۴۲۵۴
پنجشنبه ۰۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۶
تعداد بازدید : ۳۷۳
سیاسی داخلی

تیتر یک خبر چرخشی

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تأکید بر اینکه باید اصول حکم رانی خود در فضای مجازی را مشخص کنیم گفت: ما یک سند استراتژی و سیاست‌گذاری در مواجه با فضای مجازی نداریم تا همه خط و مشی‌ها را با آن مشخص کنیم.

به گزارش فراتیتر، محمدجواد آذری جهرمی، با اشاره به دستاوردهای وزارت ارتباطات گفت: جمهوری اسلامی ایران به گواه سازمان بین‌المللی مخابرات در دو سال اخیر دومین مقام در نرخ رشد توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات در جهان را به خود اختصاص داده است.

وی افزود: اما آنچه مردم آن را لمس و درک می‌کنند این است که در دسترسی خدمات پهن باند و ثابت، تعداد کاربران ایرانی از ۱۱ میلیون به ۷۳ میلیون کاربر رسیده است؛ یعنی یک رشد ۵.۶ برابری. متوسط اتصال مردم به شبکه پهن باند از ۲۵ صدم مگابیت بر ثانیه در سال ۹۲ به متوسط ۷ مگابیت بر ثانیه رسیده است و این رشد ۲۷ برابری را نشان می‌دهد. متوسط قیمت خدمات هم بر حسب واحد نصف شده است.

وزیر ارتباطات ادامه داد: در سال ۹۲، تعداد روستای متصل به شبکه ملی اطلاعات صفر بود اما امروز ۳۲ هزار روستا به شبکه ملی اطلاعات متصل شده‌اند. حاصل این سرمایه‌گذاری‌ها و پیشرفت این بوده است که نزدیک به ۶ هزار استارتاپ حوزه فناوری اطلاعات، ۳۵ هزار محصول خدمات ایرانی را در فضای مجازی ارائه می‌کنند. این آمار در سال ۹۲، ۴۸ خدمت بود. اشتغال مستقیم این بخش هم بیش از ۲۰۰ هزار نفر و اشتغال غیرمستقیم بیش از یک و نیم میلیون نفر بوده است. سهم محتوای فارسی رشد دو برابری داشته است و از مقام یازدهم به مقام پنجم رسیده است و تولید محتوای فارسی در وب، رشد ۳۰۰ برابری را تجربه کرده است.

وی تصریح کرد: در دولت الکترونیکی، رشد ۲۱ پله‌ای را در سال گذشته تجربه کرده‌ایم. بخش عظیمی از بخش‌های زیرساختی شبکه ملی اطلاعات به سرانجام رسیده است و با دستوری که رهبر معظم انقلاب داشته‌اند تکمیل مابقی بخش‌ها هم از سال گذشته سرعت گرفته‌اند.

آذری جهرمی در ادامه گفت: سهم ارتباطات و فناوری اطلاعات در تولید ناخالص ملی از ۲.۶ درصد به ۶.۵ درصد رسیده است؛ یعنی رشدی تقریباً ۱.۵ برابری؛ یعنی اقتصاد بخش ۱۵۰ درصد رشد کرده است.

وی افزود: در عرصه دانش صلح‌آمیز فضایی تا پایان امسال، ساخت ۸ ماهواره برنامه‌ریزی‌شده بود که این کار انجام‌شده است. امیدواریم امسال هم توفیق برمدار قرار گرفتن ماهواره‌ها را داشته باشیم. ما در دولت یازدهم و دوازدهم به مدار ۵۰۰ کیلومتری رسیده‌ایم. پژوهش و تحقیق ساخت موتور آرش برای رسیدن به مدار ۲۱ هزار کیلومتری هم با موفقیت انجام‌شده است.

وزیر ارتباطات ادامه داد: در عرصه صنایع ارتباطی و فناوری اطلاعات و مخابراتی ۵۰ قلم کالا و خدمات اساسی که مهم و پرکاربرد هستند به تولید داخلی رسیده‌ایم و از واردات محصول بی‌نیاز شده‌ایم.

وی در ادامه تأکید کرد: در عرصه ترانزیت بین‌الملل، یعنی عبور اینترنت از ایران، عدد قبلی ۱۱۶ گیگابیت بر ثانیه بود اما الان به عدد ۴۶۸۴ گیگا بیت بر ثانیه رسیده‌ایم و رشد ۴۰۰ برابری را تجربه کرده‌ایم. به نظرم رشد و توسعه در فناوری اطلاعات برای مردم خیلی ملموس است و آن را در زندگی خود مشاهده می‌کنند.

آذری جهرمی در ادامه در تشریح جزییات توسعه ارتباطات روستایی با توجه به افزایش استفاده از خدمات بر بستر وب پس از شیوع کرونا گفت: در ایام فراگیری کرونا در کشور، مجموعه ارتباطات و فناوری اطلاعات، برای برطرف کردن نیازمندی‌های مردم یک‌بار سنگینی را به دوش کشیدند. در این شرایط اگر دسترسی ارتباطی به‌طور عادلانه وجود نداشت فاصله بین شهر و روستا زیاد می‌شد.

وی افزود: برنامه ششم توسعه، تکلیف کرده بود که تا پایان برنامه، پوشش ۹۰ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار را تکمیل کنیم. مجموعاً ۴۶ هزار روستا و آبادی در کشور وجود دارد که ۳۹ هزار روستا بالای ۲۰ خانوار هستند. در حال حاضر دسترسی ۳۲ هزار روستا را برقرار کرده‌ایم و برنامه ما این است که تا پایان سال جاری این ۳۹ هزار روستا را به‌طور کامل متصل کنیم.

وزیر ارتباطات درباره هوشمند سازی مدارس هم گفت: ما طبق آمار، ۱۰۶ هزار مدرسه داشتیم. با بررسی‌هایی که با وزارت آموزش‌وپرورش داشتیم، ۸۶ هزار مدرسه شناسایی شدند که تا امروز صبح ۷۹ هزار مدرسه متصل شده‌اند، ۷ هزار مدرسه دیگر باقی‌مانده است که به من قول داده‌اند که همه این ۸۶ هزار مدرسه به شبکه متصل می‌شوند و خدمات آن‌ها هم رایگان خواهد بود. همچنین بسته‌هایی اینترنت رایگانی برای معلمین و دانش آموزان و همچنین اساتید و دانشجویان برای سال جدید خبر داد.

آذری جهرمی درباره رشد کسب‌وکارهای فضاپایه در دولت دوازدهم گفت: در دولت دوازدهم تلاش کردیم که کاربردهای صنعت فضایی را توسعه دهیم. ما اخیراً گزارش کاملی از زمین‌خواری‌ها با استفاده از پردازش تصاویر ماهواره‌ای به دست آوردیم. در رابطه با پیش‌بینی سیلاب‌ها و محصولات کشاورزی اقدامات خوبی برای استفاده از خدمات فضایی انجام‌شده است. در حال حاضر ۵ محصول استراتژیک را با استفاده از علوم فضایی پایش می‌کنیم.

وی افزود: ما کاری که انجام دادیم به‌جای اینکه تصدی‌گری کنیم به فارغ‌التحصیلان دانشگاهی گفتیم که استارت‌آپ راه‌اندازی کنید، تصاویر و امکانات زیرساختی را ما به شما می‌دهیم و شما این خدمات را به بخش‌های مختلف بفروشید. آخرین آماری که داریم بیش از ۱۵۰ استارت‌آپ فضاپایه شکل‌گرفته است.

وزیر ارتباطات در ادامه در پاسخ به سؤالی درباره سرانجام شبکه ملی اطلاعات با تأکید بر اینکه شبکه ملی اطلاعات یک پروژه نیست که در یک بازه زمانی به پایان برسد بلکه یک جریان است گفت: شبکه ملی اطلاعات اجزا مختلفی دارد که باید تکمیل شود. من اگر بخواهم تصویر کلی را ارائه دهم طبق سندی که در شورای عالی فضای مجازی به تصویب رسیده است، ۲۳ جز زیرساختی در این شبکه داریم که ۵۷ درصد آن استقرار کامل پیداکرده، ۱۹ درصد آن نیازمند تکمیل است و ۲۴ درصد هم باید استقرار پیدا کند.

وی افزود: همچنین این شبکه بر اساس سند مورداشاره، ۲۹ جز خدماتی دارد که در لایه خدمات ۴۰ درصد به‌طور کامل استقرار پیداکرده است، ۴۷ درصد مستقر است اما نیاز به تکمیل دارد و ۱۳ درصد هم نیاز به استقرار جدید دارد. در لایه زیرساخت شبکه ملی اطلاعات ۵۹ درصد وظایف بر عهده وزارت ارتباطات است؛ اما در لایه خدمات وزن وزارت ارتباطات کمتر از سایر دستگاه‌هاست. در لایه تولید محتوا هم بیشتر وظایف بر عهده وزارت ارشاد با ۳۲ درصد و سازمان صداوسیما با ۱۳ درصد است؛ بنابراین تکمیل شبکه ملی اطلاعات تنها بر عهده وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیست.

آذری جهرمی در ادامه درباره اقدامات وزارت ارتباطات در حوزه دولت الکترونیکی گفت: در حوزه دولت الکترونیکی هم هر کدام از دستگاه‌ها وظایفی دارند اما آن را تنها از وزارت ارتباطات مطالبه می‌کنند. در حوزه دولت الکترونیکی وظایفش تهیه زیرساخت‌ها، تسهیل ارتباطات، برقراری امنیت ... است که این کارها در دولت یازدهم و دوازدهم به طرز قابل‌توجه ای رشد کرد و انجام‌شده است.

وی افزود: ما در حوزه‌های مختلف دولت الکترونیکی، ۲۳ پروژه تعریف کرده‌ایم که باید تا تاریخ ۹/۹/۹۹ به سرانجام برسند. درصورتی‌که این پروژه‌ها به سرانجام برسند، می‌توانیم به هدف برنامه ششم توسعه که کاهش ۱۲.۵ درصدی سالانه مراجعات مردم به دستگاه‌های دولتی و دوم ایجاد شفافیت است برسیم.

وزیر ارتباطات در ادامه درباره امنیت مردم در فضای مجازی گفت: فضای مجازی، امروزه به فضای حقیقی مردم تبدیل‌شده و این اعتقاد ما است. نمی‌شود در فضای حقیقی به امنیت و حریم خصوصی توجه داشت اما در فضای مجازی به آن نپرداخت. در فضای حقیقی آنچه از حریم خصوصی و امنیت مردم صیانت می‌کند قانون است.

وی افزود: ما برای صیانت از حریم خصوصی مردم در فضای مجازی فتوای راهبردی رهبر معظم انقلاب را که تعدی به اطلاعات و حریم خصوصی مردم در فضای مجازی را حرام دانسته‌اند؛ اما این فتوا هنوز تبدیل به قانون نشده است. البته بعد از فرمایشات ایشان پیش‌نویس لایحه‌ای را تهیه‌کرده‌ایم و آماده طرح در صحن دولت است و به‌زودی تصویب می‌شود و به مجلس می‌رود. این‌یکی از مهم‌ترین لوایحی است که می‌تواند امنیت مردم را تضمین کند و حقوق مردم در فضای مجازی را مشخص می‌کند؛ بنابراین بی‌دروپیکر بودن فضای مجازی ناشی از نبود قانون است.

آذری جهرمی در پاسخ به سؤالی درباره ضرورت تعامل با پیام‌رسان‌های خارجی گفت: یک مبحث اصلی در فضای مجازی این است که باید اصول حکم رانی خود در فضای مجازی را مشخص کنیم. ما یک سند استراتژی و سیاست‌گذاری در مواجه با فضای مجازی نداریم که همه خط و مشی‌ها را با آن مشخص کنیم. وقتی خط سیاست معلوم نباشد از این‌یک موضوع برداشت‌های متفاوت می‌شود.

وی افزود: اصول حکم رانی ما در فضای مجازی باید روشن شود. نمی‌شود اصول را روشن نکنیم و باهم اختلاف‌نظر داشته باشیم. این اصول باید تصویب شود و جا بیفتد که جایگاه ما در فضای مجازی کجاست. ما پیش‌نویس اصول حکم رانی در فضای مجازی تهیه‌کرده‌ایم و آن را به مرکز ملی فضای مجازی داده‌ایم که هنوز بررسی نشده است و باید با نظرات دیگر دستگاه‌ها به یک جمع‌بندی برسیم.

آذری جهرمی با اشاره به سوگواری‌های مجازی در ایام محرم گفت: کار اصلی در این حوزه را سازمان تبلیغات بر عهده داشت تا هیئت‌های مذهبی آنلاین شوند که انصافاً تلاش خوبی هم کردند. کارهای که ما کردیم نخست برای بیش از ۲ هزار هیئتی که در سازمان تبلیغات ثبت‌نام کرده‌اند اتصال و بسته رایگان برقرار کردیم تا بتوانند در زمان برگزاری هیئت‌ها در فضای مجازی، پخش زنده داشته باشند. دوم از پلتفرم‌های پخش زنده حمایت کردیم. تاکنون حدود ۸ درصد رشد در ترافیک داخلی داشته‌ایم که ناشی از پخش زنده هیئت‌های مذهبی بوده و پیش‌بینی می‌کنیم که ترافیک عاشورایی تا ۳۰ درصد رشد داشته باشد.

منبع: ایلنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: