۴۱۸۶
سه‌شنبه ۰۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۳
تعداد بازدید : ۳۷۴
عضو کمیسیون امنیت ملی خبر داد:
سعادتی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: ایران در کنار دیپلماسی نظامی که در پیش گرفته است، برنامه ایجاد ناتوی آسیایی را نیز در دستور کار دارد.
به گزارش فراتیتر، بسیاری از کارشناسان معتقد هستند که سفر اخیر وزیر دفاع ایران به روسیه، با توجه به نزدیک بودن زمان پایان تحریم‌های تسلیحاتی ایران، در راستای تشکیل ناتوی آسیایی است و احتمالاً چین، روسیه و ایران در آینده نزدیک این اتحاد نظامی را تشکیل خواهند داد. در گفتگویی با مهدی سعادتی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی این موضوع مورد بررسی قرار گرفت.

فراتیتر: آیا سفر وزیر دفاع ایران به روسیه آغازگر تشکیل ناتو آسیایی تلقی می‌شود؟
سعادتی: با توجه به جایگاه، حساسیت و میزان تأثیرگذاری کشور ما در اتفاقات منطقه، ایران اسلامی بعد از 41 سال به یک قدرت جهانی تبدیل شده و امروزه بزرگ‌ترین حامی کشورهای منطقه است. در حالی که بسیاری از کشورهای نظام سلطه از جمله آمریکایی‌ها و صهیونیسم‌ها به دنبال منزوی کردن ایران بودند، ایران با کشورهایی چون روسیه و چین رزمایش‌های مشترکی برگزار شده است. ایران با وجود دیپلماسی نظامی که در پیش‌گرفته است، برنامه ایجاد ناتوی آسیایی را نیز در دستور کار دارد. با توجه به نزدیکی ایران به چین و روسیه و نظرات ستاد کل نیروهای مسلح شاهد یک تحول ویژه نظامی در منطقه خواهیم بود. مسائل امنیتی و نظامی منطقه باید توسط کشورهای همسایه حل‌وفصل شود. هم‌زمان با سفر امیر حاتمی وزیر دفاع کشورمان به روسیه برنامه‌هایی در خصوص تغییر مسیر و انتقال تکنولوژی دفاعی به چین و روسیه برای تشکیل ناتوی آسیایی مطرح شده است. ما از کشورهای منطقه نیز برای پیوستن به ناتوی آسیایی دعوت خواهیم کرد. همچنین از کشورهای کوچک که توان کمتری داشته، دعوت خواهد شد تا با حضور در ناتوی آسیایی در برابر نظام سلطه و صهیونیست‌ها ایستادگی کنند.

فراتیتر: کشورهای حاضر در ناتوی آسیایی مشخص شده‌اند؟
سعادتی: در حال حاضر چین، روسیه و ایران با توجه به رزمایش‌هایی که با هم برگزار کرده‌اند، تشکیل دهنده ناتوی آسیایی خواهند بود. شهید سلیمانی هم این موضوع را در سفری که در سال 1395 به روسیه داشت، مطرح کرده بود. تشکیل ناتوی آسیایی منجر به خروج آمریکایی‌ها از منطقه خواهد شد.

فراتیتر: آیا ترکیه هم به ناتوی آسیایی خواهد پیوست؟
سعادتی: ترکیه تا به امروز به دنبال نزدیکی به اروپایی در عرصه نظامی و اقتصادی بوده اما در عمل با اروپایی‌ها تناقضات زیادی دارد. در حال حاضر ترکیه ارتباط خوبی با ایران، روسیه و چین دارد. امیدواریم با ادامه این مذاکرات شاهد حضور ترکیه در این اتحادیه نظامی و تغییرات خوبی به نفع مردم منطقه باشیم.

فراتیتر: تشکیل ناتوی آسیایی تا چه اندازه مرتبط به بحث پایان تحریم‌های تسلیحاتی ایران است؟
سعادتی: قطع یقین بخشی از این اتحاد نظامی به واسطه پایان تحریم‌های تسلیحاتی ایران است. با وجود توان و دانش دفاعی ایران و دیگر کشورها مثل روسیه و چین امیدواریم موفقیت‌های خوبی حاصل شود و با اتکا به توان کشورها خودمان امنیت را در منطقه تأمین کنیم.

فراتیتر: واکنش احتمالی اروپایی‌ها و امریکا به ناتوی آسیایی چه خواهد بود؟
سعادتی: اروپا و امریکا باید توان دفاعی ما را باور کنند و در حال حاضر امریکا در حال پاشیدن از درون است. ایالات‌متحده بزرگ‌ترین کشور مقروض دنیا است. به اعتراف ترامپ امریکا برای دوشیدن کشورهای منطقه با ایران هراسی و تأمین منافع ارزی خود، به منطقه ورود کرده است. امریکا راهی جز سر تعظیم فروآوردن در برابر اراده ملت‌ها ندارد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: