۴۳۰۸
سه‌شنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۸
تعداد بازدید : ۵۰۵
آیین تاریخی «رکظه طویریج» هرساله و همزمان با ظهر عاشورا از سوی حسینیه کربلایی‌های مقیم تهران در چهار راه گلوبندک برگزار می‌شود.

به گزارش فراتیتر، این آیین عزاداری همزمان با کشور عراق و بعد از نماز ظهر و عصر عاشورا برگزار و در مقابل آن واقعه تلخ به آتش کشیده شدن خیمه‌های اهل بیت امام حسین(ع) در شهر کربلا شبیه‌سازی می‌شود و در مجموع بیش از چهار ساعت به طول می‌انجامد.

مرور بخش‌های مختلف این آیین که طی عاشورای امسال نیز در تهران برگزار شد، ما را با آیینی سنتی و تاریخی که بیش از ۵۰ سال در تهران قدمت دارد، آشنا می‌کند. 

عزاداران حسینی در روز عاشورای امسال قبل از به آتش کشیده شدن خیمه‌ای بزرگ در چهارراه گلوبندک به مدت ۳۰ دقیقه به سینه‌زنی و زنجیرزنی پرداختتند و در حالی که با پای برهنه در داخل خیمه، دایره‌ای تشکیل داده بودند به سر و سینه ‌زدند.

آنان همچنین به زبان عربی فریاد کشیدند «خیمه‌ها را آتش زدند، ای حضرت زهرا(س)؛ به خدا قسم هرگز امام حسین(ع) را فراموش نخواهیم کرد».

گروهی نیز فریاد برآوردند که «خدایا، خدایا امام حسین کجاست»؛ گروهی دیگر نیز پاسخ دادند: «با شمشیر قطعه قطعه‌اش کردند».

پس از آن دسته‌ای نمادین از لشکریان ابن زیاد که لباس‌هایی به رنگ قرمز، زرد و آبی و چکمه‌های قرمز به تن داشتند، با شعله آتشدان‌ها، خیمه آغشه به نفت را به آتش کشیدند.

بعد از چند دقیقه، دود ناشی از سوختن این خیمه تمام فضای منطقه را فرا گرفت و فضایی بسیار غم‌انگیز که آکنده از حزن و اندوه بود را برای حاضران تداعی کرد.

سپس جوانان هیات بنی‌فاطمه حسینیه کربلایی‌ها هروله‌کنان به دور خیمه سوخته چرخیدند و به زبان عربی شعارهای «حیدر، حیدر، حی علی خیرالعمل»، «یا علی ابن ابیطالب به فریاد برس» و «لعنت بر دشمنانت یا علی ابن ابیطالب» سر دادند.

در ادامه این آیین دسته بزرگی از بانوان سیاه‌پوش وارد صحنه شدند و در حالی که گرداگرد خیمه سوخته می‌چرخیدند به زبان عربی شعارهایی چون یا حسین، یا زینبا، ای حضرت عباس به حضرت سکینه قول داده بودی که برایش آب بیاوری، آن آب را بیاور، ای حضرت زینب بلندشو و شیون‌کن که خیمه‌های امام حسین(ع) را به آتش کشیدند را بر زبان جاری ‌کردند.

«عبدالامیر فولادزاده» متولی حسینیه کربلایی‌های مقیم تهران درباره آیین تاریخی «طویرج» به خبرنگار ایرنا می‌گوید: حسینیه کربلایی‌ها ۵۱ سال پیش و در سال ۱۳۴۸ در تهران تاسیس شد؛ «از همان سال اول، آیین تاریخی «طویرج» در این حسینه برگزار و با استقبال پرشور و گسترده مردم تهران به ویژه قهرمانان ورزشی، هنرمندان، روزنامه‌نگاران و حتی خبرنگاران خارجی روبرو شد.

به گفته وی طی برخی از سال‌ها از کشورهای انگلستان، ترکیه، بحرین، کویت، عربستان، قزاقستان و ازبکستان هم در تهران حضور یافته‌اند تا این آیین اختصاصی روز عاشورا را از نزدیک ببینند.

وی تصریح کرد: پرشورترین و سوزناک‌ترین نوحه‌خوانی‌ها و عزاداری‌های این حسینیه در شب عاشورا و ظهر عاشورا به ویژه بعد از خیمه‌سوزی اجرا می‌شود و فضایی بسیار معنوی برای عزاداران فراهم می‌کند.

«طویرج» همزمان با کربلا برگزار می‌شود

آیین «رکضه طویرج» طی روز عاشورا با حضور جمع کثیری از عزاداران در کربلای معلی برگزار می شود و آنان پس از اقامه نماز ظهر از «قنطره‌السلام» در شرق کربلا به سمت بارگاه امام حسین(ع) حرکت می‌کنند و  به امام حسین (ع) لبیک می‌گویند.

درباره این آیین ویژه مردم عراق روایت‌های مختلفی وجود دارد و برخی آن را مرتبط با حادثه عاشورای ۶۱ هجری می‌دانند که تعدادی از انصار اباعبدالله الحسین (ع) از قبیله بنی‌اسد نتوانستند به موقع خود را به معرکه عاشورا برسانند و عزاداران در پاسخ به ندای «هل من ناصر» امام حسین (ع) شعار «لبیک یا حسین (ع)» سر می‌دهند.

تجدید بیعت با آرمان‌های سالار شهیدان و عزاداری خالصانه برای ایشان و یاران باوفایش از طریق بازسازی یک صحنه تلخ از واقعه عاشورا را می‌توان ویژگی بارز برگزاری آیین «رکضه طویرج» در تهران به شمار آورد.

منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: