۴۱۷۵
سه‌شنبه ۰۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۸
تعداد بازدید : ۳۱۱
فدراسیون والیبال برای رفع نگرانی اهالی این رشته در پست حساس و تاثیرگذار تیم ملی یکی از جوانان آینده دار را به اروپا فرستاده تا در سالهای آینده جانشین خوبی برای سعید معروف شود.

به گزارش فراتیتر، پاسور مغز متفکر و برگ برنده در یک تیم والیبال است. تیم ملی والیبال ایران در چند سال گذشته با تکیه بر یک بازیکن استثنایی در این پست موفقیت‌های بسیاری در رویدادهای بین المللی کسب کرد. سعید معروف، پاسور و کاپیتان تیم ملی در پست خود یک استثنا تلقی می‌شود که شاید تا مدت‌ها فردی مانند او در والیبال ایران و دنیا نباشد.

سِحر جادوگر

هوشمندی‌ها و تیزهوشی‌های به موقع معروف بارها روند نتیجه در بازی‌های تیم ملی را به سود ایران تغییر داد تا نقش و تاثیر پاسور در موفقیت‌ها مشخص باشد. سایت فدراسیون جهانی نیز چندین بار به تمجید از ستاره ایرانی پرداخت و در تمجیدی از معروف به عنوان جادوگری نام برد که با سحر خود حریف را ناکام کرد.

تغییر سبک بازی ایران

سعید معروف، پس از امیر حسینی با سرعت پاس بالا مدل بازی ایران را تغییر داد و تیم ملی والیبال ایران سرعتی تر از قبل شد. حضور بازیکنانی مانند سید محمد موسوی و عادل غلامی در کنار معروف باعث شد تیم ملی از ظهور پاسور جدید خود نهایت بهره را ببرد چرا که موسوی و غلامی توانایی ضربه روی پاس کوتاه و تیز را داشتند.

درخشش بی نظیر معروف باعث شد تا تیم ملی از آماده سازی پاسور دوم غافل شود. هرچند در مقاطعی به بازیکنانی مانند سال افزون و وادی فرصت هایی داده شد اما کوتاه و بدون تداوم بود تا امروز با فاصله زیاد پاسورهای ایران با سعید معروف مواجه شویم.

ضعف باشگاه‌ها
با نگاهی به مسابقات لیگ در دو - سه سال اخیر متوجه می‌شویم که کار چندانی در آماده سازی پست پاسور صورت نگرفته و دو تیم شهرداری ورامین و سایپا که به ترتیب در جایگاه اول و دوم مسابقات قرار داشتند از دو پاسور به نام های پرویز پزشکی و امیر حسینی استفاده کردند که هر کدام بالای ۴۰ سال سن دارند. این اتفاق نشان می دهد تیم ها برای این پست حساس و کلیدی فکری نکرده اند و نتوانسته اند بازیکن جوانی را برای آن پرورش دهند تا همچنان دست به دامن بازیکنان قدیمی شوند. 

بازنشستگی پاسورها
رقابت‌های لیگ باید تیم ملی را حمایت کند و بازیکنان را آماده تحویل دهند اما در پست پاسور باشگاه‌ها نیز کم کاری داشته‌اند و فضایِ رقابتی تیم‌ها باعث شد تا تیم‌ها از نیروی باتجربه استفاده کنند. اما بالاخره زنگ خطر در پست پاسور با بازنشستگی ستاره‌ها به صدا در خواهد آمد.

نقاط قوت و ضعف کاپیتان
در سایه کم کاری باشگاه‌ها و غفلت فدراسیون، به پاسور دوم فرصت و اجازه زیادی داده نشد. معروف علی رغم ویژگی‌های مثبت مانند تیزهوشی، جابجایی بالا در زمین،  و روحیه جنگندگی بسیار  اما در دفاع کمی ضعف دارد که بارها منجر شد تا سرمربی در امتیازهای حساس دست به تغییر و استفاده از دو تعویض بزند و مهدوی را با توجه به قد بلند به کار گیرد تا تیم ملی در دفاع عملکرد قوی تری داشته باشد. همچنین سعید معروف تمایل دارد تا تیم بر مبنای سیستم او بازی کند که این یکی دیگر از ویژگی‌های منفی معروف است که حتی منجر شد دوره حضورش در تیم زنیت روسیه طولانی نشود. همچنین آنالیز بازی معروف نیز کار سختی است و تقسیم پاس های او به شکلی است که قدرت آنالیز توسط حریفان کاهش می یابد و این نیز ویژگی مثبت کاپیتان است.

پرورش پاسور دوم و سوم
سعید معروف در سن ۳۴ سالگی کم کم به سال‌های پایانی بازی کردنش نزدیک می‌شود. هر چند که به نظر می رسد با توجه به شرایط سایر بازیکنان (امیرحسینی و پزشکی) و توانایی فنی بالای خودش، وی هم تا ۴۰ سالگی بازی کند اما باید بیشتر از این زمان را ازدست نداد و به فکر پرورش پاسور دوم و حتی سوم برای تیم ملی بود تا در آینده ای نه چندان دور، تیم ملی از نبود پاسور شش دانگ در حد نام و اندازه ی معروف ناکام نباشد.

ستاره آینده دار تیم ملی
جوادکریمی پاسور جوان و آینده داری است که عملکردش در رده نوجوانان و جوانان نشان داد بر خلاف معروف از تنوع پاس بالایی برخوردار است و در دفاع هم عملکرد خوبی دارد که همین راهش را در تیم بزرگسال باز کرد. ولی عدم اعتماد به نفس بالا باعث شد تا در فرصت‌های کوتاهی که در تیم بزرگسال به دست آورد، نتواند پاس های مطمئن و دقیق را به هم تیمی‌هایش ارسال کند.

قدم مثبت فدراسیون
فدراسیون والیبال به تازگی  در اقدامی حرفه ای و آینده نگر در صدد حمایت از پاسور دوم بر آمده و شرایط حضور کریمی را در لیگ اروپا فراهم کرد تا رفته رفته شرایط آماده‌سازی و حرفه ای شدن کریمی مهیا شود تا او به پاسوری شش دانگ تبدیل شود و بتواند جایگزین مناسبی برای کاپیتان پس از خداحافظی باشد. کریمی برای رسیدن به جایگاه معروف و به عنوان مغز دوم تیم ملی این روزها در اروپا حضور دارد تا اعتماد به نفس لازم را به دست آورد. به کریمی باید در رویدادهای بین المللی فرصت بیش تری برای محک زدن داده شود تا ترس او برای پاس دادن یا ندان به بازیکنان بزرگی مانند موسوی، عبادی پور و سایرین بریزد و در تصمیم گیری در لحظات حساس تردید نکند. 

منبع: مهر
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: