۴۱۴۵
دوشنبه ۰۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۹
تعداد بازدید : ۲۸۶
اقتصادی ایران

اخبار ویژه

وزیر نیرو با بیان اینکه ۳ درصد کل انرژی تولیدی برای صادرات ارسال می‌شود، بیان کرد: با این رقم ۳ درصد ۳۰ درصد نیاز ارزی کشور را پاسخگو هستیم و این در حالی است که برای تولید این میزان (۳ درصد) کمتر از یک درصد کل گاز تولیدی کشور در نیروگاه‌ها مصرف می‌شود که درواقع معادله مطلوبی است.
به گزارش فراتیتر، رضا اردکانیان در نشست خبری در جمع خبرنگاران به مناسبت هفته دولت برگزار شد، به مصوبه روز گذشته هیات وزیران در خصوص گزارش وزارت نیرو مبنی بر عملکرد صنعت برق در مدیریت مصرف اشاره و اظهار داشت: در همه بخش‌ها از جمله صنعت، معدن، کشاورزی، خدمات، خانگی و بخش عمومی همکاری‌های لازم صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه اساس کار ما حمایت از مشترکین کم‌مصرف و تشویق مشترکین پرمصرف به پیوستن به جرگه خوش‌مصرف‌ها و کسانی که الگو را رعایت می‌کنند، تصریح کرد: در مصوبه روز گذشته مصرف‌کنندگان خانگی در دو گروه تحت عنوان برق امید دسته‌بندی شدند. هدف این است که با اجرای این طرح، مشترکین کم‌مصرف از تخفیف ۱۰۰ درصدی در قبض برق برخوردار شوند. از مشترکین خو‌ش‌مصرف قدردانی شود و این نوید داده شود که به تعداد آن‌ها افزوده شده و همچنین دعوت کنیم که به مجموعه کم‌مصرف‌ها بپیوندند تا از تخفیف ۱۰۰ درصدی برخوردار شوند.

اردکانیان در ادامه گفت: از مشترکین پرمصرف خواسته‌ایم تا با انجام کار‌هایی از عنوان پرمصرف دور شده و به خوش‌مصرف‌ها بپیوندند. یکی از این اقدامات در راستای کاهش مصرف، آموزش است که مجموعه‌هایی در حال شکل‌گیری هستند تا به مردم آموزش داده شود تا با چه کار‌های ساده‌ای می‌توانند مصرف برق خود را کاهش دهند.

وی افزود: راه‌حل دیگر اینکه می‌توانند پنل‌های خورشیدی کوچک در پشت‌بام منازل نصب کنند. برای این هدف به کسانی که نیاز ماری دارند وام کم‌بهره تعلق می‌گیرد و به این ترتیب مشترکین با نصب پنل خورشیدی برروی پشت‌بام و یا کولر‌ها به راحتی به شبکه برق ساختمان متصل شده و از مصرف برق شبکه سراسری کاسته خواهد شد ضمن اینکه از حالت پرمصرفی نیز خارج می‌شوند.

وزیر نیرو با بیان اینکه تدارک دیدیم در ماه‌های باقی مانده دولت یازدهم ۱۰ درصد از کل مصرف برق خانگی کاهش یابد، خاطرنشان کرد: ما تابستان گرم و طولانی را سپری می‌کنیم که تاکنون خاموشی ناشی از کمبود تولید نداشتیم. علاوه بر این، در سال جهش تولید به سر می‌بریم بنابراین باید نیاز آب و برق مطمئن تامین شود.

اردکانیان افزود: با کمک مردم در حالی امسال را سپری کردیم که خاموشی نداشتیم و انرژی بیشتری نیز عرضه کردیم. بخش صنعت بیش از ۱۱ درصد انرژی بیشتر دریافت کرد. کشاورزی نیز ضمن همکاری در ساعات اوج بار و خاموش کردن موتور‌های چاه ۴ درصد برق بیشتر دریافت کردند.

وی گفت: ضمن اینکه ما برق مورد نیاز و افزایش تقاضا از سوی صنایع و کشاورزی را پاسخ دادیم، در زمینه صادرات انرژی نیز توانستیم بیش از سال قبل پاسخگو باشیم که علاوه بر انجام تعهدات، منبع درآمد ارزی در سال‌های تحریم و زمانی است که درآمد‌های نفتی کاهش یافته است.

وزیر نیرو با بیان اینکه ۳ درصد کل انرژی تولیدی برای صادرات ارسال می‌شود، بیان کرد: با این رقم ۳ درصد ۳۰ درصد نیاز ارزی کشور را پاسخگو هستیم و این در حالی است که برای تولید این میزان (۳ درصد) کمتر از یک درصد کل گاز تولیدی کشور در نیروگاه‌ها مصرف می‌شود که درواقع معادله مطلوبی است.

اردکانیان با تاکید بر اینکه با صرفه‌جویی در بخش خانگی و دستگاه‌های سرمایشی امکان صادرات بیشتر برق به همسایگان را خواهیم داشت، تاکید کرد: در طرح برق امید هدف اصلی اصلاح مصرف خانگی و حمایت از مشترکین کم‌مصرف و تشویق به خوش‌مصرفی در پرمصرف‌ها و همچنین قدردانی از کم‌مصرف‌ها از محل صرفه‌جویی است. برای اجرایی شدن این برنامه، یک مهلت دو ماهه برای تدوین جزئیات دستورالعمل‌ها در نظر گرفته شده که مشترکین خانگی از وضعیت مصرف خود مطلع شوند.

وی با بیان اینکه بخش خانگی در اوج بار ۵۸ هزار مگاوات مصرف برق داشته‌اند، اظهار کرد: از این میزان ۲۳ هزار مگاوات صرف دستگاه‌های سرمایشی شد. اگر مدیریت شود امکان اینکه این ۲۳ هزار مگاوات را ۱۰ درصد کاهش دهیم وجود دارد که کاهش ۱۰ درصد از مصرف برق ۲۳۰۰ مگاوات نیروگاه است که برای تامین این نیاز باید ۳۰۰۰ مگاوات نیروگاه جدید احداث شود و این انصاف نیست.

وزیر نیرو خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۹۰۰ هزار کیلومتر شبکه انتقال و توزیع داریم که در حال فرسودگی هستند. برای نوسازی و جایگزینی آن‌ها نیاز به منابع مالی است و این در حالی است که با ۱۰ درصد صرفه‌جویی در مصرف برق می‌توانیم نسبت به بهسازی این شبکه اقدام کنیم.

اردکانیان با بیان اینکه اصلاح مصرف، عرصه جدیدی است که جای بزرگی برای آن تدارک دیده شده، گفت: با این رویه تاب‌آوری جامعه با مصرف انرژی دنبال خواهد شد.

وی در ادامه با بیان اینکه فاز اول پویش (#هر _هفته_الف_ب_ایران) با موفقیت تمام شد، بیان کرد: با برگزاری جشن اجرای دویست و بیست و هفتمین پروژه، فاز اول به اتمام رسید که برای اتمام این طرح ۳۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده بود که از این میزان حدود ۲۹ هزار میلیارد تومان مربوط به صنعت برق بوده و از رقم ۲۹ هزار میلیارد تومان ۲۴ هزار میلیارد تومان مربوط به تولید برق بوده است.

وزیر نیرو گفت: طی هفت سال گذشته و یک سال آینده باقی مانده از دولت تدبیر و امید جمعاً ۲۰ هزار و ۲۰۰ مگاوات نیروگاه جدید وارد مدار خواهد شد یعنی به طور متوسط سالی ۲۵۰۰ مگاوات نیروگاه وارد مدار شده است در حالی که سال‌های پیش و قبل از دولت تدبیر و امید این رقم ۱۸۰۰ مگاوات بوده است.

اردکانیان با بیان اینکه در طرح پویش، اجرای ۲۵۰ طرح هدفگذاری شده است، افزود: برای اجرای این تعداد طرح ۵۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری خواهد شد. برای اجرای این طرح‌ها ۲۰۰ شرکت پیمانکاری و ۱۵۰ شرکت مشاور مشغول به کار هستند.

وی ادامه داد: تا روز گذشته از ۲۵۰ پروژه ۶۰ پروژه با سرمایه‌گذاری ۱۶ هزار میلیارد تومان افتتاح شده که ۱۰ هزار میلیارد تومان مربوط به برق، ۸۶۰۰ میلیارد تومان مربوط به بخش تولید و ۷۰ درصد سرمایه‌گذاری در طرح‌ها در حوزه تولید برق بوده است.
منبع: ایلنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: