۴۲۱۳
چهارشنبه ۰۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۶
تعداد بازدید : ۳۸۲

به گزارش فراتیتر، در ده سال آینده مسائل بسیاری تغییر می‌کنند. در ده سال گذشته ما انسان‌ها مسیر سفر به کره مریخ را آموختیم، اتومبیل‌های هوشمند و خودران را خلق کردیم و نخستین تصویر از سیاه چاله را به دست آوردیم. در ده سال آینده هم اکتشافات بسیاری وجود دارند که البته فقط نتایج مثبت به همراه ندارند.

این پیش‌بینی‌ها در حقیقت ترکیبی از بررسی اطلاعات ما در حوزه‌های دانش، فناوری و اقتصاد هستند. گروهی از کارشناسان پیشگام امور در سراسر جهان و افراد حاضر در پروژه‌های قدرتمند این پیش‌بینی‌ها را مطرح کرده‌اند و به اعتقاد آن‌ها این اتفاق‌ها شاید به زمان زیادی نیاز داشته باشند اما در نهایت رخ می‌دهند. به عبارت دیگر، این پیش‌بینی‌ها براساس رویاهای مردم یا امیدهای واهی شکل نگرفته و با توجه به زمینه‌ای که دارد بدون شک رخ می‌دهد. پس با ده پیش‌بینی درباره دهه ۲۰۲۰ میلادی همراه فراتیتر باشید.

سال ۲۰۲۰: دستگاه‌های ذهن‌خوان به بازارهای جهانی راه پیدا می‌کنند

دستگاه‌ها و ابزارهایی که توانایی خوانش ذهن انسان‌ها را دارند تا همین چند سال پیش تنها در رمان‌های علمی تخیلی وجود داشتند اما به نظر می‌رسد این روزها به توسعه چنین محصولاتی آن هم در سطح انبوه بسیار نزدیک هستیم. اگر برنامه دانشمندان به درستی و طبق آن‌چه در نظر داشته‌اند، حرکت کند احتمالا تا پایان سال ۲۰۲۰ این فناوری به صورت جهانی در دسترس بشریت قرار می‌گیرد. در واقع گروهی از دانشمندان ژاپنی در سال ۲۰۱۰ پیش‌بینی کرده بودند که بشریت تا سال ۲۰۲۰ به این فناوری دست پیدا کرده و شرایط برای تولید انبوه آن فراهم است.

وقتی آن‌ها برای نخستین بار از نقشه‌شان برای تولید و توسعه ماشین‌های ذهن‌خوان رونمایی کردند، این محصولات را از محصولاتی خواندند که شرایط تبدیل افکار انسان به پیام‌های متنی را دارند. در ده سال گذشته، دانشمندان ژاپنی پیشرفت‌های بسیاری در این حوزه داشتند و موفق شدند افکار انسان را بیشتر از قبل بررسی کنند و تصاویر خام مغز انسان را ثبت کنند. در این میان محققان دانشگاه کارنگی ملون هم بیکار ننشستند و موفق به تولید محصولی شدند که سیگنال‌های مغزی انسان را بررسی می‌کرد. آن‌ها مدعی هستند که این ماشین با دقت حدودی ۸۷ درصد مغز انسان را واکاوی می‌کند. بنابراین اگر شرایط برای تولید انبوه این محصولات تا پایان سال ۲۰۲۰ هم فراهم نباشد، بدون شک در آینده بسیار نزدیک می‌توانیم این محصولات را در جایی بیرون از آزمایشگاه‌ها پیدا کنیم.


۲۰۲۱: ماشین‌های خودران بیشتر از قبل در دسترس هستند

ماشین‌های خودران از مدتی پیش در بازارهای جهانی عرضه شده‌اند اما خرید آن‌ها برای همه مردم ممکن نیست. تنها افراد ثروتمند می‌توانند این اتومبیل‌های مافوق مدرن را خریداری کنند اما در سال ۲۰۲۱ شرکت چینی بایدو اولین مجموعه از این اتومبیل‌ها را به صورت عمده در شانگهای و پکن عرضه می‌کند. اگر چینی‌ها در توسعه ماشین‌های خودران موفق باشند، می‌توان با اطمینان گفت که که این محصولات در اختیار بسیاری از مردم جهان قرار می‌گیرد. چرا که چینی‌ها می‌توانند این محصولات را در اختیار بسیاری از مردم جهان قرار دهند که در مقایسه با تولیدکنندگان آمریکایی یک پیشرفت بسیار بزرگ است.

در شهرهای بزرگ چین، هر فردی که خودرو بنزینی خریداری کند باید برای دریافت پلاک ماشینش حدود ۱۴هزار دلار پرداخت کند. همین هم باعث شده بسیاری از مردم چین برای خرید ماشین‌های الکتریکی انگیزه بیشتری داشته باشند و به همین دلیل حدود شصت درصد از کل اتومبیل‌های برقی جهان در چین هستند. اگر شرکت چینی بایدو در جلب نظر دولت کشورش موفق باشد، باید امیدوار بود که نخستین نسل از ماشین‌های خودران ارزان‌قیمت در چین تولید شوند. این اتفاق در سال ۲۰۲۱ رخ می‌دهد.

۲۰۲۲: هواپیماهای مسافربری با انرژی خورشیدی پرواز می‌کنند

اولین هواپیمای مسافربری تجاری با انرژی برقی در سال ۲۰۲۰ معرفی شده و به همین دلیل این رویای بزرگ حالا بیشتر از هر زمان دیگری طعم واقعیت دارد. هواپیمایی که در سال ۲۰۲۰ معرفی شد نه تنها نخستین نمونه از آن نبود بلکه مدت‌ها پیش توسعه پیدا کرده بود. چرا که مدتی پیش از آن هم تعدادی از خلبانان پرواز با هواپیماهای وابسته به انرژی خورشیدی را تجربه کرده بودند. اما در سال ۲۰۲۲ به هواپیماهایی دست پیدا می‌کنیم که هیچ آلاینده‌ای تولید نمی‌کنند. این هواپیماهای الکتریکی که با پنل‌های خورشیدی شارژ می‌شوند به وسیله‌ای در دسترس برای سفرهای هر روز هوایی تبدیل می‌شوند. شاید جالب باشد بدانید که کشور نروژ اعلام کرده که ازسال ۲۰۲۳ استفاده از هواپیماهای الکتریکی را آغاز می‌کند و اولین فرودگاه کاملا وابسته به انرژی‌های تجدیدپذیر را در سال ۲۰۲۵ به صورت رسمی افتتاح می‌کند.

نکته جالب این است که هواپیماهای آینده احتمالا هزینه کمتری از نمونه‌های وابسته به سوخت‌های فسیلی داشته باشند و به همین دلیل برای مسافران هم ارزان‌تر هستند. این احتمال وجود دارد که هواپیماهای الکتریکی‌ نسل جدید برای طی یک مسافت ۱۰۰ مایلی چیزی حدود ۸ دلار هزینه برای انرژی صرف کنند که در مقایسه با هزینه ۴۰۰ دلاری سوخت بنزینی کنونی هواپیماها برای مسافتی حدود ۱۰۰ مایل یک پیشرفت بزرگ به نظر می‌رسد.

۲۰۲۳: اقتصاد جهانی نابود می‌شود

تا پیش از شیوع ویروس کرونا در دوران طولانی‌ترین روزهای رشد و توسعه مثبت اقتصادی در تاریخ ایالات متحده قرار داشتیم واقعیت این است که این دوران نسبتا خوب هم برای مدت زیادی دوام نمی‌آورد. احتمالا در آینده بسیار نزدیک، رکودی تازه‌نفس به اقتصاد جهانی حمله می‌کند و اگر پیش‌بینی شورای سیاست کسب و کار جهانی درست از آب درآید، یک رکورد اقتصادی بسیار ترسناک در سال ۲۰۲۳ منتظر ما ایستاده است. پیش‌بینی شده که شواهدی از کاهش سرعت رشد اقتصادی دیده می‌شود و افزایش قابل قبول رشد اقتصادی حداقل تا پس از سال ۲۰۲۳ احساس نمی‌شود.

بدهی دولت ایالات متحده به شکل خطرناکی بزرگ‌تر و بیشتر از قبل شده و تا سال ۲۰۲۳ بیشتر هم می‌شود. بنابراین این اتفاق یک بحران بسیار بزرگ برای اقتصاد جهانی است و به همین دلیل کشورهایی که اقتصادشان در مرحله عبور از توسعه به دوره ثبات قرار گرفته توانایی بازپرداخت بدهی‌هایشان را ندارند. این رکورد بسیار بزرگ نه تنها سرعت رشد اقتصاد جهانی را به شدت کاهش می‌دهد بلکه می‌تواند آن را به معنای واقعی کلمه کوچک‌تر از قبل کند. به نظر می‌رسد آسیای شرقی برای مدیریت این بحران آماده‌تر باشد و احتمالا آسیب کمتری می‌بیند و کمترین تاثیر را از آن دریافت می‌کند. بنابراین کشورهایی مانند هند، ویتنام، فیلیپین و شاید چین که فرصت پیروزی در جنگ اقتصادی با آمریکا را دارند، از این بحران پیروز خارج می‌شوند و اقتصاد اروپا را به چالش می‌کشند.

۲۰۲۴: اولین سفر به مریخ

سال ۲۰۲۴ همان سالی است که نقشه اسپیس ایکس و ایلان ماسک به مرحله اجرایی می‌رسد و اولین موشک حامل انسان‌ آن‌ها به مریخ پرتاب می‌شود. از آن‌جایی که در چهار سال آینده مدارهای زمین و مریخ در شرایطی قرار می‌گیرند که شرایط را برای سفر انسان به مریخ ساده می‌کنند، نخستین سفر به مریخ در سال ۲۰۲۴ ممکن‌تر از همیشه به نظر می‌رسد. فضانوردان هم نمی‌خواهند این فرصت را از دست بدهند و به احتمال زیاد نخستین سفینه فضایی که به مریخ سفر می‌کند متعلق به یک کمپانی خصوصی است. بنابراین در سال‌های آینده سازمان‌های خصوصی با عبور از مجموعه‌های فضایی دولتی به پیشگامان اصلی فضا تبدیل می‌شوند.

۲۰۲۵: جراحان مغز انسان را ترمیم می‌کنند

دولت ایالات متحده در سال ۲۰۱۳ اعلام کرد که یک برنامه علمی بی‌سابقه به نام BRAIN Initiative را آغاز کرده که هدف نهایی آن پیاده‌سازی نقشه ودرک فعالیت‌های درون مغز انسان تا سال ۲۰۲۵ است. آن‌ها اعلام کردند وقتی این پروژه وارد آخرین سال خود شود، محققان این فرصت را دارند تا از تحلیل مغز و فعالیت‌های آن عبور کنند و ترمیم مغز انسان را آغاز کنند. به عبارت دیگر، این تحقیقات در نهایت ابزار و محصولات مورد نیاز برای ترمیم آسیب‌های مغزی را فراهم می‌کند. آن‌ها می‌توانند مغز انسان را اسکن کنند و مشکلاتی که دارد را کاملا بشناسند. برای مثال اگر فردی از مشکلات روانی و مغزی مانند استرس و اضطراب پس از حادثه‌ای یا افسردگی رنج می‌برد، می‌تواند این شانس را داشته باشد تا با ترمیم مغزش از این بیماری‌ها رهایی یابد.

بنابراین به جای صحبت با یک روانشناس یا استفاده از داروهای بی‌پایان می‌توانید با کمک پروژه ترمیم مغز از پیشرفته‌ترین روش‌های درمان یاری بگیرید. فراموش نکنید که این پیش‌بینی بیشتر خوش‌بینانه است تا واقع‌گرایانه اما این اتفاق به‌زودی رخ می‌دهد و پس از آن می‌توانیم منتظر بررسی سطح اعتیاد یا استرس مغز هم باشیم.


۲۰۲۶: پزشکان می‌توانند فرایند پیرشدن قلب را کاملا برعکس کنند

عامل اصلی مرگ و میر در بسیاری از کشورهای جهان چیزی جز بیماری‌های قلبی و عروقی نیست و این بیماری‌ها بیش از هر بیماری دیگری طول عمر انسان‌ها را کاهش می‌دهند. در نهایت اما با وجود همه داروها نمی‌توانیم راهی برای جلوگیری از پیرشدن قلب پیدا کنیم. اما چنین اتفاقی از سال ۲۰۲۶ چندان هم غیرممکن نیست. موسسه سلول‌های بنیادین هاروارد امیدوار است که در سال ۲۰۲۶ آخرین آزمایشات بالینی برای برعکس‌کردن فرایند پیری قلب انسان را با موفقیت به پایان برساند. آن‌ها نوعی از پروتئین را پیدا کرده‌اند که می‌تواند به معکوس‌کردن فرایند پیری قلب انسان کمک شایانی کند. براساس آزمایشاتی که انجام شده وقتی این پروتئین به موش‌ها تزریق شده توانسته مانع افزایش ضخامت دیواره قلب آن‌ها شود. در سال ۲۰۲۹، این فناوری به سطحی می‌رسد که می‌تواند در ازای هر سال زندگی، یک سال به عمر افراد بیافزاید!

۲۰۲۷: اقتصاد کشورهای در حال توسعه از ایالات متحده آمریکا پیشی می‌گیرد

بسیاری از کشورهای در حال توسعه‌ جهان با سرعتی باورنکردنی پیشرفت می‌کنند و در آینده نزدیک که زمان مورد نیاز خودشان را به دست آوردند، می‌توانند به غول‌هایی بسیار بزرگ تبدیل شوند که بازیگران مهمی در عرصه اقتصاد جهانی باشند.موسسه شناخته‌شده گلدمن ساکس مدعی شده این تغییرات اجتناب‌ناپذیر هستند و از سال ۲۰۲۶ تا ۲۰۲۷ شکل می‌گیرند. آن‌ها باور دارند که چین تا سال ۲۰۲۶ جای ایالات متحده به عنوان بزرگترین قدرت اقتصادی دنیا را تصاحب می‌کند اما این تغییرات تنها به چینی‌ها محدود نمی‌شود و بازارهای در حال توسعه تغییرات بسیار بزرگی را تجربه می‌کنند. در سال ۲۰۲۷ نوبت به کشورهای در حال توسعه‌ای مانند برزیل، روسیه و هند می‌رسد که به صورت کلی از نیمکره غربی کره زمین فاصله بگیرند و با پیشرفت‌های بسیار بزرگ، بشریت را تحت تاثیر قرار دهند.

۲۰۲۸: گونه‌های منقرض‌شده به طبیعت بازمی‌گردند

پارک ژوراسیک تا ابد منبع یک فیلم علمی تخیلی نیست چراکه با آغاز سال ۲۰۲۸، دانشمندان این توانایی را پیدا می‌کنند تا بسیاری از گونه‌های منقرض‌شده را به چرخه طبیعت بازگردانند. البته که برای بازگشت دایناسورها باید بیشتر از قبل صبر کنید اما پیشرفت در زمینه کلون و مهندسی ژنتیک در سال ۲۰۲۸ یک انقلاب بسیار بزرگ را رقم می‌زند. براساس آن، جانورانی که به تازگی منقرض شده‌اند به حیات بازگردانده می‌شوند. دانشمندان در حال بررسی رویکردهای گوناگون و متفاوت برای بازگرداندن گونه‌های جانوری منقرض شده هستند؛ گروهی تلاش می‌کنند که با استفاده از اقلام ژنتیکی متعلق به این گونه‌های جانوری یک کلون یا همان همزاد، حیواناتی مشابه را خلق کنند. گروهی دیگر هم تولید نسل انتخابی یا پیچش‌های ژنتیکی برای تکثیر آن‌ از نزدیک‌ترین خویشاوندان زنده هر گونه را یک روش مطمئن می‌دانند.

بنابراین شاید در سال‌های ابتدایی تنها گونه‌های بسیار معمولی را درون باغ وحش‌ها نظاره کنیم اما بدون شک این فناوری به دستاوردهای بسیار مهمی دست پیدا می‌کند که می‌تواند علم ژنتیک و طبیعت را برای همیشه تحت تاثیر قرار دهد. این پیشرفت‌ها می‌تواند به بازگشت گونه‌های جانوری پیش از تاریخ و موجوداتی مانند نئاندرتال‌ها هم کمک شایانی کند.

۲۰۲۹: جمعیت جهان به یک بحران بزرگ تبدیل می‌شود

جمعیت جهان در سال ۲۰۲۹ به ۸٫۵ میلیارد نفر می‌رسد و این اتفاق مشکلات بسیار جدید و غیرقابل پیش‌بینی وحشتناکی را در برابر انسان‌ها قرار می‌دهد. با پایان دهه ۲۰۲۰ میلادی احتمالا یک انقلاب بزرگ در اولویت‌‌های بشر ایجاد می‌شود چراکه به ۵۰ درصد غذای بیشتر، ۳۰ درصد آب آشامیدنی بیشتر و انرژی بسیار زیادتری نیاز داریم.

امروز وقتی صحبت از کمبود مواد مورد نیاز و اساسی انسان‌ها می‌شود، بسیاری از مردم از نداشتن آب آشامیدنی و غذا شکایتی ندارند اما در سال ۲۰۲۹ این بحران یک مشکل جهانی است که اقلیت جمعیت جهان آن را درک کرده است. این بحران، خطر بسیار بزرگی برای بشریت نیست اما واقعیت این است که تامین آب و غذا به یک بحران بزرگ تبدیل می‌شود. به عبارت دیگر، اگر در سال‌های آینده راه حل این مشکل پیدا نشود احتمالا درگیری‌ها و جنگ‌هایی برای منابع آبی آغاز می‌شود. اگر کره زمین و ساکنان آن تغییر نکنند در دهه ۲۰۳۰ یک جنگ تمام عیار رخ می‌دهد.

منبع: listverse

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: