکا نمایان کرد. این اختلاف ارتباطی به فعالیت دیپلماتیک با ایران ندارد و ناشی از ذات اختلاف بین این دو نهاد قدرت است. پیش‌بینی آینده در این شرایط حاضر سخت است اما بر اساس اظهارنظر مقامات اتحادیه اروپا و واکنش‌های احتمالی چین، احتمالاً خواسته امریکا به دلایل حقوقی رأی لازم را کسب نخواهد کرد. در این صورت امریکا باید به تنهایی قطعنامه تحریم را به شورای امنیت ببرد.

فراتیتر: امریکا در یک ماه باقی‌مانده چه روندی را پیش خواهد گرفت؟
بیدگلی: در یک ماه باقی‌مانده ممکن است امریکا دست به یک دیپلماسی محرمانه با دیگر اعضای شورای امنیت بزند و وضعیت را تغییر دهد. رفتار ترامپ برای قطعنامه 2231 و چکاندن ماشه ممکن است، با شرایطی به نفع امریکا تبدیل شود. البته تا این لحظه به نفع ایالات‌متحده نبوده است و متحدان امریکا اظهار داشته‌اند که پیشنهاد امریکا بار حقوقی ندارد. احتمال دارد که آمریکایی‌ها در فرصت باقی‌مانده قطعنامه دیگری در شورای امنیت مطرح کنند و با سیاست پنهانی با اعضای شورای امنیت شرایط را به نفع خود تغییر دهند. همچنین ممکن امریکا اقدام به اعطای باج به اعضای شورای امنیت کنند. البته باید این نکته را در نظر داشت که اتحادیه اروپا نگران پیروزی مجدد ترامپ در انتخابات است. این نگرانی ناشی از فشار اقتصادی بر اتحادیه اروپا از سوی امریکا است. همچنین ممکن در آینده شاهد اعمال تحریم‌هایی علیه روسیه و چین از سوی امریکا باشیم اما با توجه به این که در آستانه انتخابات امریکا هستیم، ترامپ دست به اجرای تحریم‌ها علیه روسیه و چین نمی‌زند.

فراتیتر: اگر ترامپ به چند جانبه گرایی روی آورد، اتحادیه اروپا ایالات‌متحده را همراهی خواهد کرد؟
بیدگلی: ترامپ اعتقادی به چند جانبه گرایی ندارد. همیشه به این اعتقاد داشته که امریکا باید با یک کشور روبه‌رو شود و با توجه به منافع امریکا دست به امضای پیمان‌ها بزند. به همین دلیل امریکا ذاتاً روابط خوبی با اتحادیه اروپا ندارد. ترامپ از شکل سازمان‌یافتگی نهادهای بین‌المللی خوشنود نیست. یک جانبه گرایی یکی از نقاط ضعف ترامپ به حساب می‌آید.

فراتیتر: با وجود خروج امریکا از برجام چرا شورای امنیت ترامپ را برای قطعنامه‌ها همراهی می‌کند؟
بیدگلی: شورای امنیت هم امریکا را عضو خارج شده از برجام می‌داند اما امریکا عضو دائمی است و شورای امنیت در خاک این کشور است. از این رو چون عضو دائم و صاحب حق وتو است، می‌تواند قطعنامه‌های موردنظر خود را به شورای امنیت ارائه کند. شورای امنیت تا این لحظه اقدام خلافی از جهت حقوقی انجام نشده است.

فراتیتر: این روند در آینده همچنان به نفع ایران خواهد بود؟
بیدگلی: تا الان رویدادها به نفع ایران تمام شده است و پیشنهاد می‌کنم که مقامات ایران با پیش گرفتن سیاست خردمندانه از این مسیر عبور کنند. ما نباید اتحادیه اروپا را از دست دهیم. حفظ روابط با اتحادیه اروپا علارغم مخالفت امریکایی ها تنها راهی است که برای ما باقی‌مانده است. باید توجه داشت که آخرین قطعنامه‌ای که اتحادیه اروپا به آژانس انرژی هسته‌ای داد و منجر به محکومیت ایران شد؛ به واسطه دو سایتی است که ایران از نشان دادن آنها به کارشناسان آژانس خودداری کرد. آمدن گروسی دبیرکل آژانس انرژی اتمی به ایران به پیشنهاد فرانسوی‌ها صورت گرفته است. به نفع ایران خواهد بود که این سایت‌ها را به آژانس معرفی کند و اجازه دسترسی کارشناسان آژانس در ایران فراهم شود. با این که تا این لحظه وضعیت به نفع ایران بوده است اما نباید به امید برنده شدن باشد. آن‌ها سعی در انداختن توپ در زمین ایران دارند که ایران را درگیر ماجراها کنند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: