۴۱۵۲
دوشنبه ۰۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۱
تعداد بازدید : ۲۷۲
اقتصادی ایران

اخبار ویژه

واحدهای شیرین‌سازی گاز، استحصال اتان و متانول پتروشیمی بوشهر با ظرفیت تولید سالانه چهار میلیون تن امروز با دستور رئیس‌جمهوری از طریق ویدئوکنفرانس افتتاح شد.

به گزارش فراتیتر، پتروشیمی بوشهر با ظرفیت تولید سالانه ۴ میلیون تن در سال، امروز (دوشنبه)با حضور «حسن روحانی» رئیس جمهوری،‌ «بیژن زنگنه»‌وزیر نفت و برخی مقامات صنعت نفت در دومین روز هفته دولت به بهره‌برداری رسمی رسید.

عملیات اجرایی پتروشیمی بوشهر در سه قطعه زمین مجزا به وسعت ۷۰ هکتار با هدف دریافت خوراک (گاز غنی ترش) از بالادست و شیرین‌سازی گاز، استحصال اتان و تولید متانول، اتیلن، اتیلن گلایکول‌ها، پلی‌اتیلن سنگین، اسید استیک و وینیل استات با ظرفیت سالانه ۶ میلیون تن در سال با اخذ مجوز از وزارت نفت از سال ۹۰ آغاز شد.

فاز نخست این طرح با استفاده از توانمندی متخصصان داخلی و با وجود محدودیت‌های ناشی از تحریم‌های ظالمانه، در سال‌های ۹۸ و ۹۹ تکمیل شد و استفاده حداکثری از ارزش‌افزوده در زنجیره تولید؛ دارای زنجیره ارزش کامل با دریافت گاز ترش از بالادست و انجام شیرین‌سازی و تولید محصولات پتروشیمی در پایین‌دست و تأمین یوتیلیتی‌های مورد نیاز در داخل مجتمع با هدف کاهش قیمت تمام‌شده از ویژگی‌های طرح است.

فاز نخست پتروشیمی بوشهر سالانه حدود ۳۷۰ میلیون یورو برای کشور درآمدزایی خواهد داشت، همچنین این طرح در دوران بهره‌برداری برای ۱۵۰۰ نفر ایجاد اشتغال کرده است و به‌عنوان تنها مجتمع دریافت‌کننده گاز غنی ترش از بالادست، دارای ظرفیت تولید سالانه یک میلیون و ۳۲۳ هزار تن متان، ۸۵۰ هزار تن اتان، ۱۳۰ هزار تن پروپان، ۳۰ هزار تن بوتان، ۳ هزار تن پنتان پلاس(C۵+)، ۱۲۵ هزار تن گوگرد، متانول یک میلیون و ۵۶۰ هزار تن است که در مجموع یک میلیارد و ۳۲۲ میلیون یورو برای ساخت این بخش‌ها هزینه شده است.

منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: